Re: SM-czym leczyć

Data: 2003-01-31 15:12:16
Temat: Re: SM-czym leczyć
Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl>

On 30 Jan 2003 15:32:58 +0100, l...@o...pl wrote:

> Proszę o wszelkie wskazówki co brać by zahamować rozwój Stwarnienia Rozsianego.
> Interesują mnie również witaminy i inne. Jakie leki są dostępne dla chorych,
> skoro interferon dla przeciętnego śmiertelnika jest niedostępny, a
> sandoglobuliny w Polsce wogóle nie ma .

Sandoglobulina w Polsce jest, a właściwie ma być, ale będzie kosztować
podobnie, jak inne preparaty immunoiglobulin (np Intraglobin F). Czyli
będzie sumarycznie droższa od interferonu.
W szczególnych przypadkach kasy chorych refundują wlewy immunoglobulin -
również dla pacjentów z SM, ale to pojedyńcze przypadki, zresztą obecnie
okres na wyciąganie pieniędzy z kas jest wybitnie niedobry.
Na świecie immunoglobulin w SM zasadniczo nie stosuje się rutynowo -
głównie z powodu kosztów terapii. ZTCW jakiś czas temu firma Bayer była
zainteresowana wprowadzeniem swojego preparatu immunoglobulin
(otrzymywanego inną techniką i co za tym idzie tańszego)do stosowania w
SM, ale badanie kliniczne nie ruszyło i nie wiem jakie są perspektywy.
Oprócz interferonu jest jeszcze kopolimer (Copaxone) - koszt zbliżony do
interferonu.
Poza interferonem, kopolimerem i imunoglobulinami jest jeszcze
Mitoxantrone - ale wskazania do podawania tego preparatu są relatywnie
wąskie - musi o tym zadecydować lekarz, który zna pacjenta.

Inne preparaty nie mają potwierdzonego działania modyfikującego przebieg
SM.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)
/Wilder Penfield/