Re: Skąd brać kalorie?

From: Marek <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: Skąd brać kalorie?
Date: Tue, 9 Aug 2011 18:26:24 +0200

Dnia Tue, 9 Aug 2011 10:16:30 +0200, ffiona napisał(a):

> W jednonienasycone bogata jest oliwa z oliwek, a dieta śródziemnomorska jest
> zachwalana przez dietetyków. Podobno u Włochów jest bardzo niski
> współczynnik zachorowań na choroby układu krążenia.

Poczytaj sobie ciekawy artykuł tu:
http://wyborcza.pl/1,76842,7717475,My_chcemy_masla_a
_nie_margaryny.html?as=2&startsz=x
dlaczego tak się dzieje. Podobno tajemnica tkwi w proporcjach rodzajów
tłuszczu. W tym artykule też jest napisane o tym, że potrzebujemy 5.5g
tłuszczu na dobę maksymalnie - co mnie mocno zastanowiło. Wydaje się to
nierealne. Wystarczy popatrzeć na wspomniane orzechy aby tyle tłuszczu
zyskać a co dopiero je zjeść :-D Dlatego z dystansem czytam takie
informacje.

> Jestem zdania, że należy
> dostarczać różnorodnych tłuszczów, a orzechy oprócz nich mają jeszcze inne
> cenne skladniki. Ja wrzucam do porannego śniadania łyżkę zmielonych
> migdałów, orzechów włoskich i łyżkę zmielonego siemienia lnianego (tu chyba
> wielonienasycone przeważają),

Omega-3 :-) Z orzechami to dobry pomysł. Byle żeby nie przegiąć kalorycznie
w jednym posiłku. Lepiej 2x mniejszą dawkę zastosować niż raz dużą.
Faktycznie do surówek możnaby orzechy dodawać. Jest ich mało a dużo wnoszą.

> jednak mam odwrotny problem do Twojego, staram
> się zminimalizować ilość kalorii. Takie śniadanie, gdzie są dwie łyżki
> płatków owsianych (60 kcal), dwie łyżki otrąb owsianych (65 kcal), 1 łyżka
> siemienia (50 kcal), 1 łyżka orzechów i migdałów (50 kcal), 1 duże jabłko
> (135 kcal), jogurt (90 kcal) to już 450 kcal! A do tego można dodać np.
> plaster ananasa i już dobijasz do 500 kcal.

Mi bardziej chodziło o to jak zadbać o 2500kcal w skali dnia. Takie
śniadanie pewnie trawiłbym do południa. Potem dajmy na to, że zjadłbym ze
3x podobne porcje i mamy... 1600kcal zaledwie :-)

> Jak rano przebiegam 9 km, to
> liczę, że mam wydatek energetyczny 540 kcal.

Wow! Gratuluję kondycji! Padłbym po 1000m jeśli nie wcześniej :-D

> Potem jem takie śniadanie i już
> po 2 godzinach mogę wcinać drugie śniadanie, ech!

To może jest to skutek 9km? :-) Ćwiczenia siłowe są dużo mniej
energochłonne.

> Polecam jeszcze miksowanie twarogu 0% z rodzynkami lub suszonymi morelami.

Za te 0% każdy dietetyk Cię skrytykuje :-) W ten sposób pozbawiasz się
przyswajania witamin. Mam też sporo obaw odnośnie (suszonych) owoców. One
faktycznie dostarczają węglowodanów lecz są szybko wchłanialne.
Bezpośrednio po treningu to jest pożądane a w dni międzytreningowe będą
powodem tycia. Słyszałem w paru miejscach identyczne opinie: lepiej jadać
często małe porcje niż raz dużą - nie chodzi tu o gabaryty lecz o ładunek
energii a także szybkości jej wchłaniania. Te same kalorie węglowodanowe
zaczerpnięte z moreli zadziałają zupełnie inaczej niż przyswojone z
makaronu.

> Masz białko, masz węglowodany, nie masz tłuszczu. Tylko coś czytałam, że to
> białko z twarogu to jakoś inaczej przyswajalne jest.

Tak, nawet jeden z kolegów tu na forum napisał, że kazeina jest trucizną
niemalże. Ponoć Azjaci mają spore problemy żołądkowe po wypiciu mleka.
Genetyka nie dostosowała ich układu metabolicznego do trawienia mleka.

> W szczegóły się nie
> wdaję, bo mi zależy na utrzymaniu prawidłowej wagi i obniżeniu poziomu
> cholesterolu oraz tzw. euforii długodystansowca, którą daje bieganie na
> takie dystanse, a nie na budowaniu masy mięśniowej. (Choć im więcej mięśni,
> tym większe zapotrzebowanie na energię.)

Tak, to prawda. Można przyjąć, że jedynym miejscem spalania kalorii są
mięśnie.