Ostrzenie noża

21. Data: 2022-05-31 18:28:38

Temat: Re: Ostrzenie noża
Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 31.05.2022 o 06:45, Wiesiaczek pisze:

> [...]
> Przed polerowaniem naciera się ją właśnie pastą polerską (na obrotach)
> i dalej już prosto. Używa się jak zwykłej ostrzałki tarczowej. Dla
> noża proponuję podłożyć płasko kawałek metalowej płytki wystającej
> poza krawędź ostrza po to, zeby nie zaokrąglić samej krawędzi ostrza.
>
> Trochę to enigmatycznie brzmi, ale w rzeczywistości jest proste:)
>
> Sądzę, że takie ostzenie nie ma sobie równych.
>
> Uwaga, zielona (chromowa) pasta polerska pomimo, że nie zostawia rys,
> całkiem sprawnie zbiera materiał i trzeba uważać, żeby nie przedobrzyć :)

A gdzie szukać takiej tarczy? Mam szlifierkę stołowa, i ręczną, może
udałoby się na nich ją zamontować..

22. Data: 2022-05-31 18:50:18

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 5/31/22 6:28 PM, trybun wrote:

> A gdzie szukać takiej tarczy? Mam szlifierkę stołowa, i ręczną, może
> udałoby się na nich ją zamontować..

Pierwsza z brzegu:
https://www.sklep.staltech.pl/Tarcza-polerska-baweln
a-300x50x40/648

Oczywiście może być inna podobna, długo nie szukałem:)

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

23. Data: 2022-05-31 18:52:46

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 5/31/22 6:28 PM, trybun wrote:

> A gdzie szukać takiej tarczy? Mam szlifierkę stołowa, i ręczną, może
> udałoby się na nich ją zamontować..

Przy okazji pasta do kompletu:
https://www.sklep.staltech.pl/Pasta-polerska-zielona
-PFERD/376

... i już masz fach w ręku:)

24. Data: 2022-06-01 17:04:03

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 31.05.2022 o 18:28, trybun pisze:

> Spróbuję, dzięki. Po wypróbowaniu dam znać na grupę.

Nie zwracaj uwagi na pieprzenie głupot, w rodzaju używania polerki lub
papieru ściernego do ostrzenia noży.
Popatrz sobie tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=XXHxsd7PYqI
Ja sobie dawno już kupiłem takie urządzenie, z którego korzystam do
ostrzenia noży z dobrze utwardzonej stali. Chodzi o to, żeby prawidłowo
utrzymać kąt krawędzi tnącej, a nie mam jeszcze zbyt dobrego wyczucia i
pewnego prowadzenia ręki. Do noży byle jakich, czyli np. nierdzewnych od
Gerlacha, używam (zamiast kamieni o różnej gradacji) kostki z Lidla z
pyłem "diamentowym", kupionej wiele lat temu. Na takich tanich nożach
ćwiczę prowadzenie ostrza pod odpowiednim kątem.

--
-
Akarm

25. Data: 2022-06-01 17:24:26

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trochę pospieszyłem się, wskazując w poprzednim poście link. Spojrzałem
na tytuł i używane sprzęty. Dopiero kiedy obejrzałem trochę,
stwierdziłem, że gość pokazuje bzdury, jeśli chodzi o sposób prowadzenia
ostrza po kamieniu.
Ostrze należy prowadzić tak, jak widać na poniższym filmie. Ja mam z
Lidla podobna kostkę, do tej widocznej od 1:50.
https://www.youtube.com/watch?v=adOmTFI0D6A

--
-
Akarm

26. Data: 2022-06-01 17:57:27

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W miarę dobrze naostrzony nóż nie musi golić, wystarczy że paragon z
"Biedronki" w powietrzu poszatkujesz "na makaron".
No, chyba że lubisz mieć nóż naostrzony perfekcyjnie... ale nie
zauważysz różnicy w pracy.

--
-
Akarm

27. Data: 2022-06-01 18:46:06

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 6/1/22 5:04 PM, Akarm wrote:

> [...]
> pyłem "diamentowym", kupionej wiele lat temu. Na takich tanich nożach
> ćwiczę prowadzenie ostrza pod odpowiednim kątem.

Ćwicz dalej, ale w ten sposób nie naostrzysz noża z jedną płaszczyzną.
Chodzi o to, że współcześnie ostrzy się tylko 1-3 mm krawędzi
pozostawiając resztę płaszczyzny dziewiczą. Tym samym są dwie
płaszczyzny o różnych kątach oczywiście.
Niestety, takie noże u mnie nie zdają egzaminu, choćby przy krojeniu
świeżego pieczywa lub mięsa.
Dobrze za to nadają się do warzyw (no, może z wyjatkiem pomidorów), i
nawet mam kilka takich sprężynowych z bazaru, których używam na
grzybobraniu i które są właśnie ostrzone "na szybko", czyli sama krawędź
tnąca jest naostrzona pod większym kątem na szerokośći ok. 2 mm.
Do kuchni używam noży z jedną płaszczyzną, gdzie kąt ostrza jest
zdecydowanie mniejszy i krojenie pieczywa, mięsa, pomidora nie sprawia
najmniejszych problemów.

Ale co kto lubi :)

28. Data: 2022-06-02 10:03:34

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 01.06.2022 o 18:46, Wiesiaczek pisze:

> [...]
> Do kuchni używam noży z jedną płaszczyzną, gdzie kąt ostrza jest
> zdecydowanie mniejszy i krojenie pieczywa, mięsa, pomidora nie sprawia

Przekrój noża ma z grubsza jeden z dwóch kształtów:

\/

albo:

|/

I w zależności od tego, odpowiednio należy formować kąt krawędzi tnącej.
I (teraz będzie ciekawostka!) nie ma innych kształtów ostrzy. I to nie
tylko noży.

--
-
Akarm

29. Data: 2022-06-02 10:13:33

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 6/2/22 10:03 AM, Akarm wrote:

> [...]
>
> I w zależności od tego, odpowiednio należy formować kąt krawędzi tnącej.
> I (teraz będzie ciekawostka!) nie ma innych kształtów ostrzy. I to nie

Owszem, jest inny.
W przybliżeniu taki - V
Tylko dwie płaszczyzny: lewa i prawa.

30. Data: 2022-06-02 11:47:31

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-06-02 o 10:13, Wiesiaczek pisze:

> Owszem, jest inny.
> W przybliżeniu taki - V
> Tylko dwie płaszczyzny: lewa i prawa.

Jest jeszcze nóż samoostrzący się.
Hartują go tylko z jednej strony, która pozostaje ostra bo ścierana jest
głównie strona druga.
Noże o falistych ostrzach tak hartują laserem.

WM

Czym wyczyścić plastik z kamienia?
nowa kuchnia
indukcji vs elektryka