nóż szefa kuchni

1. Data: 2003-11-07 17:10:17

Temat: nóż szefa kuchni
Od: "EdNarvaniec" <e...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Wydaje mi sie, ze juz dojrzalem do zakupu dobrej jakości noża. Przeglądnałem
wiele stron na ten temat. Wybór jest przeogromny od Gerlacha - do Kiocery.
Ciekaw jestem opinii szczęśliwych posiadaczy firmowych noży szefa kuchni. Może
być również na priva.
Z góry dziekuje
Ed chwilowo z Narvy

1. Data: 2003-11-07 17:29:32

Temat: Re: nóż szefa kuchni
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

EdNarvaniec wrote:

> [...]
> Ciekaw jestem opinii szczęśliwych posiadaczy firmowych noży szefa kuchni. Może

No to powinienes pojechac do Japonii i tam sobie sprawic tradycyjny
zestawik.
Ale uwazaj. Dobry noz kosztuje tam w porywach i 200 USD/szt.
W naszym kraju dobre, ostre noze, ktore mozna dostac za rozsadna cene to
noze Fiskars. Na ogol mozna je dostac w Carrefour i czasami w Tesco.
Nalezy jednak wziac pod uwage, ze dobry, ostry noz kuchenny jest na ogol
zrobiony z dobrze zahartowanej stali wysoko-weglowej.
Material rodzi 2 konsekwencje:
1. jest kruchy, co oznacza, ze jak zaczniesz nim kroic kosci, etc, to
sie moze poszczerbic
2. moze korodowac (nie zalecam go myc w zmywarkach, bo zwlaszcza w
kontakcie ze sztyccami zrobionymi z nierdzewki 18/8, moze zardzewiec.
Generalnie dobry noz to dla kucharza rzecz najcenniejsza i powinien byc
myty i osuszany od razu po urzyciu.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-11-08 06:35:41

Od: "Trepczyk Stanislaw" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
> Wydaje mi sie, ze juz dojrzalem do zakupu dobrej jakości noża.
Przeglądnałem
> wiele stron na ten temat.

Witam!

Onego czasu lat nascie kilka kiedy moi chlopcy mieli tyle lat ze chcieli ze
mna jeszcze sie wluczyc po terenie tzn wycieczkach krajoznawczych kupilem
noz .Jest on skarbem w kuchni do dzis.
A bylo to tak.
Mialem kiedys przebudowanego "Zuka" na woz kempingowy i z synami a mieli
wtedy 8 i 12 lat robilismy kilkudniowe wycieczki po terenach aktualnego
woj,pomorskiego.Gwozdziem programu oprocz zwiedzania byl wieczorny gril,I
wtedy wlasnie w pewnym wiejskim sklepie ,byl to chyba "GS"- owski kupilem
noz o ostrzu dl ok,20 cm z drewniana raczka. za przyslowiowe grosze.Do niego
dokupilem oselkie i jest pod maja osobista kontrola-opieka.
Oselek zmienilem juz ze trzy a noz jest super.Wszystkie inne noze ktore
potem kupilem nie dorownuja temu.Mozna nim kroic doslownie wszystko.

Pozdrawiam
Stanislaw z Gdanska

1. Data: 2003-11-08 18:36:46

Od: "EdNarvaniec" <e...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wtedy wlasnie w pewnym wiejskim sklepie ,byl to chyba "GS"- owski kupilem
> noz o ostrzu dl ok,20 cm z drewniana raczka. za przyslowiowe grosze.

Czyżbyś mi proponował zakup Żuka i wypad na pomorze?

Raczej wybralbym sie do Polecanej wcześniej Japonii. :-)
Pozdrowienia
Ed chwilowo z Narvy

1. Data: 2003-11-08 19:02:42

Temat: Re: nóż szefa kuchni - tylko Victorinox!!!
Od: "Tomek-Tw." <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

EdNarvaniec<e...@W...pl> nabazgral(a):
> [...]
> Przeglądnałem wiele stron na ten temat. Wybór jest przeogromny od
> Gerlacha - do Kiocery. Ciekaw jestem opinii szczęśliwych posiadaczy

Mialem ten sam problem
Probowalem rozne noze, zwlaszcza jak firmowy noz kupiony w Tesco mi
zardzewial
Poniej, zardzewial mi tez firmowy noz, kupiony w sklepie sprowadzajacym
akcesoria kuchenne
Pomyslalem ostatnia szansa Gerlach, niestety w hurtowni kiszka, nie maja
pelnej oferty, a na stronie internetowej tez cienkko

Po przeszukaniu internetu, ktory mi proponowal rozne dziwne firmy za
kosmiczna cene, nagle dotalem olsnienia - przeciez jest VICTORINOX!
http://www.victorinox.com/
Firma istniejaca 1884 roku - szwajacarska jakosc
To ta ktorej, sprzedaja scyzoryki wielofunkcyjne - najlepsze na swiecie
Daje na noze dozywotnia gwarancje

W koncu kupilem noz 22 cm z drrewniana raczka
http://tinyurl.com/u7jp
(ten 4 od lewej)
Kosztowal mnie ok 80 zl. Chialem z drewniana raczka nitowana. Ale sa inne,
wlacznie z z calymi walizeczkami dla kucharzy. Jestem bardzo zadowolony
Tu masz katalog profesjonalnych nozy kuchannych ze strony victorinoxa
http://tinyurl.com/u7kp

