Re: Niedaleko pada jabłko terroru od drzewa idealizmu.

From: medea <X...@p...fm>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Niedaleko pada jabłko terroru od drzewa idealizmu.
Date: Thu, 18 Mar 2010 19:31:01 +0100
<1...@4...net> <hnq2jj$m8a$1@news.onet.pl>
<hnq2qh$844$1@news.task.gda.pl> <hnq3bf$4s6$1@inews.gazeta.pl>
<hnq4k4$hqg$1@node2.news.atman.pl> <hnq59b$aji$1@inews.gazeta.pl>
<hnq6ki$i5j$1@node2.news.atman.pl> <hnqep3$rjr$1@news.onet.pl>
<hnqk2c$ki7$1@node2.news.atman.pl> <hnqk4t$cu0$1@news.onet.pl>
<hnrinh$i6l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<1e9ifd7j36rey$.xzdv43ruhlju$.dlg@40tude.net>

XL pisze:

> A ja wtedy pisałam, że niepotrzebnie obciążasz winą za ów "surowy chów"
> katolicyzm.

Wiesz, to nie ja obciążam. Ja tylko słucham tego, co mówili mi ojciec i
jego rodzeństwo.

> Obciążać należy tylko i wyłącznie rodziców Twego ojca,

Nie tylko i wyłącznie. To były ciężkie czasy wojny a w rodzinie było
ośmioro dzieci, mój ojciec był najmłodszym i NB najbardziej zbuntowanym
dzieckiem.

> którzy
> mieli taką a nie inną konstrukcję psychiczną, tzn taką, że "ubijali" emocje
> swego dziecka i jakiejby nie byli wiary czy bez wiary, Twój ojciec byłby
> taki sam.

Być może. Jednak rodzeństwo mojego ojca w dużej mierze wspomina "jazdy"
związane z religijnością - np. bezwzględne wymaganie uczestnictwa w
różnych ceremoniach i obrzędach katolickich (np. odpytywanie o czym było
na mszy), brak jakiejkolwiek dyskusji na tematy religijne, za wyrażenie
najmniejszej wątpliwości kara fizyczna.
To przyniosło taki skutek, że rodzeństwo mojego ojca w większości po
prostu odeszło od praktycznego katolicyzmu. U mojego ojca zaowocowało to
wręcz skrajną postawą niewiary w nic, czego nie da się zbadać i
udowodnić. On nawet w psychologię za bardzo nie wierzy, choć powoli się
przekonuje. ;)

> chciało się w nią głębiej zajrzeć. Przebija z Twej wypowiedzi gorycz,
> spowodowana typem psychicznym, jakim jest ojciec oraz naleciałościami z
> wychowania przez rodziców, a to zupełnie nie zależy od religii.

Gorycz? Może trochę jestem gorzka. ;) Przypadek rodziny mojego ojca nie
jest jednak wcale odosobniony. Nadmiernie sztywna religijność nie
przynosi nic poza ograniczeniem. Wiedzieli o tym już starożytni. ;)

Ewa