Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!ne
wsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!news.dialog.net.pl!not-for-mai
l
From: Stalker <t...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Przymusowe szkolnictwo podstawowe - problem podatków idących 'w
błoto', czy dobrodziejstwo ?
Date: Thu, 05 May 2011 22:22:43 +0200
Organization: Dialog Net
Lines: 53
Message-ID: <ipv0u6$uof$1@news.dialog.net.pl>
References: <ipu3hd$nev$1@news.onet.pl>
<5...@l...googlegroups.com>
<ipv064$rdp$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: dynamic-78-8-90-5.ssp.dialog.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.dialog.net.pl 1304626950 31503 78.8.90.5 (5 May 2011 20:22:30 GMT)
X-Complaints-To: a...@d...net.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 5 May 2011 20:22:30 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.17) Gecko/20110414
Thunderbird/3.1.10
In-Reply-To: <ipv064$rdp$1@node2.news.atman.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:596985
Ukryj nagłówki
W dniu 2011-05-05 22:09, Chiron pisze:
> Użytkownik "Stalker" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5bd42f84-7e18-4966-804e-e64cb152af3d@l3
0g2000vbn.googlegroups.com...
>
>
> On 5 Maj, 14:00, zażółcony <r...@x...pl> wrote:
>> Do Chirona:
>>
>> Zróbmy tak:
>> Masz cały przekrój krajów na tym świecie, w których nie ma przymusowego
>> szkolnictwa podstawowego (już to zdaje się mówiłem nie raz ...).
>
> Ja tak w temacie, ale z innej beczki. Jest taka książka "Narody i
> nacjonalizm" Ernesta Gellnera.
> Tam jest cały spory rozdział dotyczący genezy państwowego, publicznego
> szkolnictwa.
> W skrócie zdaniem Gellnera to immanentna cecha społeczeństw (państw)
> epoki industrialnej. Wynika z ich potrzeb dotyczących wykształconego w
> nich podziału pracy. Powszechne, ogólne wykształcenie oparte o
> zestandaryzowany zasób wiedzy jest np. podstawą mobilności zawodowej i
> wydajności ekonomicznej.
>
> "...Industrializm wytwarzając tzw. egzosocjalizację, a więc
> socjalizację poza kręgami pierwotnymi, generuje potrzebę kultury
> wyższej, która staje się wyznacznikiem tożsamości wszystkich, których
> ogarnia. Społeczeństwo industrialne potrzebuje systemu edukacyjnego,
> który mogłby unieść ciężar egzosocjalizacji, a taki system może
> utrzymać wyłącznie państwo...."
>
> Krótko mówiąc zapewnia nam zdobycie umiejętności i nawyków, dzięki
> którym odnajdziemy się w industrialnym społeczeństwie
>
> ====================================================
====================
> Czyli- trochę trywializując- uczyć się po to, żeby zostać sprawnie
> działającym trybikiem w bezdusznej machnie cywilizacji informacyjnej? O
> to chyba chodzi, IMO...
Tak. I co ciekawsze - właśnie takie, a nie inne zasady szkolnictwa leżą
u podstaw nacjonalizmu i kształtowania się narodów w państwach.
Bez takiego szkolnictwa nie ma mowy o stworzeniu narodu :-)
W chęci "sprywatyzowania" szkolnictwa, wynikającego IMO z twojej
niechęci do obecnego kanonu nauczania (wolałbyś utworzyć szkoły z
własnym kanonem), zapominasz, że oznacza to wtedy takie samo prawo do
prywatyzacji nauczania dla Ślązaków, Kaszubów, muzułmanów, Żydów i kogo
tam jeszcze.
Religijne medresy w takich państwach jak Pakistan niekoniecznie są
gwarantem stabilności państwa i narodu...
Stalker
|