Re: Prawo do ojcostwa?

From: "Margola Sularczyk" <margola@nu_spamie_pagadi.ruczaj.pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: Prawo do ojcostwa?
Date: Tue, 1 Feb 2005 09:09:54 +0100

Użytkownik "idiom" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ctn94p$473$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Zastanawiam się co jeśli za jakiś czas DG chciałby jednak być ojcem?
> Pozwolić mu na to ojcostwo? I w jakim zakresie? Na ojcostwo faktyczne
> (pozwolić na kontakty) czy na ojcostwo formalne również?

Ja sobie myślę tak.
Nie wiadomo, jak będzie za parę lat. Może będziesz związana już z kimś
innym, kto przyjmie Twoje dziecko za swoje i sprawa ojcostwa formalnego
rozwiaże się niejako sama przez się. A może nie.
Twój synek - bo przez jego pryzmat trzeba tu patrzyć, i to patrzyć bardzo
obiektywnie - pozbawiony ojca będzie miał kłopoty z tożsamością. Prawda to
na tyle oczywista, że niby nie ma co jej tu przytaczać. To nie Ty pozbawiłaś
syna ojca, ale na Tobie spoczywa teraz dbanie o kręgosłup moralny i
emocjonalny malucha.
W ŻADNYM, powtarzam, w żadnym wypadku nie powinnaś mówić mu o tym, że ojciec
się go wyparł. Możesz powiedzieć, że nie chciał mieć rodziny. Stawiając się
tym samym na równej pozycji z synkiem - tzn. że nie odrzucił właśnie synka,
tylko Was obydwoje. Już samo takie postawienie sprawy może pomóc Twojemu
sykowi znaleźć oparcie w tej rzeczywistości, na jaką skazał go ojciec. Jest
Was dwoje odrzuconych, nie on sam.
A jeśli ojciec będzie chciał kontaktów - nie próbuj karać go kosztem
malucha. On potrzebuje ojca, może go zaakceptować kiedys później albo
odrzucić, ale to będzie już jego - i jak przypuszczam dopiero dorosły -
wybór. Ma jednak prawo go znać. Tu rzecz nie w prawach ojca, a syna. Musisz
nieco zmienić optykę. Twoje żale, jak najbardziej uzasadnione, nie mają
prawa być przelane na dziecko, nawet jeśli najbardziej dziecka właśnie
dotyczą. Ale nie możesz ani sie obrażać "w imieniu", ani karać ojca "w
imieniu", bo obróci się to przeciw synowi.
Moje zdanie, skromne: kontakty - tak, ojcostwo formalne - nie. Kamienie
młyńskie u szyi ani wygodne, ani ładne...

Margola