Re: Sarkoidoza a ziarnica złośliwa bądź gruźlica???

Data: 2007-01-18 17:59:46
Temat: Re: Sarkoidoza a ziarnica złośliwa bądź gruźlica???
Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl>

Użytkownik "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> napisał
w wiadomości news:5aw27qf4vx11.hyob60wbnum6.dlg@40tude.net...

> Możliwe jest wszystko; natomiast określenie 'ziarniniak sarkoidalny' _nie_
> oznacza sarkoidozy. Rozpoznanie s. jest stawiane przez _wykluczenie_
innych
> przyczyn zmian, co należy do kompetencji lekarza prowadzącego a nie do
> patologa. Identyczne ziarniniaki jak w sarkoidozie można spotkać właśnie w
> gruźlicy a także w HD. W _paru_ innych przypadkach także. Histologicznie
> nie ma jednoznacznych cech które odróżniają sarkoidozę od innych chorób.
>
> Jeśli w badanym węźle oprócz ziarniniaków widać komórki R-S to rozpoznaje
> [...]

Podsyłam opis badania hist-patol.-mam również wyniki TK płuc i brobchoskopii
jeśli zainteresuje Cie moj przypadek mogę podesłac wyniki wszytkich
wykonanych badań i oposać przypadek troche szerzej np. na priv.
Czy mógłbyś ewentualnie zinterpretować ten w jakikolwiek sposób-dodam ze
badanie w kier. gruźlicy miałem wykonane(plwocina + popłuczyny oskrzelowe
pobrane w bronchoskopii)
opis histop. jest nastepujący:
*opis makroskopowy:W.chł. nr 4R(x1)Kilka kremowych
fragm.tkank.śr.0,5-1,5cm.
*opis mikroskopowy:Fragmenty węzłów chłonnych o zatartej strukturze
przez liczne ziarniniaki nabłonkowatokomórkowe z komórkami olbrzymimi,
bez martwicy. Ogniskowo zlewają sie i towarzyszy im włóknienie. Obraz
mikroskop.
wymaga różnicowania przede wszystkim z sarkoidozą. Konieczna
korelacja z obrazem klinicznym i radiologicznym oraz kliniczne wykluczenie
gruźlicy.

Dziękuje za zainteresowanie.
LL