Można napisać łaskawie tekst.

81. Data: 2010-01-12 13:20:03

Temat: Re: Można napisać łaskawie tekst.
Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chiron pisze:

> Jednak pytałem o rym- i to chodziło mi o rym regularny.

Nie zauważyłam zastrzeżenia, że ma być rym regularny.
Ale gdybym zauważyła, to w tym wierszu on jest obecny jak najbardziej.
Polecam ściągę, choćby internetową, ze "Słownika terminów literackich",
a tu zajawka:
"Rymy powtarzające się w stałym porządku i w określonych miejscach
tekstu są rymami regularnymi; w przeciwieństwie do rymów nieregularnych
podlegają one z góry ustalonemu wzorcowi układu."

> Herbert pisał białe wiersze- i za taki też IMO należy uznać
> ten przez Ciebie przytoczony.

Z jakiego powodu "należy"?
Jest to typowy wiersz rymowany,z określoną stopą rytmiczną.
Wiersz biały jest to wiersz pozbawiony rymów. Ten wiersz rymy ma. Regularne.
To, że Herbert pisywał przeważnie wiesze białe nie świadczy o tym, że
właśnie ten cytowany do takich należy.

>Owszem, gdzie niegdzie jest tu rym-

Zatem nie jest to wiersz biały. Rym nie jest gdzieniegdzie (tak to słowo
piszemy), a w ściśle i nieprzypadkowo określonych miejscach. Gdyby był
gdzieniegdzie, nie byłby to również biały wiersz.

> ale to nie o to chodzi.

A więc o co chodzi?

Najlepszym ze znanych mi "Słowników terminów literackich" jest ten
autorstwa Michała Głowińskiego, Teresy Kostkiewiczowej, Aleksandry
Okopień-Sławińskiej i Janusza Sławińskiego, tam możesz sobie
uporządkować wiadomości na temat rodzajów wiersza, jego budowy, funkcji
itp.
--
B.
http://bajarka.fotolog.pl/

82. Data: 2010-01-12 13:31:41

Od: tren R <t...@n...sieciowy> szukaj wiadomości tego autora

A był to 12-styczeń-10, gdy Vilar wymamrotał:

> .... Ta....jedyny....hahah.
> Doskonałe, czyż nie?

w gruncie rzeczy ludzie są bardzo podobni, a różnią się głównie swoimi
wyobrażeniami na temat odmienności od innych. :)

--

pada śnieg, zasrało cały świat.
znaczy otulił się w puchową kołderkę.

83. Data: 2010-01-12 13:32:35

Od: tren R <t...@n...sieciowy> szukaj wiadomości tego autora

A był to 12-styczeń-10, gdy Redart wymamrotał:

> Użytkownik "tren R" <t...@n...sieciowy> napisał w wiadomości

> No cóż, bo Chironowi się po prostu coś popieprzyło tym razem mocniej.
> Rym - dokładny, czy niedokładny - to rym. Że nie częstochowski
> - to inna sprawa ;)
> Zacytowany wiersz absolutnie nie podpada pod kategorię 'biały'.

no to ja bym tu dostrzegł potężną tendencję do "ma wyjść na moje" :)

--

http://daath.x.pl/stop.jpg

84. Data: 2010-01-12 13:34:33

Od: "Qrczak" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W Usenecie Redart <z...@o...pl> tak oto plecie:

> [...]
> - to inna sprawa ;)
> Zacytowany wiersz absolutnie nie podpada pod kategorię 'biały'.

Redart, siedź cicho, bo znów łokciem zarobisz przez przypadek.

Qra

85. Data: 2010-01-12 13:35:14

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hah, masz bardzo adekwatną sygnaturkę.
MK

PS. A niesprawdzone informacje o odmienności innych wynikają chyba z
nieznajmości tych innych. Jak się ich pozna ciut dogłębniej, to
wychodzi..... "Misiu". Jak nic "Misiu". Czasem tylko odrobinę zezowaty.

86. Data: 2010-01-12 13:38:35

Od: "Redart" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>W Usenecie Redart <z...@o...pl> tak oto plecie:

> Redart, siedź cicho, bo znów łokciem zarobisz przez przypadek.

Od kury z opierzonego łokcia mogę przyjąć ...
A, chodzi, że Chiron ?
No tak, poważna sprawa. On to twardziel jest, maczio, w żadne tam piórka
się nie przystraja ...
Hmmm ... Ale też nie - twardziel ale przecież też znawca poezji ...
;)))

Chironie, buźka ;)

87. Data: 2010-01-12 13:39:02

Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> w gruncie rzeczy ludzie są bardzo podobni, a różnią się głównie
> swoimi wyobrażeniami na temat odmienności od innych. :)

Biorę to na stopkę. Jest genialne. :-)

PS. Co ciekawe jeśl na jakieś pytanie jest tylko jedna dobra
odpowiedź - to ludzie podzielą się na dwie grupy: tych, którzy znają
tę odpowiedź i tych, którzy aktualnie nie znają.
To tak jak hasło i odzew. :)

Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości i nie tylko :)
- -
" w gruncie rzeczy ludzie są bardzo podobni, a różnią się głównie
swoimi wyobrażeniami na temat odmienności od innych. :) /tren R/

88. Data: 2010-01-12 13:39:46

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

>W Usenecie Chiron <e...@o...eu> tak oto plecie:

> Masz bardzo fajny projektor.
>
> Qra

Tak Qro, masz rację. Tak sobie to tłumacz.

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

89. Data: 2010-01-12 13:44:40

Od: "Qrczak" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W Usenecie tren R <t...@n...sieciowy> tak oto plecie:

> A był to 12-styczeń-10, gdy Redart wymamrotał:

> no to ja bym tu dostrzegł potężną tendencję do "ma wyjść na moje" :)

Qr...cze!.... zapomniałam o nowej świeckiej tradycji!

Qra, jest to prawdziwe, bowiem ja tak myślę

90. Data: 2010-01-12 13:46:05

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tren R" <t...@n...sieciowy> napisał w wiadomości
>A był to 12-styczeń-10, gdy Chiron wymamrotał:

> biały?
>
> mur - chór
> organ - jordan
> jeść - sieć
> cud - lud
> skał - trwał
> trwogi - logos
> sam - kram
> ty - mi
>
> to drugie i czwarte wersy z każdej zwrotki.
> to chyba nie biały, imho.

Ale nie ma rymów końcowych- to znaczy: w niektórych miejscach są
nieregularnie.Poza tym
trwogi- logos
ty-mi
to też nie brzmi rymowato, jak na moje ucho:-). Z tego, co kojarzę- to
własnie tego rodzaju pseudo- rymy a takze rytm wiersza stanowi w ogóle o
tym, że to jest wiersz, a nie proza i od "zwykłego" wiersza odróżnia się
nazywając go białym?

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron

skarb.
- Waldemar Łysiak

siebie
Leopold Staff

Średnia wieku uczestników psp
Papageno i Czarodziejski fiut - pożywka dla świeżej krwi
Re: Choćbym chciał nie wiadomo jak
Re: przyczyna i skutek
DLACZEGO...