Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi

261. Data: 2011-01-01 20:45:35

Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Sty, 21:04, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

[...]
> Dla tego czasem tu cos pisuje, bo te wyliczenia, tabele to czysta
> statystyka. Wylicza sobie moc 50W/m^2 w grudniu, dopasuja do pochylenia,
> wprowadza jakies wspolczynniki korekcyjne i wychodzi. Szkoda, ze malo
> zyciowo...

Mi jednak OZC wyliczyl wszystko *bardzo* dokladnie. Wiec wierze w jego
obliczenia i wyniki :)

[...]
> A i ciekawe, czy OZC pytal sie Ciebie jakim kolorem sciany malowales, oraz
> jaki jest sklad samej farby, bo to moze byc tak jak z proszkami do prania i
> optycznymi wybielaczami. Zgodzisz sie chyba, ze pokoj pomalowany na bialo to
> jednak co innego niz na czarno.

Moim zdaniem - bez znaczenia. Jak "promyk" wpada do pokoju to w IMHO
juz tam zostaje. Jezeli nie zostanie zaabsorbowany przez pierwsza
napotkana powierzchnie - odbija sie i leci dalej. Zreszta - czemu
rolety montowane w srodku nie wplywaja w wiekszym stopniu na
ograniczenie ciepla w pokoju ? :) Zrob sobie test w lato, rolety nawet
biale (wszedzie takie mam) nie powstrzymuja jakos nagrzewania
pomieszczen. Tylko rolety zewnetrzne daja efekt. Pisza o tym wszyscy
producenci np. okien dachowych.

> Sprawa druga, gdzies wczesniej pisales, ze w zeszlym sezonie zuzyles ok. 16
> tys. kWh. Czy naprawde uwazasz, ze gdybys zakryl okna firankami to zuzylbys
> o 25% opalu wiecej?

IMHO byloby bez znaczenia - chyba ze uzywalbym rolet zewnetrznych.
Slonce dogrzewa pomieszczenia i to jest fakt -> patrz domy pasywne, to
jest najlepszy tego przyklad. Gdyby to nie byla prawda - wszystkie
pasywniaki mialyby mikroskopijne okna. A od poludnia wiekszosc ma
doslownie szklane sciany :)
pozdr.

--
Adam Sz.

262. Data: 2011-01-01 22:08:08

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mi jednak OZC wyliczyl wszystko *bardzo* dokladnie. Wiec wierze w jego
> obliczenia i wyniki :)

Nie rozumiesz?
Kolektorek tez wylicza bardzo dokladnie, ale nie uwzglednia zachmurzenia,
sniegu i lodu.

> [...]
>
> Moim zdaniem - bez znaczenia. Jak "promyk" wpada do pokoju to w IMHO
> juz tam zostaje.

Gdyby tak bylo, to stojac przed oknem z zewnatrz w dzien nie widzialbys co
jest w srodku.

> [...]
> biale (wszedzie takie mam) nie powstrzymuja jakos nagrzewania
> pomieszczen. Tylko rolety zewnetrzne daja efekt. Pisza o tym wszyscy

Co mi tam producenci. Latem jak zaslonie zaluzje to pomieszczenia nagrzewaja
sie znacznie mniej.

> IMHO byloby bez znaczenia - chyba ze uzywalbym rolet zewnetrznych.

To uzyj zewnetrznych, co za roznica?
25% wiecej nie da sie nie zauwazyc. Sadzisz, ze gdybys nie mial okien od
poludnia to placisbys zamiast przykladowych 4 tys., 5 tys.?

> [...]
> jest najlepszy tego przyklad. Gdyby to nie byla prawda - wszystkie
> pasywniaki mialyby mikroskopijne okna. A od poludnia wiekszosc ma

Oczywiscie ze ogrzewa, kiedy swieci slonce a nie kiedy jest za chmurami i to
w grudniu. To kolejny argument za solarem i kolejny przeciw powietrznym PC
do ogrzewania wody zima.

Pozdro.. TK

263. Data: 2011-01-02 13:38:36

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

> [...]
> jest najlepszy tego przyklad. Gdyby to nie byla prawda - wszystkie
> pasywniaki mialyby mikroskopijne okna. A od poludnia wiekszosc ma

A wszystko oparte jest na fakcie że Słońce grzeje nas promieniowaniem o
temperaturze barwowej około 6000K - czyli z dużym udziałem bliskiej
podczerwieni i (ciut mniejsze skutki termiczne wywołującego) świata
widzialnego. Strumień zwrotny promieniowania podczerwonego emitowany
przez nagrzane pomieszczenie emituje głęboka podczerwień - temperatura
promieniowania wynosi około 300K. A szkło dużo lepiej przepuszcza bliską
jak daleka podczerwień, w domach aktywnych dodatkowo używa się szkła
specjalnie pod tym kątem preparowanego - i to jest szczegół który
niektórzy w tej dyskusji przeoczyli.

--
Darek

264. Data: 2011-01-02 14:04:50

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Maniek4 napisał:
> Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak""<d...@n...pl> napisał w
> wiadomości news:4d1f7f73$0$2491

> Ale co za roznica czy do wanny czy nie do wanny skoro i tak o kase tu
> chodzi? Od wiosny do jesieni napelnisz nie jedna a zima co Bozia da. Kazda
> wartosc jest na plus a wiadomo, ze nie ma najmniejszych szans na 100%
> pokrycie zapotrzebownia przez caly rok.

Najpierw było na minus. W kosztach dodatkowej instalacji. Pytanie główne
- ile pożyje instalacja i kiedy się spłaci.

