Re: Odp: Czy robiac kariere nadal jestesmy wolni?

From: n...@p...ninka.net
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Odp: Czy robiac kariere nadal jestesmy wolni?
Date: 04 Apr 2000 03:08:47 -0700

"Irena Miroforidu" <s...@p...wroc.pl> writes:

> W kontekscie ogolnym pojecie bycia wolnym, to wg mnie mozliwosc
> nieograniczonego wyboru, swobody w dzialaniu, wyrazaniu uczuc, mysli, itd.
> Zycie w zgodzie z samym soba, bez koniecznosci 'dostosowywania sie' do
> srodowiska. Moim zdaniem tak naprawde nikt z nas nie jest wolny, bo kazdego

Hm.... nie ma czegos takiego jak "nieograniczona" wolnosc.
W temze wzgledzie dosc jasno scharaklteryzowal to Fromm w "Ucieczce od
wolnosci".
Podobniez Sartre..(chociaz nieco z innej prespektywy).

Wolnosc jest zawsze "od czegos" albo "ku czemus" - jak sie od pojecia
wolnosci oderwie podmiot oraz przedmoty (pozbawi sie wilnosci cech
relacyjnych) to wychodzi z tego bezsens.
Podobnie jak z pojeciem piekna.

No chyba, ze ktos jest zwolennikiem platonskich idei i kantowskich
rzeczy samych w sobie :)

> [...]
> pracy, po drugie nie ukrywajmy, wiekszosc dazy tez do osiagniecia pewnego
> poziomu zycia. To z kolei wiaze sie z koniecznoscia podporzadkowania pewnych
> aspektow swego zycia wymogom firmy, po drugie "apetyt rosnie w miare
> jedzenia" i tak to juz jest, ze jak cos mamy, to chcemy miec wiecej, jesli
> wiec zarabiamy okreslona ilosc pieniedzy (nie chce uogolniac), to chcemy
> zarabiac wiecej, a to wiaze sie z wiekszym poswieceniem na rzecz pracy
> kosztem innych rzeczy itd, kolko sie zamyka.
> A moze sie myle, stwierdzam jedynie fakty na podstawie obserwacji tego co

Hm.... nie wiem jak jest teraz w Polsce. Ja natomiast kolo siebie
zauwazam, ze ludzie jednak nie pracuja tylko i wylacznie dla kasy.
owszem, pewne minumium jest wymagane ale glowna motywacja to raczej
jednak to, zeby praca byla ciekawa i satysfakcjonujaca...

--
Nina (Mazur) Miller
n...@p...ninka.net