Naleśniki

31. Data: 2010-01-26 23:10:53

Temat: Re: Naleśniki
Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" napisał:

> Płaską łyżeczkę (lub nieco mniej) do herbaty na ok. litr słonego jak
zwykle

Pytałam o ilość soli :)

--
Pozdrawiam - Aicha (płci niewiadomej;))

32. Data: 2010-01-26 23:29:01

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 27 Jan 2010 00:10:53 +0100, Aicha napisał(a):

> zwykle
>
> Pytałam o ilość soli :)

A, sorry, tak się tym cukrem zafiksowałam tutaj w rozmowach - no więc soli
to nie wiem ile, tak na oko daję, aby lekko słone było :-)
--

Ikselka.

33. Data: 2010-01-27 12:46:03

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

maciej debski pisze:

> natomiast moim, ciasto nalesnikowe ze szczypta cukru smakuje lepiej.

Tobie.
A tu dla nauki i rozrywki klasyczna wersja w pisowni oryginalnej.

Marya Ochorowicz-Monatowa,Uniwersalna książka kucharska z ilustracjami
i kolorowemi tablicami, 1910, s.589:

Naleśniki. Ciasto na naleśniki można przyrządzać na kilka sposobów:
1. Pół litra zbieranego mleka rozkłucić z czterema jajami, dodać łyżkę
sklarowanego masła, trochę soli i tyle mąki, aby ciasto było lejące.
2. Ćwierć litra mleka i tyleż wody, cztery żółtka, trochę soli, mąki
cztery łyżki, rozkłucić dobrze aby grudek nie było; wkońcu dodać pianę z
pozostałych białek i dobrze wymieszać.
3. Pół litra mleka, trzy całe jaja, trochę soli rozkłucić dodając tyle
mąki aby ciasto było lejące. Rozgrzać dobrze patelnię, smarując ją za
każdym razem kawałkiem skórki od słoniny, nalewać w środek potrochu
pm7gotowanego ciasta, poruszać szyb?ko patelnią na wszystkie strony,
żeby płyn się po niej równo rozlał, a co pozostanie zlewać napowrót do
garnka i piec na rozpalonej blasze, aż się naleśnik z pod spodu ładnie
zrumieni. Wtedy wyrzucać je na głęboki talerz wywrócony do góry dnem, a
skoro już wszystko gotowe, można je smarować konfiturami, marmeladą
owocową, serem, kremem lub jakimkolwiek farszem i albo zwijać w
ruloniki, albo składać w kwadraty lub trójkąty; przysmażyć na maśle na
patelni i podać posypane cukrem.
--
BBjk

34. Data: 2010-01-27 13:14:20

Od: maciej debski <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Jan 27, 12:46 pm, Bbjk <b...@q...pl> wrote:

> Tobie.

tak, wyraznie to napisalem. sadzac jednakze po tym ze pare osob tutaj
popiera szalony koncept dodawania niewielkiej ilosci cukru do
nalesnikow, nie jest to dziwactwo.

> [...]
> i kolorowemi tablicami, 1910, s.589:
>
>   Naleśniki. Ciasto na naleśniki można przyrządzać na kilka sposobów:

dziekujemy. to bylo wzglednie ciekawe.

usmazylem w zyciu pareset nalesnikow i do receptury z ktorej korzystam
dochodzilem eksperymentalnie, testujac rozne przepisy, proporcje,
dodatki, a nie slepo trzymajac sie jednego babcinego.
dlatego zaintrygowalo mnie to kiedy autorytatywnie zadecydowalas za
wszystkich co sie dodaje a czego nie do ciasta nalesnikowego. nie
zamierzam Cie jednak absolutnie nawracac.

mac

35. Data: 2010-01-27 21:11:36

Od: "Barbara K." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I jak już kiedyś pisałam - do ciasta warto dać mleko z wodą pół na pół.

A właściwie dlaczego woda?
Ja też zawsze robiłam z samym mlekiem. Dawałam szczyptę soli, troszkę cukru,
jajko, mąkę.

B.

36. Data: 2010-01-27 21:19:50

Od: "Barbara K." <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Władysław Łoś" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> Tak czy inaczej dobre naleśniki są dobre nawet gdy się je je bez
> niczego, czy to wprost z patelni, czy po wystygnięciu. Jak naleśniki nie
> są dobre, nie warto starać się o dobre dodatki do nich. Podobnie jak z
> chlebem, makaronem etc.
> Władysław

Popieram. U nas czesto zjada się naleśniki zanim zdążymy nałożyć farsz.
Zresztą nie lubię neutralnych naleśników. Kiedy nadziewam słonym farszem,
solę więcej ciasto lub dodaję inne ostre lub słone przyprawy do ciasta, a
kiedy farsz ma byc słodki, do cista daję więcej cukru (nie za dużo, bo się
pali) i np. cynamon.

Pozdrawiam
B.

37. Data: 2010-01-28 06:44:37

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara K. wrote:

> A właściwie dlaczego woda?
> Ja też zawsze robiłam z samym mlekiem. Dawałam szczyptę soli, troszkę
> cukru, jajko, mąkę.

Z moich obserwacji wynika, że z wodą są bardziej elastyczne. Dla mnie ważne
przy zawijaniu krokietów - na samym mleku pękały.
Cukru nie daję, daję za to olej do ciasta.

38. Data: 2010-01-28 07:52:22

Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara K. pisze:

> Popieram. U nas czesto zjada się naleśniki zanim zdążymy nałożyć farsz.
> Zresztą nie lubię neutralnych naleśników.

Nalesniki traca na neutralnosci, gdy smazy sie je w tluszczu, a nie
tylko na ledwo natluszczonej patelni. Wtedy sa lepsze wlasnie do
bezfarszowego zjedzenia. Choc zazwyczaj i tak robie z olejem w ciescie i
na niemal suchej patelni, mozna usmazyc wtedy bardzo cienkie, a takie sa
lepsze do zawijania.

> Kiedy nadziewam słonym
> farszem, solę więcej ciasto lub dodaję inne ostre lub słone przyprawy do
> ciasta, a kiedy farsz ma byc słodki, do cista daję więcej cukru (nie za
> dużo, bo się pali) i np. cynamon.

Albo cukier waniliowy. Gratis piekny zapach w calym domu :)

th

--
http://nitkowo.bloog.pl

39. Data: 2010-01-28 08:29:24

Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał

> piec na rozpalonej blasze, aż się naleśnik z pod spodu ładnie
> zrumieni. Wtedy wyrzucać je na głęboki talerz wywrócony do góry
> dnem,

Smaży się tylko z jednej strony? Bez odwracania?

40. Data: 2010-01-28 08:58:30

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Alek pisze:

> Smaży się tylko z jednej strony? Bez odwracania?

Ja zawsze przerzucam i smażę z 2 stron, ale może nie jest to konieczne?
--
BBjk

Re: prawdy i mity
gulasz
Cosik z makiem - niekoniecznie makowiec :)
Macie pomysł gdzie kupować semolinę?
MAKLOWICZ W SZKOCJI...