Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Psychometria - dlaczego uważam ją za metodę bezwartościową. Re: Psychometria - dlaczego uważam j? za metodę bezwarto?ciow?.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Psychometria - dlaczego uważam j? za metodę bezwarto?ciow?.

« poprzedni post
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!newsfeed.tpinternet.
pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "PowerBox" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Psychometria - dlaczego uważam j? za metodę bezwarto?ciow?.
Date: Mon, 24 Jun 2002 01:22:29 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 35
Message-ID: <af5krf$qla$1@news.tpi.pl>
References: <g...@4...com> <af23bi$nuv$1@news.tpi.pl>
<8...@4...com>
NNTP-Posting-Host: pi77.torun.sdi.tpnet.pl
X-Trace: news.tpi.pl 1024874162 27306 217.97.60.77 (23 Jun 2002 23:16:02 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 23 Jun 2002 23:16:02 +0000 (UTC)
X-Notice-1: This post has been postprocessed on the news.tpi.pl server.
X-Notice-2: Subject line has been filtered and leading Odp: string removed.
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2615.200
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2615.200
X-Subject: Odp: Psychometria - dlaczego uważam j? za metodę bezwarto?ciow?.
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:142882
Ukryj nagłówki

> Ja uważam, że nie masz racji - test można oszukać, a delikwent może
> zaskoczyć (chociażby w sytuacjach nieopisanych testami).:-)))

- zależy o jakich testach mówimy. Są takie, oparte na zwykłych pytaniach
których nawet osoba znająca zasadę nie jest w stanie oszukać (chyba, że
dokładnie zna użyte konkretne pytania). Myslę o wszystkich takich, które
zawierają wmieszaną grupę pytań pozwalającą określić stopień prawdomówności.
Są pewne pytania, na które "wszyscy", kiedy mówią prawdę -odpowiadają tak
samo. Bierze sie kilkanaście takich pytań i miesza się je z innymi grupami
pytań. Potem wiadomo pod którymi numerami były te pytania i zbiera się je
grupę z powrotem i na tej podstawie określa się, czy ktoś losował, łgał, czy
rzetelnie wypełniał test.

> Poza tym to wiedza czysto empiryczna i to jej podstawowe ograniczenie.

- prawdopodobnie chcesz przez to powiedzieć, że nie jesteś pewien, czy to
można zastosować w praktyce. Otóż wiedza praktyczna ma to do siebie, że
można ją stosować w praktyce.

- wiedza empiryczna ma właśnie praktyczną, wymierną przewagę nad
teoretyczną, która czasem może nie mieć istotnego pokrycia w realiach. Jeśli
będziesz dalej utrzymywać swoje przeświadczenie, ze praktyka ma ograniczenia
to w przyszłości potencjalnie nie będziesz mógł teoretycznie zapalić światła
a praktyk zrobi to skutecznie bez szczególnych ceregieli.

Praktyka ma ograniczenia w stosunku do wymogów rzeczywistości (bez
utleniania nie ma spalania) a chyba nie chciałbyś, żeby wiedza teoretyczna
uwzględniała fikcyjne, nieistniejące w praktyce czynniki?

Osobna sprawa, ze wszystko na temat realiów wywnioskowujemy empirycznie.
Czyli każdą wiedzę w ostateczności można sprowadzić do empirycznej.
Oczywiście należy przy tym rozgraniczać nabywanie wiedzy w abstrakcji od
realiów - o tym ostatnio rozmawialiśmy.


 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
24.06 Artur Drzewiecki
24.06 Pyzol
24.06 Artur Drzewiecki
24.06 Pyzol
24.06 Little Dorrit
24.06 Artur Drzewiecki
25.06 Pyzol
25.06 Artur Drzewiecki
28.06 k...@p...onet.pl
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6
Dlaczego faggoci są źli.
samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?
Trzy łyki eko-logiki ?????
Jak Ursula ze szprycerami interesik zrobiła. ?
Naukowy dowód istnienia Boga.
Aktualizacja hasła dla Polski.
Kup pan elektryka ?
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Senet parts 1-3
Senet parts 1-3
Chess
Chess
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6