Twarożek

1. Data: 2015-07-10 06:19:58

Temat: Twarożek
Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio próbuję robić sam twarożek. Według kilku przepisów. Z prawdziwego
mleka. Niestety- za każdym razem wychodzi mi (nawet smaczna) taka "gumowa"
masa. Może ktoś mi podpowiedzieć, co źle robię? Zaznaczam, że nie dopuszczam
do zagotowania się mleka- tylko podgrzewam

--

Chiron

2. Data: 2015-07-10 08:41:41

Temat: Re: Twarożek
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> masa. Może ktoś mi podpowiedzieć, co źle robię? Zaznaczam, że nie
> dopuszczam do zagotowania się mleka- tylko podgrzewam

Mi się wydaje, że mi wyhodzi, ale robię żadko, tylko jak mi zostanie mleka,
albo śmietany , nawet UHT.
Gotuję mleko, jak jeszcze nie jest ugotowane , dolewam śmietanki ktura
została, gdy mleko jest ciepłe wlewam kefir (jeden, mały), ale z jednego
supermarketu, jak użyję z drugiego supermarketu, to nie wyłazi. Ten co go
używam jest bardzo zwyczajny, ten z drugiego supermarketu, na kturym nie
wyhodzi jest dla mnie identyczny z jogurtem.
Zagotowuję, podgżewam na bardzo małym ogniu 5-10min. Odstawiam, nie wiem,
pewnie na jakieś 20 minut, i odcedzam. Serwatkę odlewam.

Serek wyłazi słodszy niż kupny. Wiem, że można zamiast kefiru dolać sporej
ilości soku świeżo wyciśniętego z cytryny, ma wtedy pszyjemny aromacik, ale
nie każdemu musi smakować.

W sumie jednak domowego serka nie polecam. To dodatkowa robota nie mająca
większego sensu. W mleku jest właściwy stosunek wapnia do fluoru, jak
odlejesz serwatkę, odlejesz fluor, i wapń nie będzie dostatecznie
pszyswajany. Zostanie wydalony nerkami , dodatkowo obciążając nerki i mogąc
robić kamienie.
Zdrowsze mleko.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

3. Data: 2015-07-10 10:25:21

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-10 o 08:41, Stokrotka pisze:

> [...]
> jak odlejesz serwatkę, odlejesz fluor, i wapń nie będzie dostatecznie
> pszyswajany. Zostanie wydalony nerkami , dodatkowo obciążając nerki i

ale mleko ze szczypiorkiem ciężko (cieńszko?) się smaruje na kromeczce :(
pozdr
Stefan

4. Data: 2015-07-10 11:37:47

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 10 Jul 2015 06:19:58 +0200, Chiron napisał(a):

> [...]
> masa. Może ktoś mi podpowiedzieć, co źle robię? Zaznaczam, że nie dopuszczam
> do zagotowania się mleka- tylko podgrzewam

Robisz twaróg z NIEUKWASZONEGO mleka???

--
XL
W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm - Stanisław

5. Data: 2015-07-10 18:12:32

Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> Robisz twaróg z NIEUKWASZONEGO mleka???

Nie:-) Daję 2:1 lekko zsiadłego do słodkiego- i podgrzewam. Nie gotuję.
Wytrąca się twarożek- ale ma konsystencję gumy:-(

--

Chiron

6. Data: 2015-07-10 18:33:31

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-07-10 18:12, obywatel Chiron uprzejmie donosi:

> [...]
>
> Nie:-) Daję 2:1 lekko zsiadłego do słodkiego- i podgrzewam. Nie gotuję.
> Wytrąca się twarożek- ale ma konsystencję gumy:-(

Nigdy za nim nie przepadałam, ale jak babcia robiła, to proporcje mleka
były 1:1. Mleko zsiadłe wlewało się do gorącego słodkiego, mieszało i
zostawiało do ostygniecia. Potem w gazę do odcieknięcia.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

7. Data: 2015-07-10 18:39:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 10 Jul 2015 18:12:32 +0200, Chiron napisał(a):

> [...]
>
> Nie:-) Daję 2:1 lekko zsiadłego do słodkiego- i podgrzewam. Nie gotuję.
> Wytrąca się twarożek- ale ma konsystencję gumy:-(

