Re: O co biega z kara smierci ?

From: medea <x...@p...fm>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: O co biega z kara smierci ?
Date: Wed, 07 Dec 2011 22:40:05 +0100
<jbgj59$ge6$1@inews.gazeta.pl> <jbgkl4$5ic$1@news.icm.edu.pl>
<jbhv4u$18k$1@inews.gazeta.pl>
<4edc82db$0$1456$65785112@news.neostrada.pl>
<jbi0pj$6ip$1@inews.gazeta.pl> <jbic6q$jac$1@news.icm.edu.pl>
<jbie78$p3o$1@inews.gazeta.pl>

W dniu 2011-12-05 13:46, Nixe pisze:

Widzę, że dyskusja o karze śmierci potoczyła się dalej swoim torem, więc
ustosunkuję się tylko do jednej w sumie rzeczy, która chyba nie została
w pełni wyjaśniona IMO.

> [...]
>
> Ale czy każdy jest w stanie ten sens odnaleźć?
> I czy każdemu taki sens w zupełności wystarczy aż do końca życia?
> Nie sądzę. Nie sądzę też, by ten, który tego nie potrafił, zawsze był
> typem samobójcy.
> W niewoli umierają nawet zwierzęta. A chyba trudno posądzić je o
> skłonności samobójcze.

> I vice versa :)
> Ja bynajmniej nie twierdzę, że dożywocia w ogóle nie da się przeżyć.
> Ja jedynie dziwię się Ghostowi, który uważa, że Flyer wymyśla głupoty
> pisząc, że wybrałby śmierć zamiast więzienia do końca życia. Dla mnie

Chodzi właśnie o to, że to nie jest taki zwykły wybór. Moja uwaga o
odnajdywaniu sensu życia w więzieniu miała charakter nieco żartobliwy.
Według mnie tak naprawdę takiego wyboru nikt nie dokonuje, czy nie
dokonywałby, nawet gdyby teoretycznie go miał. Dlaczego? Ano dlatego, że
byłby to wybór pomiędzy wartościami z różnych płaszczyzn na skali
potrzeb człowieka. Dążenie do zachowania życia jest podstawową siłą
kierującą człowiekiem, i nie może się z nią równać nawet potrzeba
wolności i samostanowienia. Oczywiście pewnie mogą się zdarzyć przypadki
ceniące sobie wolność ponad wszystko, i były przypadki ludzi gotowych
oddać życie w obronie np. ideałów, ale - umówmy się (lub załóżmy się) -
nie było wśród nich chyba zwyrodniałych psychopatycznych morderców,
czyli tych, których miałaby dotyczyć ewentualna kara śmierci.

> A jak byłoby faktycznie, to ani on, ani Ghost ani my dwie się nigdy
> (oby!) nie dowiemy.

A co więcej - nawet Flyer tego nie wie.

Ewa