Kiszenie

1. Data: 2017-07-28 09:44:58

Temat: Kiszenie
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Jak postępujecie ze słoikami po nastawieniu na kiszenie ogórków/kapusty?
Czy zamykacie szczelnie, zostawiacie lekko otwarte, pasteryzujecie?

Ja słoiki (takie z otwieraną klamrą i gumką) po prostu zamknęłam, ale
niestety po początkowym okresie dobrego procesu kiszenia - małosolne
były w porządku - ogórki zaczęły się psuć, tzn. chyba gnić, bo zaczęły
się rozpadać. Były w słoikach ok. 3 tygodni. Co z nimi nie tak zrobiłam?

Ewa

2. Data: 2017-07-28 11:12:21

Temat: Re: Kiszenie
Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-28 o 09:44, FEniks pisze:

> niestety po początkowym okresie dobrego procesu kiszenia - małosolne
> były w porządku - ogórki zaczęły się psuć, tzn. chyba gnić, bo zaczęły
> się rozpadać. Były w słoikach ok. 3 tygodni. Co z nimi nie tak zrobiłam?

Może to wina ogórków, może były nawożone gnojówką?
Takie wyjaśnienie znalazłem tu:
http://www.ziolaiprzyprawy.info/2011/07/20/przepisy/
przepis-na-ogorki-kiszone-jak-zrobic-zeby-byly-jedrn
e-i-smaczne/

--
Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

3. Data: 2017-07-28 13:33:24

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 28.07.2017 o 11:12, Akarm pisze:

> [...]
> Takie wyjaśnienie znalazłem tu:
> http://www.ziolaiprzyprawy.info/2011/07/20/przepisy/
przepis-na-ogorki-kiszone-jak-zrobic-zeby-byly-jedrn

Ciekawy link, dzięki. Z tego, co tutaj czytam, to przyczyną zgnicia
mogło być za duże naświetlenie, bo nie schowałam tych ogórków w ciemne
miejsce. Albo to, że po kilku dniach spędzonych w słoikach ogórki
zaczęły odrobinę wystawać z zalewy.

W zepsucie się ogórków z powodu nawożenia za bardzo nie wierzę, bo wiem,
że ludzie kiszą ogórki kupowane w tym samym miejscu i im się udają.

Ewa

4. Data: 2017-07-28 13:55:24

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-28 o 13:33, FEniks pisze:

> [...]
>
> W zepsucie się ogórków z powodu nawożenia za bardzo nie wierzę, bo wiem,
> że ludzie kiszą ogórki kupowane w tym samym miejscu i im się udają.

a może problemy okresowe?
pozdr
Stefan

5. Data: 2017-07-28 14:54:47

Od: Trybun <c...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> były w porządku - ogórki zaczęły się psuć, tzn. chyba gnić, bo zaczęły
> się rozpadać. Były w słoikach ok. 3 tygodni. Co z nimi nie tak zrobiłam?

W słoikach zawsze szczelnie zamknięte. W beczce luźno przykryte.

Być może za mało dałaś soli. Zalewa powinna być dość mocno słona.

6. Data: 2017-07-28 20:39:46

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> W słoikach zawsze szczelnie zamknięte. W beczce luźno przykryte.
>
> Być może za mało dałaś soli. Zalewa powinna być dość mocno słona.

Lekko czubata duża łyżka soli na litr wody - zagotować, nieco ostudzić,
dosyć gorącą zalewać ogórki.
Ogórki nie mogą wystawać - dlatego trzeba je BARDZO CIASNO (dopasowując
kształty i wielkość, upychać z użyciem sporej siły) umieszczać pionowo w
słojach, żeby się w zalewie nie przemieszczały ku górze zanim całkiem
ukisną (potem już mogą - kiedy pod szczelnie zamkniętym wieczkiem zbierze
się poduszka co2).
I ważne - układamy piętkami w dół.

Uwaga - czasem to metalowe wieczka lub zmywarka są przyczyną mięknięcia
ogórków. Wieczka są dziś tragicznej jakości (mikroskopijnie cienka powłoka,
przez którą metal reaguje z solą i kwasem nawet kiedy z pozoru jest cała),
dlatego kiszonki robię TYLKO w wiekach.
Zaś środki do zmywania zmniejszają napięcie powierzchniowe i komórki
ulegają lizie (ogórki miękną). Słoje oczywiście po moim odkryciu nadal myję
w zmywarce, bo to je odkaża, ale odkąd dodatkowo płuczę każdy pod kranem
gorącą wodą, nie zdarzyło mi się już mieknięcie ogórków!!

7. Data: 2017-07-28 20:41:37

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:
> Jak postępujecie ze słoikami po nastawieniu na kiszenie ogórków/kapusty?
> Czy zamykacie szczelnie, zostawiacie lekko otwarte, pasteryzujecie?

Pasteryzacja? Po co? Żeby zabić to, co jest najważniejszym celem i sensem
robienia kiszonek???

8. Data: 2017-07-28 20:43:46

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> w zmywarce, bo to je odkaża, ale odkąd dodatkowo płuczę każdy pod kranem
> gorącą wodą, nie zdarzyło mi się już mieknięcie ogórków!!

Wekach. //telefon mi figluje autokorektą

9. Data: 2017-07-29 01:22:55

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-07-28 o 20:39, XL pisze:

> [...]
> w zmywarce, bo to je odkaża, ale odkąd dodatkowo płuczę każdy pod kranem
> gorącą wodą, nie zdarzyło mi się już mieknięcie ogórków!!

Pamiętam, że weki były (po umyciu i obcieknięciu) wygrzewane w bardzo
gorącym piekarniku (piecu chlebowym) tak ze 3 godz i po ostygnięciu
pakowano w nie ogórki... Wieczka też (naturalnie szklane)
pozdr
Stefan

10. Data: 2017-07-29 11:45:44

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> Pamiętam, że weki były (po umyciu i obcieknięciu) wygrzewane w bardzo
> gorącym piekarniku (piecu chlebowym) tak ze 3 godz i po ostygnięciu
> pakowano w nie ogórki... Wieczka też (naturalnie szklane)

Nie było zmywarek. Ja do mycia naczyń używam tylko i wyłącznie programu z
najwyższą temperaturą. W połączeniu z sodą kaustyczną w środku myjącym to
spokojnie wystarcza :-)

Lody domowe
Urządzenie do gotowania na parze
Wieprzowina z szalotkami jabłkami i estragonem
Re: plaga
Chłodnik na gorące dni