Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!agh
.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.astercity.net!not-
for-mail
From: "Bacha" <b...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Niuanse tworzenia.
Date: Thu, 30 Oct 2003 10:56:57 +0100
Organization: Aster City Net
Lines: 36
Message-ID: <bnqmut$k3j$1@foka1.acn.pl>
References: <bn83ig$qav$1@foka1.acn.pl> <bnembq$2am$1@inews.gazeta.pl>
<bniqac$1uee$1@foka.aster.pl> <bnjvlt$a3i$2@inews.gazeta.pl>
<bnlf8e$1uv9$1@foka1.acn.pl> <bnos94$t6v$2@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: 10.71.5.200
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: foka1.acn.pl 1067507485 20595 10.71.5.200 (30 Oct 2003 09:51:25 GMT)
X-Complaints-To: a...@a...net
NNTP-Posting-Date: Thu, 30 Oct 2003 09:51:25 +0000 (UTC)
X-Tech-Contact: u...@a...net
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1165
X-Server-Info: http://www.astercity.net/news/
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158
X-MSMail-Priority: Normal
User-Agent: Hamster/2.0.1.3
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:236215
Ukryj nagłówki
Misia napisała w wiadomości news:bnos94$t6v$2@inews.gazeta.pl...
[...]
> > Schematyzm wychowawczy czy edukacyjny powoduje ograniczanie się zwykle
do
> > samego tylko nazywania pojęć i rzeczy, przez co hołduje właśnie zasadzie
> > "jak to ogólnie wiadomo", zamykając tym samym drogi rozwoju tego
twórczego
> > potencjału już we wczesnych latach.
> > Czy to o to by "z grubsza" chodziło?
>
> Z grubsza - tak. Ale moze nie tylko o to, bo jednak artysci nie zawsze
> wywodza sie spoza
> systemu schematycznej edukacji. Zreszta samo nazywanie pojec i rzeczy tez
ma
> swoja role, bo, aby czyms sie posluzyc, trzeba to znac.
> Problem w tym, ze edukacja wcale nie dazy do "produkcji" artystow, a
jedynie
> do ksztalcenia "fachowcow".
No ale może się zdarzyć, że schematyzmowi edukacji (która jest
programowana), towarzyszy nieschematyczne wychowanie, jakiś wyzwalająco
twórczy wpływ otoczenia pozaszkolnego. A ten, jako przeciwwaga, pozwoli
zachować coś z wcześniejszego zaciekawienia i uratuje kreatywne,
nieszablonowe postrzeganie.
Może w tym właśnie tkwi szansa na wykreowanie się kreatorów a nie tylko
sprawnych "powielaczy".
Idąc tym tropem, może edukacja powinna być bardziej jak te "warsztaty
literackie", a nie tylko suche przekazywanie wiedzy.
Bywają zresztą pedagodzy czyniący tak zupełnie intuicyjnie, którzy te swoje
umiejętności twórczej dydaktyki wykształcali wieloletnim doświadczeniem.
Bywają też i tacy, którzy są "artystami" z niezagłuszoną szablonami
percepcją i wtedy tworzywem ich twórczości są ich uczniowie. ;)
Bacha.
|