Idz do dobrego sklepu z nozami i niech ci sprowadza, noz Victorinoxa z
katalogu
lub
Adres przedstawicielstwa na Polske
Victorinox POLAND Sp. z o.o., ul.Ptasia 6, 00-138 Warszawa, tel.:(+048 22)
652 19 07
lub strona
http://tinyurl.com/u7lu
tam tez masz adresy dystrybutorow

Tomek-Tw.
e-mail: t...@p...fm; t...@g...pl
icq: 62660490; gg: 81195
moja grupa - free.pl.rzeszow

1. Data: 2003-11-08 21:12:41

Od: "EdNarvaniec" <e...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj,
Dziéki za odpowiedz.
> W koncu kupilem noz 22 cm z drrewniana raczka
> Kosztowal mnie ok 80 zl. Chialem z drewniana raczka nitowana. ........
Jestem bardzo zadowolony

Widziaem chyba podobny w K-cach na Młyńskiej. kosztował ca 160zł. Wtedy (2
lata temu) to było dla mnie zbyt drogo. Rzeczywiście sprzedawca-kierownik
golił włosy na ręce.
Tylko czy jeden nóż tej klasy ci wystarcza w kuchni?
A jak sobie radzisz z ostrzeniem tego noża?
Pozdrawiam
Ed chwilowo z Narvy

1. Data: 2003-11-09 10:18:46

Od: "Tomek-Tw." <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tylko czy jeden nóż tej klasy ci wystarcza w kuchni?

Mam inne rozne, ale bede wymienial po kawalku na Viktorinoxa. Jedyny co nie
wymienie to tylko nozyka do jarzyn, bo mi sobie w domu palce potna
Do takich ostrych nozy trzeba sie przyzwyczaic
Zestaw nozy Victorinoxa w drewnianym stojaku kosztuja ponad 500 zl
> A jak sobie radzisz z ostrzeniem tego noża?
Kupilem sobie ostrzalke Fiskarsa w Tesco za ok. 35 zl
Ale ten noz sie ostrzy od wielkiego dzwonu, dobra stal

Tomek-Tw.
e-mail: t...@p...fm; t...@g...pl
icq: 62660490; gg: 81195
moja grupa - free.pl.rzeszow

1. Data: 2003-11-10 07:48:19

Temat: Victorinox!!!
Od: "Robert Rosłoń" <r...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

W Warszawie na Pawiej jest ich sklep firmowy i całkiem niezły wybór

--

Robert Rosłoń
Nihon Tai Jitsu

1. Data: 2003-11-10 20:02:16

Temat: Re: Victorinox!!!
Od: "EdNarvaniec" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W Warszawie na Pawiej jest ich sklep firmowy i całkiem niezły wybór
> Robert   Rosłoń

Dzięki,
Chwilowo nie mogę skorzystać :-(
Wpadłem jednak do najlepiej zaopatrzonego miejscowego sklepu 1000 drobiazgów i
trafiłem na Fiskarsa. Ne jest co prawda kuty i po przeliczeniu jakieś 55 plz
ale wyróżniał się wśród innych Fiskarsów. Ten ma napis FISKARS Stainless
Finland! Już sprawdziłem pomidorki ciacha ze aż!!
Victorinox musi poczekać.

Ciągle będę jednak myślał o japońskich nożach. Może jednak jest
ktoś "szczęśliwym" posiadaczem takowego.

Ostatnio natknąłem się w necie na uwagę, że japońskie są zbyt lekkie i kruche
i że przegrywają z nożami Sabatier.

Pozdrowienia
Ed chwilowo z Narvy

1. Data: 2003-11-10 23:26:55

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciągle będę jednak myślał o japońskich nożach. Może jednak jest
> ktoś "szczęśliwym" posiadaczem takowego.
>
> Ostatnio natknąłem się w necie na uwagę, że japońskie są zbyt lekkie i kruche
> i że przegrywają z nożami Sabatier.

Ja mam jeden taki, choc prawde rzeklwszy nie jest to noz high-end, bo
robiony jest ze stali chromowej. Taka kombinacja nowoczesnego
materialoznawstwa i recznej roboty. Nie rdzewieje, ale niestety jest
troche za miekki (z powodu zawartosci chromu oraz niskiej wegla), wiec
czasami trzeba go ostrzyc. Mam na szczescie do niego dobra oselke, a
wlasciwie 2 oselki: zgrubna i wykanczajaca. Niestety naostrzenie tego
noza, to robota na pol dnia....

Nie wiem skad ta informacja, ze noze japonskie sa za lekkie.
Jesli chodzi natomiast o kruchosc, to do pewnego stopnia prawda, ale
oczywiscie dotyczy to samego ostrza. Dobry ostry noz musi miec twarde
ostrze inaczej musialbys go ostrzyc co 5 min. Stosowna twardosc osiaga
sie oczywiscie przez hartowanie. Nie mozna jednak zahartowac calej
klingi, bo noz musi byc rowniez elastyczny. Ostatecznie tradycyjny noz
japonski jest robiony tak, ze klinga jest oblepiana glinka, ktora usuwa
sie z samego ostrza i dopiero hartuje. Gllinka zabezpiecza reszte klingi
przed zahartowaniem i w zwiazku z tym zahartowane jest tylko ostrze.
Mozna taki noz poznac po tym, ze ma toz przy ostrzu taki
charakterystyczny falisty wzorek, ktory poza praktycznym ma tez
znaczenie estetyczne.

Pozdr.,
Shrek

masło