Smaki

21. Data: 2017-08-05 20:49:14

Temat: Re: Smaki
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Animka <a...@t...wp.pl> wrote:

> TAK.

Tak mówią dyletanci.

> Ponadto każdy człowiek powinien posiadać na języku kubki (czy jakoś tak)
> smakowe, więc chyba każdy smak czy niesmak czuje.
> Gorzej jak ktoś nie posiada tych kubków smakowych.

Uszy też każdy posiada, o oczy. Pomimo to nie każdy może być malarzem czy
skrzypkiem, jak ja :-)

22. Data: 2017-08-05 21:50:39

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2017-08-05 15:03, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> To bardzo dobrze, że zdajesz sobie sprawę z ogromu pracy, jaki masz
> przed sobą.
> Ale powiem ci szczerze, nieświadomość łatwiej przełknąć!

Tylko trzeba wiedzieć jak, żeby nie pozostawiło goryczy.

23. Data: 2017-08-05 21:53:24

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2017-08-05 09:25, obywatel tandoori.curry uprzejmie donosi:

Trzeba próbować.

24. Data: 2017-08-05 21:58:34

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak pisze:

> Tylko trzeba wiedzieć jak, żeby nie pozostawiło goryczy.

Wcześniej gotować z dodatkiem octu, trzy razy odlewając wodę.

--
Jarek

25. Data: 2017-08-05 22:04:24

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.08.2017 o 09:25, tandoori.curry pisze:
> [...]
> gastronomicznej ? Nigdy nie rozumiałem i zawsze podziwiałem osoby które
> po zjedzeniu nowej potrawy umiały w miarę dokładnie odtworzyc jej skład

Kwestia doświadczenia.

Ewa

26. Data: 2017-08-05 22:27:20

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Wcześniej gotować z dodatkiem octu, trzy razy odlewając wodę.

A na końcu przecedzić.

Ewa

27. Data: 2017-08-05 22:31:54

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A na końcu przecedzić.

Najlepiej ubić.

28. Data: 2017-08-05 22:39:47

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Kwestia doświadczenia.

No więc własnie niekoniecznie. Smak (i połączony z nim węch) są
najbardziej tajemniczymi zmysłami ze wszystkich. Można postawić
śmiałą hipotezę, że każdy odczuwa to inaczej. Pewnie legnie ona
przy dokładniejszych badaniach, ale bliżej jej do prawdy, niż
stwierdzeniu, że wszyscy mamy tak samo.

Klasyczny przykład PTC (fenylotiokarbamidu) już wcześniej przywołałem.
Sam mam takie doświadczenia, że jedna osoba twierdzi, że coś przypomina
smakiem (lub zapachem) coś innego, druga zaś druga uważa, że tak nie
jest, za to podobieństwo znajduje w czymś innym. To pokazuje jak złożoną
jest przestrzń smaków i zapachów.

Ale wróćmy do PTC i okolic, oraz do uwarunkowań genetycznych. Zmysł
ten mógł bezkarnie uwstecznić się u ludów mięsożernych. Z Eskimosem
źle się o rozkoszach podniebienia gada, każda foka smakuje tak samo,
subtelność doznań nie zwiększa szans na przeżycie. Ludy żywiące się
roślinkami mają odwrotnie. W Europie upośledzenie odczuwania PTC
jest powszechne, wśród czarnych mieszkońców Afryki niespotykane.

Jarek

PS
Louis de Funes w filmie "Skrzydełko czy nóżka" utracił smak. Ale nie
przeszkodziło mu to w określaniu rocznika wina, szczepu i położenia
stoku -- dość mu było, że popatrzył pod światło na kieliszek. Miał
facet talent. Ale takie rzeczy, to tylko w komediach filmowych.
Albo w Usenecie. Też w jego komedianckim odłamie.

--
Na wkus i cwiet, tawariszcza niet.

29. Data: 2017-08-05 22:42:37

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak pisze:

> Najlepiej ubić.

I dodać zasmażki.

--
Jarek

30. Data: 2017-08-05 22:51:43

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.08.2017 o 22:31, Qrczak pisze:
> Dnia 2017-08-05 22:27, obywatel FEniks uprzejmie donosi:

> Najlepiej ubić.

Albo udusić.

Ewa

Upał.
Kiszenie
Lody domowe
Urządzenie do gotowania na parze
Wieprzowina z szalotkami jabłkami i estragonem