Re: Nowotwór trzustki

From: Lech Trzeciak <l...@R...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Nowotwór trzustki
Date: Tue, 08 Jun 2004 02:00:46 +0200

Marek Bieniek wrote:

> Leki mają to do siebie, że mają działania niepożądane. Zwykło się
> mawiać, ze jeśli lek nie ma działań niepożądanych, to nie ma żadnych. I
> jakieś ziarno prawdy w tym jest.

Nie tylko jakieś. Pozwolę sobie zaryzykować twierdzenie, że MEDYCYNA
KONWENCJONALNA NIE ZNA SKUTECZNEGO LEKU POZBAWIONEGO DZIAŁAŃ
NIEPOŻĄDANYCH. Wszystkie leki u części pacjentów wywołują dziwne objawy
jak bóle głowy, brzucha, wysypki itp. oznaki nadwrażliwości,
hipochondrii lub rzeczywistej alergii. Po odrzuceniu tej grupy działań
niepożądanych nadal pozostaje sporo innych. Może ktoś z kolegów zna
jakiś lek pozbawiony działań niepożądanych - ja nie potrafię wskazać.
Owszem, są leki, które w dawkach terapeutycznych wykazują znikomy
odsetek takich działań - ale to nie znaczy, że żaden. Przykładów należy
szukać wśród leków dopuszczonych do sprzedaży odręcznej (OTC) - np.
ranitydyna, paracetamol. Niemniej i w tej grupie leków, dopuszczonych do
takiej sprzedaży w związku relatywnie niską toksycznością, przeważają
leki zdolne do powodowania silnych i groźnych działań niepożądanych, jak
np. krwawienia z przewodu pokarmowego po lekach przeciwbólowych i
przeciwgorączkowych.

Leszek