Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi

From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom,pl.pregierz
Subject: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
Date: Sat, 1 Jan 2011 12:45:35 -0800 (PST)
s.pl> <ifgb8e$s1a$1@news.onet.pl>
<8...@v...googlegroups.com>
<ifhf1a$hmt$1@mx1.internetia.pl>
<b...@w...googlegroups.com>
<ifhtua$8mm$1@mx1.internetia.pl>
<5...@k...googlegroups.com>
<ifin6i$7uc$1@mx1.internetia.pl>
<8...@i...googlegroups.com>
<ifithv$1nlg$1@news2.ipartners.pl>
<8...@c...googlegroups.com>
<ifj5g6$30a$1@news.onet.pl>
<0...@v...googlegroups.com>
<4d1d97b3$0$2452$65785112@news.neostrada.pl>
<8...@f...googlegroups.com>
<ifo1cf$40t$1@news.onet.pl>

On 1 Sty, 21:04, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

[...]
> Dla tego czasem tu cos pisuje, bo te wyliczenia, tabele to czysta
> statystyka. Wylicza sobie moc 50W/m^2 w grudniu, dopasuja do pochylenia,
> wprowadza jakies wspolczynniki korekcyjne i wychodzi. Szkoda, ze malo
> zyciowo...

Mi jednak OZC wyliczyl wszystko *bardzo* dokladnie. Wiec wierze w jego
obliczenia i wyniki :)

[...]
> A i ciekawe, czy OZC pytal sie Ciebie jakim kolorem sciany malowales, oraz
> jaki jest sklad samej farby, bo to moze byc tak jak z proszkami do prania i
> optycznymi wybielaczami. Zgodzisz sie chyba, ze pokoj pomalowany na bialo to
> jednak co innego niz na czarno.

Moim zdaniem - bez znaczenia. Jak "promyk" wpada do pokoju to w IMHO
juz tam zostaje. Jezeli nie zostanie zaabsorbowany przez pierwsza
napotkana powierzchnie - odbija sie i leci dalej. Zreszta - czemu
rolety montowane w srodku nie wplywaja w wiekszym stopniu na
ograniczenie ciepla w pokoju ? :) Zrob sobie test w lato, rolety nawet
biale (wszedzie takie mam) nie powstrzymuja jakos nagrzewania
pomieszczen. Tylko rolety zewnetrzne daja efekt. Pisza o tym wszyscy
producenci np. okien dachowych.

> Sprawa druga, gdzies wczesniej pisales, ze w zeszlym sezonie zuzyles ok. 16
> tys. kWh. Czy naprawde uwazasz, ze gdybys zakryl okna firankami to zuzylbys
> o 25% opalu wiecej?

IMHO byloby bez znaczenia - chyba ze uzywalbym rolet zewnetrznych.
Slonce dogrzewa pomieszczenia i to jest fakt -> patrz domy pasywne, to
jest najlepszy tego przyklad. Gdyby to nie byla prawda - wszystkie
pasywniaki mialyby mikroskopijne okna. A od poludnia wiekszosc ma
doslownie szklane sciany :)
pozdr.

--
Adam Sz.