Re: Tani domek - przykład z życia

Data: 2010-12-08 15:42:18
Temat: Re: Tani domek - przykład z życia
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

news:ido4a6$f8t$3@news.onet.pl...

> Z całym szacunkiem: nie porównujmy różnych walut. Jeśli już, to:
>
> - rodzice zarabiali 20gr i za to utrzymywali się przez cały miesiąc, więc
> co się stało z wartością owych 20gr (czyli 2000 jednostek innej waluty o
> nazwie "stary złoty").

Nie jestem ekonomistą. Na mój chłopski rozum to nie jest tak, że galopująca
inflacja i potem przeliczenie wszystkiego przez 10000 spowodowała, że to, co
ludzie sobie odłożyli po prostu zniknęło. Na moje to ktoś ukradł ich pracę
włożoną w zdobycie tych oszczędności.
A winię Wielkiego Brata, bo co nieco słyszałem o remontach statków (jako
student zdarzyło mi się dorabiać w stoczni) gdzie całe wyposażenie (a na
statku przychodzącym do remontu nie było ani jednego nie potłuczonego kibla)
kupowaliśmy za $ (wymóg armatora), a płacone mieliśmy rublami transferowymi.
Tamte czasy inaczej (znów na mój chłopski rozum):
Ludzie pracują za 20$ (czarnorynkowo - czyli realnie) miesięcznie. Stać ich
na życie, dzięki innym zaspokajającym ich potrzeby, a uzyskującym za to
również te 20$. Nie wierzę aby realna wartość pracy ludzi była wtedy 20$.
Takie rozumowanie przyszło mi do głowy jak w czasach gdy u nas trzeba było
kilka nocy odstać aby kupić cokolwiek znalazłem w Karlsruhe nasze żelazko za
14 marek (nie jestem pewien, ale sądzę, że mając ze 2 marki mógłbym je w tym
samym czasie kupić w Polsce (jakby akurat rzucili do sklepu)). Mój wniosek:
ktoś kradł z każdego wyeksportowanego żelazka 14-2-(koszty transportu itp.)
czyli rzędu 80% wartości. Nie użyłbym słowa kradł, gdyby w tym samym czasie
nie brakowało żelazek w Polsce i gdyby każdy mógł (płacąc rozsądne podatki)
zająć się ich eksportem.
Uważam, że ludzie w tamtym ustroju byli cały czas okradani z pracy, a
złodzieje nie zostali nigdy oficjalnie ujawnieni.
P.G.