Paella prosto z Hiszapnii

1. Data: 2000-08-23 10:37:42

Temat: Paella prosto z Hiszapnii
Od: "Małgorzata Prożogo" <p...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich poraz pierwszy

Wlasnie odkrylam te grupe i postanowilam sie podzielic swoimi
doswiadczeniami.
W tym roku bylam na kursie jezykowym w Hiszpanii, a dokladnie w Maladze
(Andaluzja). Tam pokazano nam jak sie robi tradycyjna hiszpanska potrawe:
paelle.
Jest to danie ryzowe. Zaskoczylo mnie to, ze laczy sie owoce morza z miesem.
Niestety w Polsce teudno o swierze krewetki, malze, czy kalmary, wiec troche
tracimy, ale smak zostaje prawie taki sam z mrozonych, jak ze swierzych.
Pierwsze, co przydaje sie do przyzadzenia tej potrawy jest duza patelnia z
przyktywka (lub cos, co moze patelnie zastapic: plytki garnek, naczynie
zaroodporne).
Podam przepis na porcje dla 4-5 osob

Skladniki:

- 2,5 szklanki ryzu (razcej zwyklego, moze byc dlugoziarnisty lub jaki kto
lubi)
- 2 papryki (kolorowe, moze byc wiecej)
- puszka groszku zielonego
- kilka zabkow czosnku (do smaku)
- 3 cebule (mozna mniej lub wiecej)
- wolowina lub wieprzowina (albo i to i to, nie za duzo, nie za malo; chyba
najlepiej poledwice) pokrojona w kawalki
- mieso kurczaka (ja dalm z trzech udek) pokrojone w kawalki
- kalmary pokrojone
- krewetki (w Hispanii podawane w calosci/skorupkach, mozna dac zwykle male
mrozone, lech duze krewetki lepiej wygladaja)
- olej, szafran, sol, pieprz ...

Przygotowanie:

Pokroic papryke, cebule i czosnek w kawalki dowolnej wielkosci, najlepiej
nie za male. Mieso tez musi miec takie kawalki, zeby bylo je widac, nawet
moga byc takie, ktore trzeba pokroic, jednak nie nalezy przesadzac.
Na duzej patelni rozgrzac tluszcz, podsamarzyc/poddusic papryke, cebule i
czosnek (w niektorych przepisach sa rowniez pomidory). Potem dodac mieso i
kurczaka (posolic) i rowniez podsamrzyc, ale tak dlugo, dopoki sie nie
usmarzy (zeby nie bylo surowe). Nastepnie dodac kalamry i krewetki (mozna
rowniez malze). Wszystko trzeba mieszac, zeby sie nie przypalilo. Dosypac
ryz i zalac piecioma szklankami wody ( proporcja ryzu do wody 1:2). Mozna
czesc lub calosc wody zastapic rosolem, czego sama nie probowalam, ale
slyszalam, ze wtedy paella smakuje lepiej. Najlepiej wczesniej do czesci
wody (lub rosolu) dodac szafram (tak mniej wiecej dwie lyzeczki), zeby
rozmieszac. Oczywiscie jezeli dodamy szafran do ryzu z woda nic to nie
zmieni, tylko trudniej pomieszac. Groszek dodac jak juz woda zacznie sie
gotowac, zeby nie stracil swoich ksztaltow i koloru. Teraz, jak wszystko
jest juz pomieszane trzeba przykryc i pozostawi (raz na jakis czas
mieszajac, zeby sie nie przypalilo). Robic tak dlugo, dopoki ryz nie bedzie
miekki a cala potrawa ma byc mniej wiecej sucha (mozna odkryc, gdzy ryz jest
juz miekki, zeby woda odparowala). Ryz powinien miec kolor
zolto-pomaranczowy a wszystko powinno miec piekny zapach paelli :)

W internecie mozna tez znalezc inne przepisy na te potrawe. Kazda gospodynie
przeciez inaczej gotuje. Ja przygotowalam swoja paelle wlasnie w ten sposob
i innego nie probowalam.
Oczywiscie, kazdy moze tam dodac to, co lubi. A potrawa i tak powinna byc
bardzo dobra. Zalezy od pomyslu.

Zycze, milego gotowania i smacznego.

Gosia

p...@a...net

1. Data: 2000-08-23 11:32:31

Temat: Re: Paella prosto z Hiszapnii
Od: j...@m...com.pl (Justyna Rudowska) szukaj wiadomości tego autora

Gdzie leży HISZAPNIA???

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl

1. Data: 2000-08-23 11:33:02

Temat: Re: Paella prosto z Hiszapnii czyli RYŻOTTO VARIANT KUROWY
Od: j...@m...com.pl (Justyna Rudowska) szukaj wiadomości tego autora

Nawiązując do tematu ryżowego polecam wszystkim RYŻOTTO - to taki twór
kulinarny przez wielkie "TFU".
A tak na prawdę to pyszna potrawa, którą można w miarę szybko przygotować i
powinna smakować każdemu.