Daj 1:1 - wlej zsiadłe do wrzacego słodkiego, powoli mieszając. Kiedy
wyraźnie oddzieli się sernik od serwatki, odstaw garnek do zlewu z zimną
wodą, przykryj. Kiedy już zimne, twaróg podpłynie i zbije się w warstwę na
wierzchu - wtedy ostrożnie przełóż go łyżką cedzakową na GĘSTE sito,
serwatkę odcedź innym sitkiem z resztek sernika i dołóż ten sernik do
całości, zostaw na noc przykryte do odsączenia. Póki bardzo mokre, można
delikatnie od spodu oddzielać łyżką od sita dla polepszenia spływu. Rano
gotowe. Smacznego :-)

8. Data: 2015-07-11 00:37:27

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .07.2015 o 06:19 Chiron <c...@o...eu> pisze:

> [...]
> taka "gumowa" masa. Może ktoś mi podpowiedzieć, co źle robię? Zaznaczam,
> że nie dopuszczam do zagotowania się mleka- tylko podgrzewam

Ciekawe, z pozostałej części dyskusji wynika, że wykonujesz raczej jakąś
dziwną mieszaninę paniru z twarogiem... Czyli mieszasz mleko kwaśne ze
słodkim :O
Ta mieszanina _musi_ być "gumowa", skoro panir właśnie taki jest.

Proponuję spojrzeć na przepis taki, jak to się robiło w Polsce od dawien
dawna:
http://babuni-blog49.blog.onet.pl/2011/07/28/swojski
-bialy-ser-twarog-i-jego-smaki/

Warto przeczytać całość.

Oczywiście panir też jest smaczny i wartościowy:

http://www.greenmorning.pl/panir/

Z dyskusji wynika, że spodziewasz się prawdziwego twarogu.
Zatem używaj wyłącznie mleka _kwaśnego_ - mniej lub bardziej "dojrzałego".

Nawiasem, dawniej trzeba było ładnie uśmiechnąć się do sprzedawczyni i
poprosić o możliwość skosztowania sera. Bardzo często bywały w sprzedaży
zbyt kwaśne do niektórych celów.
Teraz nabycie w miarę kwaśnego sera graniczy z cudem, wszystkie są ledwie
lekko kwaśne...

Produkując ser w domu (ale z mleka wyłącznie kwaśnego!) mamy możliwość
dobrania właściwego smaku.

--
Trefniś

9. Data: 2015-07-11 08:20:13

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-07-11 00:37, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> [...]
> słodkim :O
> Ta mieszanina _musi_ być "gumowa", skoro panir właśnie taki jest.

Zaraz tam panir... starsze panie pamiętające wojenne niedostatki
wykonywały tę "mieszaninę" swoim wnuczętom malusim, bo była ona
delikatniejsza i jakoby smaczniejsza.
Z ostatnim się nie za bardzo zgadzam, od zawsze wolę twaróg z ukwaszonego.

> [...]
-bialy-ser-twarog-i-jego-smaki/

> Warto przeczytać całość.
>
> Oczywiście panir też jest smaczny i wartościowy:

Zresztą nie tylko panir. Technologia bundzu czy tak modnego swego czasu
sera korycińskiego a nawet i egzotycznego ToFu jest podobna: podgrzać
mleko słodkie, dodać składnik skrzepotwórczy i po zestaleniu odsączyć.

> [...]
> zbyt kwaśne do niektórych celów.
> Teraz nabycie w miarę kwaśnego sera graniczy z cudem, wszystkie są

Teraz wszystkie, jak by się nie nazywały: sernikowy, twaróg, domowy,
babuni, wszystkie są robione na jedno, najczęściej kupowane, kopyto.

10. Data: 2015-07-11 10:45:34

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Robisz twaróg z NIEUKWASZONEGO mleka???

Jeden najmniejszy kefir (200ml) na 1-2l mleka.
W czasie podgżewania może się pszypalać odrobinę wytrącony serek na dole,
więc polecam garnek z dobrej jakości emalią.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Sok - cytrusy całe czy obrane?
Wyciskarka
Chłodnik z ogórków małosolnych.
Ostatni oddech szparagów i witajcie chłodniki
Karp+grill, coś prostego