kiszenie - co to właściwie jest?

1. Data: 2000-04-17 08:31:07

Temat: kiszenie - co to właściwie jest?
Od: "Adaś Jezierski" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzien dobry. Mam taki problem co to jest wlasciwie kiszenie i ewentualnie
czym rozni sie od solenia.
Nazbieralem swoezutkich lisci czosnku niedzwiedziego. Surowe sa extra, ale
chcialem je zakisic no i mam problem. Przy kiszeniu np ogorkow do posolonej
wody dodaje sie chrzanu, kopru, czosnku wlasnie, no i co tam jeszcze kto
chce. Ale jak ukisic liscie czosnku? Kiedys kisilem czosnek w glowkach przy
okazji kiszenia ogorkow, dawalem polowe ogorkow a polowe czosnku no i bylo
dobre to i to. Ale jak kisic liscie i to w dodatku czosnkowe. Moze ktos wie?
Adam.

1. Data: 2000-04-17 11:13:31

Temat: Re: kiszenie - co to właściwie jest?
Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Apr 2000 10:31:07 +0200, "Adaś Jezierski"
<j...@i...pl> wrote:

> [...]
>dobre to i to. Ale jak kisic liscie i to w dodatku czosnkowe. Moze ktos wie?

Kiszenie jest procesem fermentacyjnym w ktorym bakterie kwasu
mlekowego przeksztalcaja cukry zawarte w produkcie kiszonym na kwas
mlekowy posiadajacy wlasciwosci konserwujace.
Solenie jest to konserwacja sola kamienna "na sztywno" - czyli do
takich stezen soli w konserwowanym produkcie ktore wykluczaja rozwoj
jakichkolwiek mikroorganizmow.
pozorne podobienstwo miedzy kiszeniem a soleniem polega na dodatku
soli do kiszonych produktow. Jest to jednak dodatek znacznie mniejszy
- a jego zadaniem jest uniemozliwienie rozwoju drozdzy ktore stanowia
konkurencje dla bakterii kwasu mlekowego - i w wiekszosci przypadkow
fermentacji cukrow pochodzenia roslinnego drozdze wlasnie wygrywaja
konkurencje - mamy wiec najczesciej w warunkach naturalnychfermentacje
etanolowa z ewentualna pozniejsza konwersja do kwasu octowego.
Bakterie mlekowe, jak sama nazwa wskazuje, przewage uzyskuja w sposob
naturalny wlasnie w fermentacji mleka ktore zawiera dosyc specyficzny
dwucukier - laktoze. W przypadku innych cukrow sol wlasnie jest
czynnikiem dajacym przewage bakteriom kwasu mlekowego.

A co do lisci czosnkowych - obawiam sie ze beda trudne do kiszenia,
czosnek jest jednym z najsilniejszych naturalnych srodkow
bakteriostatycznych - jego sile niszczenia drobnousrojow mozna
porownywac z najsilniejszymi sulfamidami, niewiele ustepuje
antybiotykom... Tak wiec przy duzej zawartosci czosnku wszelakie
procesy fermentacyjne moga miec niejakie problemy - jesli juz to
wlasnie dodatek duzej ilosci wodnistego produktu roslinnego o sporej
zawartosci cukru (jak ogorki wlasnie) moze proces ulatwic. Same liscie
czosnku - obawiam sie ze moga nie chciec sie zakisic.

--
Darek

1. Data: 2000-04-17 11:23:47

Od: "Adaś Jezierski" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dariusz K. Ladziak <l...@i...waw.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@n...nask.pl...
> [...]
> zawartosci cukru (jak ogorki wlasnie) moze proces ulatwic. Same liscie
> czosnku - obawiam sie ze moga nie chciec sie zakisic.

Czy w takim razie jest inny sposób takiej " konserwacji" aby produkt -
liscie czosnku - nadawaly sie pozniej do bezposredniego jedzenia?

1. Data: 2000-04-17 11:30:52

Od: "Malgosia Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Adaś Jezierski napisał(a) w wiadomości: <8dei7i$gj9$1@news.ipartners.pl>...
> [...]
>dobre to i to. Ale jak kisic liscie i to w dodatku czosnkowe. Moze ktos

Gdzie nazbierałeś czosnku niedźwiedziego????????????????????

Margola

1. Data: 2000-04-17 11:33:11

Od: Malgorzata Krzyzaniak <z...@t...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Apr 2000, Adaś Jezierski wrote:

> Czy w takim razie jest inny sposób takiej " konserwacji" aby produkt -
> liscie czosnku - nadawaly sie pozniej do bezposredniego jedzenia?

Może tak jak natkę pietruszki czy koperek? Upchać w pojemniczek do
robienia kostek lodowych, zalać wodą i zamrozić?

Zuzanka

--
jgs A Małgorzata "Zuzanka" Krzyżaniak - <z...@t...eu.org>
__/_\__ http://muzeum.topnet.pl/ - Muzeum Rzeczy Nieistniejących

1. Data: 2000-04-17 12:01:12

Od: "Adaś Jezierski" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Malgosia Sularczyk <m...@p...bg.univ.gda.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:MBCK4.9276$h...@n...tpnet.pl...

> Gdzie nazbierałeś czosnku niedźwiedziego????????????????????
>
> Margola

U podnoza gory Tul ( l jak lopata)

1. Data: 2000-04-17 12:01:19

Temat: Odp: kiszenie - co to właściwie jest?
Od: "Janusz Danak" <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Malgorzata Krzyzaniak <z...@t...eu.org> w wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.
4...@f...cgs.pl...

> Może tak jak natkę pietruszki czy koperek? Upchać w pojemniczek do
> robienia kostek lodowych, zalać wodą i zamrozić?

A w jakim celu i po co zalewac woda?

Janusz
ICQ: 31950147
d...@p...fm

1. Data: 2000-04-18 09:54:36

Od: Robert Wisniewski <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Adaś Jezierski" wrote:

> Użytkownik Malgosia Sularczyk <m...@p...bg.univ.gda.pl> w wiadomości do
> grup dyskusyjnych napisał:MBCK4.9276$h...@n...tpnet.pl...

> U podnoza gory Tul ( l jak lopata)

Czyzbys robil CZEREMSZE?

1. Data: 2000-04-18 10:45:25

Od: "Adaś Jezierski" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Robert Wisniewski <r...@p...onet.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
> "Adaś Jezierski" wrote:
>
> Czyzbys robil CZEREMSZE?

Tak do tego zmierzam.
Prawda, ze jest dobra?
Adam.

1. Data: 2000-04-18 11:22:53

Temat: Re: Re: kiszenie - co to właściwie jest?
Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Apr 2000 13:33:11 +0200, Malgorzata Krzyzaniak
<z...@t...eu.org> wrote:

> Może tak jak natkę pietruszki czy koperek? Upchać w pojemniczek do
>robienia kostek lodowych, zalać wodą i zamrozić?

Z tego co kojarze to jednak liscie (lodygi) czosnkowe jakos sie daja
kisic - nie wiem na ile pojdzie to samo a na ile trzeba wspomoc innymi
dodatkami roslinnymi... pozostaje miec nadzieje ze zawarosc substancji
bakteriobojczych w lisciach i lodygach jest mniejsza jak w dozrzalej
glowce czosnku - i ze bakterie kwasu mlekowego dadza rade to
przetrwac... Ale to mozna tylko sprawdzic eksperymentalnie.

--
Darek

Help - piersi kacze, co z nimi zrobic na szybko?
Chleb razowy
Zmywarka
faworki
Serwis Makaron i kolejne nowości