Re: Promienniki podczerwieni - warto?

Subject: Re: Promienniki podczerwieni - warto?
Newsgroups: pl.rec.dom
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Wed, 8 Aug 2018 22:14:04 +0200

W dniu 2018-08-03 o 08:31, m...@l...pl pisze:
> W skrócie tak, na działce nie mam gazu, więc muszę grzać prądem. Rozważam
> ogrzewanie powietrzem (nawiewowa pompa ciepła powietrze-powietrze), podłogowe
> elektryczne, albo właśnie sufitowe podczerwone. Wg kolesia (szefa firmy, z
> którą się ugaduję budować dom) to tak:
>
> - 80% energii zamieniane jest w promieniowanie, reszta ciepło konwekcyjne
> - podgrzewane są bezpośrednio elementy w otoczeniu - ludzie, ściany, meble,
> a nie powietrze, przez co w pomieszczeniu temperatura powietrza może
> być 18*C a i tak będę czuł komfort cieplny (coś jak gdy w jesień jest
> [...]

Podłogowe jest o wiele lepsze i dużo tańsze w eksploatacji, bo możesz
grzać w drugiej taryfie energetycznej (o połowę tańszej). Wszystko przez
to, że podłogówka jest bardzo dużym akumulatorem ciepła. Ogrzewanie
sufitowe wodne ma bardzo małą akumulacyjność, a panele elektryczne
prawie zerową i będziesz musiał grzać wtedy, kiedy będziesz potrzebował
ciepła, czyli w większości w pierwszej taryfie energetycznej. Niestety
nie licz na to, że załączysz panele sufitowe i natychmiast zrobi się
ciepło. Zanim nie zagrzeje się posadzka i przedmioty w domu odczuwalny
będzie chłód.

Podłogówka także grzeje poprzez promieniowanie, a nie konwekcję, a przy
tym potrzebuje niższej temperatury wody w obiegu niż wodne ogrzewanie
sufitowe. Dlatego też jest oszczędniejsze zwłaszcza jak chcesz grzać
pompą ciepła.

Dom szkieletowy na swoje zalety, ale mała akumulacyjność jest właśnie
największą wadą takiego domu. Dom taki szybko się nagrzewa i szybko
stygnie. Latem także szybko się nagrzewa o wiele szybciej od domów
murowanych. Dlatego trzeba montować klimatyzację. Ale jak zamontujesz
klimatyzatory to już masz pompę ciepła powietrze-powietrze, którą możesz
ogrzać dom o wiele taniej niż tymi panelami.

Ponadto wybudowanie domu szkieletowego w Polsce to bardzo duże ryzyko
późniejszych problemów o które bardzo trudno jest w domu murowanym.