Re: Ogród zagrożeniem dla środowiska?

Data: 2002-07-04 11:14:43
Temat: Re: Ogród zagrożeniem dla środowiska?
Od: "Marek Leda" <l...@N...poczta.gazeta.pl>

> Marku, wczoraj odpisywalam w biegu i wyszlo troche chaotycznie, ale teraz
> tak sobie siedze i mysle i dochodze do wniosku, ze to chyba pytanie nie do
> tej grupy ludzi. Powinienes zapytac np. lesnikow, dlaczego nadal jest
> sadzony dab czerwony (...).

Przeciwnie, adresat pytania jest prawidlowy. Dyskusje (lub raczej scysje)
miedzy lesnikami (ktorych botanicy uwazaja za rzeznikow natury),
a botanikami (ktorych lesnicy uwazaja za bande napuszonych glupkow)
na temat wprowadzania obcych gat. do lasow trwaja od lat. Natomiast dyskusji
z ogrodnikami jest malo. Wiem, ze skala zjawiska jest inna. Suma szkod
wyrzadzona przez sadzenie np. czeremchy amerykanskiej w lasach jest
prawdopodobnie wielokrotnie wieksza od tych spowodowanych ucieczka roslin
z ogrodkow przydomowych. Ale to tak, jak z Nowa Huta i ze smieciem
wyrzuconym w lesie. Wszyscy wiemy, ze huta szkodzi bardziej, ale chyba
nie bedziemy sie klocic, ze smieci nalezy wyrzucac do kosza a nie do lasu?
Dlatego pytanie o to czy ogrod szkodzi uwazam za zasadne i moze wlasnie jest
czas najwyzszy, aby je (chocby w prowokacyjny sposob) zadac.
Wyjawie przy tej okazji co bylo bezposrednim impulsem do rozpoczecia tego
watku.
Brama Bolechowicka, czyli zespol skal stojacych u wlotu do rez. "Wawoz
Bolechowicki" kolo Krakowa jest jednym z najlepiej rozpoznawanych na
fotografiach miejsc w Polsce, wrecz przyrodniczy symbol calej Jury. Otoz
miejsce to jest calkowicie zarosniete przez setki (!!) robinii, tworzacych
tam samodzielna populacje. Wyglada to wrecz ohydnie. A skad tam sie to
wzielo? Otoz z okolicznych ogrodow wiejskich, gdzie do dzis rosna
najstarsze robinie w okolicy, niewatpliwie okazy mateczne tej
samodzielnej juz obecnie populacji.
W tym kontekscie pytanie skierowane do wlascicieli ogrodow o swiadomosc
dalekosieznych skutkow ich nasadzen i stosunek do tychze skutkow (dobrze,
zle, wszystko mi jedno) uwazam za zasadne.
Pozdrawiam

Marek Leda