Data: 2000-01-27 19:04:58
Temat: Re: W pewnej szkole, w pewnym mieście...
Od: Tomasz Radko <t...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Paul napisał(a):
>
> Tomasz Radko <t...@p...onet.pl> napisał(a) w artykule
> <3...@p...onet.pl>...
> > >
> > > Proszę o podanie źródła
> >
> > O róznicach rasowych:
> >
> > Herrnstein, Murray "The bell curve"
> > Lynn "The inteligence of the Chinese and Malays" i inne prace Lynna,
> > głównie o badaniach nad Azjatami
> > Vining "Mean IQ Differences" "Nature", 301 (1983)
> > Shurkin "Thermans's Kids" Boston; Little, Brown, 1992
> > Storfer "Inteligence and Giftedness" San Francisco; Jossey-Bass, 1990
> > Jensen "Straight Talk" NY; Free Press, 1981
> > Shuey "Testing of Negro Inteligence" NY, Social Science Press, 1966
> > Jensen "Natura of Black-White Differnce" "Behavioral and Brain Sciences" 8
(1985)
>
> Dziękuję za odpowiedź.
> Rozumiem, że miałeś do ww. tytułów dostęp. Pomóż w związku z powyższym w
> zdobyciu (wypożyczeniu) przynajmniej ich części, bądź też w dokonaniu
> reprintu istotnych z punktu widzenia dyskusji fragmentów.
Nie jestem w stanie Ci w tym pomóc. W języku polskim powinienes łatwo
dostać Brzezińskiego i Hornowskiej "Skala inteligencji Wechslera" PWN
1993
Firkowskiej "Spór o inteligencję czlowieka" IFiS PAN 1993.
Bardziej popularyzatorskie podejście prezentuje Strelau "O inteligencji
człowieka" WP 1987
> Rozumiem też, że w ww. pozycjach jednoznacznie mówi się - co bardzo ciekawe
> - o związku IQ z rasą. Tzn. coś więcej poza stwierdzeniem, że iloraz
> inteligencji w grupach badanych był różny (typu: w badaniach zarejestrowano
> średni IQ u przedstawicieli rasy X wyższy niż u rasy Y).
> Jak piszesz, odseparowano względy środowiskowe (w tym kulturowe)
Dokładniej: dołozono w tym zakresie wszelkich starań. Ludzie nie są
szczurami i pełnej kontroli środowiska nie spośob dokonać. Zresztą:
nawet w fizyce wpływ czynników ubocznych jest trudny do wyeliminowania.
Tym niemniej: na ile mozliwe jest stwierdzenie czegoś _na_pewno_ w
socjologii czy psychologii - teza o róznicach w IQ między rasami jest
_pewna_.
> - ciekaw
> więc też jestem metodologii ww. badań.
> Bo jak piszesz dalej:
>
> > Herrnstein i Murray przeprowadzili bardzo dokładna analizę i w miare
> > możliwości wyeliminowali efekt środowiska. Tzn. badane osoby wychowywały
> > sie w podobnych środowiskach i w rodzinie o zblizonym statusie.
>
> Pomijając dalej podany przez Ciebie idealny typ badań, ciekawe, czy badane
> przez ww. autorów osoby żyły w swoich środowiskach kulturowych, czy też -
> co byłoby istotne - w zasymilowanej społeczności (amerykańskiej?), gdzie
> nastąpiła unifikacja norm i wartości.
W przypadku tego doświadczenia badania przeprowadzano w społeczeństwie
amerykańskim. Asymilacja była warunkiem koniecznym zneutralizowania
bodźców środowiskowych - dzieci z getta nie moga byc porównywane z
dziećmi z suburbiów.
> pozdrowienia
>
> Paweł
>
> P.S. Proszę też o dokładniejsze namiary bibliograficzne (rok i miejsce
> wydania, inicjały autorów) no i, oczywiście, gdzie można je znaleźć.
Wybacz, ale nie wiem, gdzie w Polsce moga byc dostępne wymienione
opracowania. próbowałbym w bibliotekach instytutów psychologii, może
próbował ściągnąć je z USA poprzez konsulat. Nie ptorafie powiedzieć. w
miarę możliwości uzupełniłem bibliografię o dane bardziej szczegółowe.
pzdr
TRad
--
nowa oferta, nowe mozliwosci, nowe ceny - http://rubikon.pl
|