Data: 2002-01-07 16:07:33
Temat: Re: Rysy psychopatyczne u dzieci
Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Użytkownik "poranna mgła" <porannamgla=NOSPAM=@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:3c387425$1@news.vogel.pl...
> Użytkownik "Ewa"
>
>
> To nie dziecko wykazuje rysy psychopatyczne i nie ono potrzebuje w
pierwszej
> kolejnosci pomocy. Nie skupiaj sie na skutku, a przyczynie. Jezeli to nie
> jest Twoje dziecko to zapewne niewiele wiesz, jaki stosunek maja do niego
> jego rodzice, co mu przkazuja werbalnie i pozawerbalnie, swiadomie i
> nieswiadomie, jakie poglady ida w tej rodzinie z pokolenia na pokolenie.
Z pokolenia na pokolenie to idą zapewne "złe geny", które w przeciwieństwie
do poglądów są dziedziczone od rodziców i dalszych krewnych.
> > jest agresywny i
> > impulsywny, manipulatorski, bezkarny, bez głębszych więzi z innymi
> dziećmi,
> > lekceważący wszelkie reguły i zasady...
> moze byc reakcja na brak czasu, uwagi, cierpliwosci, akceptacji, milosci,
uczciwosci itp.
To nie są żadne reakcje, tylko odziedziczone cechy charakteru, które
przejawiają się w określonych kontekstach społecznych. W domu to dziecko
moze zachowywać się zupełnie inaczej.
Nie ma zlych dzieci.
Wg. współczesnych teorii psychologicznych, choćby wspomnianej J.Harris - to
mit. Przychodzące na świat dziecko nie jest tabula rasa. Przynosi ze sobą
bagaż własnych, indywidualnych mozliwości, a jego los jest z góry zapisany,
nie tyle w gwiazdach, co w genach. Do poparcia tej tezy służą badania
longitudinalne nad bliźniętami jednojajowymi wychowanymi w różnych warunkach
/adoptowanymi osobno/ a jednak wykazującymi identyczną zbieżność cech
osobowości, nawyków, charakteru, preferencji seksualnych a
nawet...politycznych. Wnioski z takich badań są bardzo pesymistyczne
odnośnie wychowawczych możliwości rodziny, jednak gwoli naukowego
obiektywizmu nie można chować glowy w piasek powtarzając - naiwniutkie w
świetle tych danych, tchnące nieuzasadnionym optymizmem przekonania.
Dorrit
>
> --
> pozdrawiam cieplo
> poranna mgla
>
>
>
|