SKŁADNIKI:
włoski gruboziarnisty ryż do ryżotto RISO GALLO - opakowanie z kogutem
PIERSI kurczacze (1 sztuka na łeb)
PAPRYKA świeża kolorowa (1 sztuka na łeb)
GROSZEK zielony pucha raz
czosnek, pieprz

JAK TO SIĘ ROBI?
Na PATELNI PIERWOTNEJ (teflon, średnica 28cm) rozgrzewamy trochę oliwy -
trochę tzn. plama o średnicy około 10-13 cm. Na rozgrzaną oliwę wsypujemy
surowy ryż (lepiej nie używać ryżu drobno czy długoziarnistego bo się
przypala), tak, aby dokładnie przykrył całe dno patelni. Chwilę go "smażymy"
na średnim ogniu często mieszając, tak, aby każde ziarenko "ociekało" oliwą.
Wtedy zmniejszamy płomień i zalewamy ryż rozrobioną w 1 szklance gorącej H2O
kostkę KNORRRA (najlepiej wywar warzywny) i uzupełniamy przegotowaną ciepłą
wodą lekko nad poziom ryżu. Przykrywszy pokrywką patelnię pierwotną
delikatnie prażymy, mieszając od czasu do czasu, aby ryż się nie przypalił.
NA PATELNI WTÓRNEJ, na rozgrzanej Plancie lub oliwie, podsmażamy pokrojone w
kostkę PIERSI kurczacze, aby białko się ścięło. Wtedy zmniejszamy płomień i
polewamy kurczaka ZALEWĄ (zalewa to pół filiżanki oliwy z oliwek wymieszanej
ze świeżo zmielonym kolorowym pieprzem i przeciśniętym czosnkiem - ilość
czosnku zależy od upodobań) i dusimy pod przykryciem. Następnie kroimy
PAPRYKĘ w paski lub kostkę i wysypujemy ją równomiernie na kurczaka - nie
mieszamy. Dusimy około 15-20 minut, aby papryka zmiękła i puściła sok,
którym nasiąknie nam kurczak. NIE ZAPOMINAJMY o ryżu! Nie może się
przypalić! Aż wreszcie łączymy wszystko - na ryż delikatnie zsuwamy z
PATELNI WTÓRNEJ kurczaka z papryką, wraz z powstałym sosem i lekko
mieszamy - papryka powinna być miękka ale NIE ROZCIAPCIANA. Posypujemy
całość zielonym groszkiem i pozostawiamy na leciutkim ogniu pod przykryciem
na PATELNI PIERWOTNEJ i dusimy około 5 minut wszystko razem (aby groszek
zrobił się gorący). Delikatnie przemieszawszy PODAJEMY na stół!!!

Najlepiej smakuje z mocno schłodzonym białym REŃSKIM winem lub RÓŻOWYM
Zinfandel'em.

Życzę smacznego
Justy

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl

1. Data: 2000-08-23 12:05:18

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Justyna Rudowska <j...@m...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:000801c00cf5$c9a61700$8b8d808b@zakupy...

> trochę tzn. plama o średnicy około 10-13 cm. Na rozgrzaną oliwę wsypujemy
> surowy ryż (lepiej nie używać ryżu drobno czy długoziarnistego bo się

Surowy? Znaczy taki suchy, prosto z pudelka?

zawsze dociekliwy Jader

1. Data: 2000-08-23 12:11:05

Od: "Agnieszka" <r...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jader <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8o0ena$se$...@f...man.torun.pl...
> [...]
grup
> dyskusyjnych napisał:000801c00cf5$c9a61700$8b8d808b@zakupy...

> Surowy? Znaczy taki suchy, prosto z pudelka?

Tak jest surowy, prosto z pudełka. Ja smaże dopoki wszystkie ziarenka nie
staną się nieprzezroczyste - tzn. matowo-białe. I to niekoniecznie do
rizotto, tylko normalnie do potrawy jakiejś. Oczywiście jak mam wiecej czasu
i mi się chce - bo normalnie to ryż na duża wodę i koniec. Pozdrawiam - A.

1. Data: 2000-08-23 12:16:17

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Agnieszka <r...@a...net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8o0f3k$19n$...@n...tpi.pl...
> [...]
czasu
> i mi się chce - bo normalnie to ryż na duża wodę i koniec. Pozdrawiam - A.

WOW...

1. Data: 2000-08-23 12:17:27

Od: j...@m...com.pl (Justyna Rudowska) szukaj wiadomości tego autora

Surowy? Znaczy taki suchy, prosto z pudelka?

Odpowiedź jest TWIERDZĄCA!!!
Justy

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl

1. Data: 2000-08-23 12:23:15

Temat: Odp: Paella prosto z Hiszapnii
Od: "Małgorzata Prożogo" <p...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> Skladniki:
>
> - 2,5 szklanki ryzu (razcej zwyklego, moze byc dlugoziarnisty lub jaki kto
> lubi)

Oczywiscie surowy, bo widze, ze sa watpliwosci

1. Data: 2000-08-24 02:33:03

Od: "Pysk" <y...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Co to sa newsy ??????

1. Data: 2000-08-24 06:34:07

Od: "Lilly was here" <:)@com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> czasu
A.

> WOW...

No nie mów że nie wiedziałeś ?:)))
Tak się zazwyczaj robi najlepszy ryż do potraw :)

Lilly was here

Ogorki kiszone po sopocku
Writerscape.com is the Premier Written Works Exchange Http://www.writerscape.c om 4829
Kuchmistrz Jacek Szewczyk