--
Darek

265. Data: 2011-01-02 14:18:16

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Sty, 23:08, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
[...]
> Gdyby tak bylo, to stojac przed oknem z zewnatrz w dzien nie widzialbys co
> jest w srodku.
[...]
> Co mi tam producenci. Latem jak zaslonie zaluzje to pomieszczenia nagrzewaja
> sie znacznie mniej.

No widzisz - czyli przyznajesz, ze slonce ma wplyw na ogrzewanie i
przez szyby ciepelko wpada - mimo, ze nie masz pokojow jak sadze
wymalowanych na czarno :-) Zima oczywiscie wplyw jest mniejszy ale
jest - i to cieplo trafia bezposrednio do srodka domu, a nie do
zamknietej banki na zewnatrz, gdzie zeby to cieplo wydobyc, trzeba go
najpierw tam sporo nagromadzic (a jest to tym trudniejsze im wiekszy
mroz - bo straty kolektora sa wtedy wieksze :)

Ja czesto robiac rozne testy po wylaczeniu ogrzewania zauwazylem, ze
pokoje od strony poludnia gdzie mam b. duze okna (2-3 x wieksze niz od
polnocnego-zachodu) sa zdecydowanie cieplejsze, niz te od polnocnego-
zachodu (tam mam akurat sypialnie i jedno okno). A wedlug Ciebie (Was)
powinno byc odwrotnie - bo wieksze okna to wieksze straty :) Zeby nie
bylo - pokoje od poludnia sa najwieksze wiec i scian maja wiecej - sa
tam wiec wieksze straty przez przenikanie scianami. Praktyka pokazuje
zupelnie inaczej (i sprawdzaja sie zarowno obliczenia OZC jak i same
zalozenia domow energooszczednych / pasywnych - duze przeszklenia od
poludnia daja DUZO !

Przyznam szczerze, ze mnie juz meczy ten watek i z mojej strony
postaram sie wiecej w nim nie pisac :)
pozdr.

--
Adam Sz.

266. Data: 2011-01-02 14:50:37

Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
wiadomości news:4d208606$0$2443$65785112@news.neostrada.pl...

>Najpierw było na minus. W kosztach dodatkowej instalacji. Pytanie główne - ile
>pożyje instalacja i kiedy się spłaci.

Odkąd tu zawitałem na grupę to widzę w kółko te same pytania, tak jakby pytające
osoby nie dopuszczały do siebie żadnych udzielanych odpowiedzi.

Po raz ostatni napiszę:
Moja instalalacja zwróci się po czterech latach a czas życia tego typu urządzeń
wygląda tak że urządzenia starszego typu mimo że prymitywnej w nich zastosowanej
już na dzień dzisiejszy technologii i rozwiązanich pracują u wielu ludzi po 15,
20 i więcej lat.

Marek

267. Data: 2011-01-02 18:51:15

Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

["Followup-To:" header set to pl.pregierz.]

> Zeby nie
> bylo - pokoje od poludnia sa najwieksze wiec i scian maja wiecej - sa
> tam wiec wieksze straty przez przenikanie scianami.

Tak tylko na marginesie: im większe pomieszczenie tym mniejsza proporcja
pomiędzy powierzchnią ścian, a objętością - więc straty po przeliczeniu
na metr sześcienny też są mniejsze.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

268. Data: 2011-01-02 21:44:05

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No widzisz - czyli przyznajesz, ze slonce ma wplyw na ogrzewanie i

Jasne ze ma, pod warunkiem, ze swieci. Wtedy grzeje tez kolektor.

> [...]
> najpierw tam sporo nagromadzic (a jest to tym trudniejsze im wiekszy
> mroz - bo straty kolektora sa wtedy wieksze :)

Przypominam, ze nie rozmawiamy o zyskach domu ze slonca a o powietrznych
pompach ciepla. Ogrzewania pomieszczen od slonca nikt tu nie neguje. Nie
czytasz zdaje sie calosci wypowiedzi.
Dzis slonce rozjasnialo niebo za chmurami, ale slonca nie bylo, mimo to
kolektor po raz pierwszy w tym roku podgrzewal mi wode. Wyglada na to, ze
najgorszy okres juz za nami. Na zewnatrz temp. ponizej zera, wiec zadna
powietrzna pompa ciepla nie bedzie oplacalnie grzac.

> [...]
> zachodu (tam mam akurat sypialnie i jedno okno). A wedlug Ciebie (Was)
> powinno byc odwrotnie - bo wieksze okna to wieksze straty :)

No ale kiedy Ci sie ogrzewaja? Jak nie swieci slonce i pada snieg?

> [...]
> poludnia daja DUZO !
>
> Przyznam szczerze, ze mnie juz meczy ten watek i z mojej strony

Ja tez mam duze okna od poludnia i od zachodu. W miesiacach od lutego do
listopada zauwazam spory wplyw slonca na ogrzewanie domu. No ale sorry, jak
swieci slonce to i w zasobniku mam cieplo niezaleznie od temp. na zewnatrz.
A poniewaz w grudniu dnia jest tyle co kot naplakal i slonca podobnie to nie
biore tego okresu w ogole pod uwage.

Pozdro.. TK

269. Data: 2011-01-04 17:13:59

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ogrzewania pomieszczen od slonca nikt tu nie neguje.

Alez nie pozbawiaj go tego chochola, jak bedzi eargumentowal?

270. Data: 2011-01-04 20:34:01

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Alez nie pozbawiaj go tego chochola, jak bedzi eargumentowal?

Hehe, no nie wiem. Myslalem, ze rozmawiamy o PC vs solary a tu jak wol, dom
ogrzeje ale solara juz nie. :-)
Adam sie troche zakrecil. :-)

Pozdro.. TK

DOBRYM LUDZIOM...