Precz z aluminiowymi formami!

51. Data: 2018-08-24 21:05:41

Temat: Re: Precz z aluminiowymi formami!
Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-08-24 o 12:37, stefan pisze:

> od kilkunastu lat mam szklane brytfanny. Piekę nawet w nich chleb w temp
> 250C.
> Wkładam zimne, ciepłe do gorącego piekarnika (elektryczny firma na
> A),nic złego się nie dzieje.

Dzięki.

Piekarnik mam na prąd i na gaz. Elektrycznego jeszcze ani razu nie
zastosowałam. Piekę tylko "gazowo".
Chyba nie ma żadnego znaczenia dla szklanej brytfanny czy pieczenie jest
prądem czy gazem?

Raz włączyłam przez omyłkę przycisk włączający pieczenie na prąd. Po
jakimś czasie zastanawiałam się dlaczego jest tak strasznie gorąco.
Szafka przy kuchence też była bardzo gorąca. Piekarnik "pracował na
pusto chyba ze 2 godziny. Dobrze, że z domu nigdzie nie wyszłam.

--
animka

52. Data: 2018-08-24 23:13:00

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> A czy zdarzają się tacy, co wrzucają z impetem te naczynia do piekarnika,
> inaczej nie potrafią? Bo pytanie było o możliwość pęknięcia w trakcie
> pieczenia, a niektórzy wyjeżdżają tu z opowieściami na temat spadania
> szklanek na podłogę.

Nie, no ja zrozumiałam, że to była tylko taka analogia. Z tymi
naczyniami do pieczenia jest tak, że w piekarniku nie pękną, ale np.
postawione na żywym ogniu już tak.
Przetestowałam.

Ewa

53. Data: 2018-08-24 23:15:07

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Przynajmniej. To słowo jest tu najważniejsze.

Kluczowe!

> --
> W drugim związane razem, jakby polne kwiatki, Opieńki i rozlicznej
> barwy surojadki: Wojski niósł muchomora. Z próżnymi przychodzi Rękami
> Telimena, z nią panicze młodzi.

Ale czy ten Mickiewicz aby na pewno był prawdziwym Polakiem?

Ewa

54. Data: 2018-08-24 23:21:25

Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-08-24 o 23:15, FEniks pisze:

> Kluczowe!

> Ale czy ten Mickiewicz aby na pewno był prawdziwym Polakiem?

Wiemy, że wielbił Litwę. "Litwo, Ojczyzno moja".
Był taki kawał jak mu napisali na pomniku: "Twórcy dziadów-Rodacy".

--
animka

55. Data: 2018-08-25 00:22:57

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Kluczowe!

Kiedyś postanowiłem zbadać historię deklinacji tego typu słów.
Mareriału badawczego wiele nie miałem, ale przypadki "nowomowy"
dało się odszukać gdzieś w zabytkach średniowiecza. Więcej --
zdaje się, że one kiedyś stanowiły normę, a odstępstwa od niej
pojawiły się stosunkowo późno (to oczywiście nie są regularne
badania, doktoratu przy tym nie robię, raczej luźne spostrzeżenia).

> Ale czy ten Mickiewicz aby na pewno był prawdziwym Polakiem?

A kto go tam wie! Mnie wystarcza, że dobrze polszczyzną władał.
Jeśliby "Wojski niósł muchomor", to dla mnie też tak może być.
Zwłaszcza ludowi prostemu przysługuje posługiwanie się językiem
prostym, takim jaki da się opisać prostymi regułkami w podręczniku.

Na świecie funkcjonuje język zwany "Simple English" -- taka
angielszczyzna uproszczona ile się da, skodyfikowana regularnie.
Jest też miejsce dla "uproszczonej polszczyzny". Równo sto lat
temu zacząto nasz język sztucznie wtłaczać w jednolite ramy.
A po drugiej wojnie światowej jeszcze bardziej zintensyfikowano
ten proces. Nigdy mi się to nie podobało, gdy ktoś próbować
uznawać to za główny nurt, jedynie obowiązujący. Polszczyzna
na tym wiele straciła. Lecz od jakiegoś czasu wszystko zdaje
się wracać do normy. Łatwiej jest po sposobie użycia języka
rozpoznać z kim się ma do czynienia.

Jarek

--
Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa;

56. Data: 2018-08-25 00:27:20

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Nie, no ja zrozumiałam, że to była tylko taka analogia. Z tymi
> naczyniami do pieczenia jest tak, że w piekarniku nie pękną,
> ale np. postawione na żywym ogniu już tak.
> Przetestowałam.

Bardzo żywy był ten ogień? Chemicy w laboratoriach często grzeją
palnikami gazowymi te swoje szklane kolby, aż im wszystko w środku
bulgocze. I nie pęka. Spotkałem osobę, która regularnie w takim
naczyniu coś sobie podgrzewała na kuchence gazowej. Chyba z braku
garnka. Też nie pękło. Ja nie próbowałem nigdy, nie miałem potrzeby.
Ale wierzę, że w takim nietypowym zastosowaniu może w pewnych
okolicznościach co złego się przydarzyć. Lecz nie w piekarniku.

Jarek

--
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie,

57. Data: 2018-08-25 08:58:51

Od: d...@g...com szukaj wiadomości tego autora

> Wiemy, że wielbił Litwę. "Litwo, Ojczyzno moja".
> Był taki kawał jak mu napisali na pomniku: "Twórcy dziadów-Rodacy".

!!!! ))))))))) !!
moje haiku :
Animka, Animka
O Animka.....

58. Data: 2018-08-25 10:09:20

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo żywy był ten ogień? Chemicy w laboratoriach często grzeją
> palnikami gazowymi te swoje szklane kolby, aż im wszystko w środku
> bulgocze. I nie pęka.

Średnio kształcony człek wie, że szkło laboratoryjne to zupełnie inne szkło
- nawet (albo i zwłaszcza) co do składu (chodzi o dodatki). Ponadto jest to
szkło tzw. dmuchane, a nie odlewane. I bardzo cienkie - mniej okazji do
naprężeń powstających przy miejscowym ogrzewaniu.
--
XL

59. Data: 2018-08-25 10:15:48

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> szkło tzw. dmuchane, a nie odlewane. I bardzo cienkie - mniej okazji do
> naprężeń powstających przy miejscowym ogrzewaniu.

Miejscowym - to też kluczowe dla tzw. żaroodpornych naczyń kuchennych
przeznaczonych do piekarnika. Albowiem w piekarniku naczynie jest ogrzewane
w całej objętości, a nie miejscowo.

Istnieją jednak garnki szklane, przeznaczone do używania na palniku/płytce
kuchennej - i są one robione ze szkła identycznego jak naczynia
laboratoryjne. O ogromnych różnicach między rodzajami szkła pisałam wyżej.

--
XL

60. Data: 2018-08-25 12:29:37

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-08-24 o 10:29, XL pisze:

> I jeszcze - jakie ,,nowomowowe ,,tę""?! To jest od zarania polszczyzny
> jedynie poprawne!

A jednak nowomowowy idiotyzm,. W żadnym przypadku nie sensownego
uzasadnienia aby rodzaj żeński określać przez "tę".

Prosecco
Reklama pomidorów z Lidl
Ciasto
Ale mleko!