Wakacyjne miłości

111. Data: 2014-10-01 17:51:54

Temat: Re: Wakacyjne miłości
Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-01 17:37, Qrczak pisze:

> Ale rozumiem, to tylko ta odrobina sympatii dla Bajarki uwiera.
Qro, dzięki, ale daj spokój.
Szkoda gadać.
--
Bjk

112. Data: 2014-10-01 17:58:02

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2014-10-01 17:51, obywatel bbjk uprzejmie donosi:

> Qro, dzięki, ale daj spokój.
> Szkoda gadać.

Już miałam, ale post to post.
Idę sobie pomymłać w garach.
Pozdrawiam.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

113. Data: 2014-10-01 23:19:46

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> Wojny. Temat niemały, ale nie na tutaj.
> Każdy ma swoje racje, żaden nie ma racji. Kiedyś rozmawiałam o tym
> w Kaukazie z Osetyńcem, Abchazem i Gruzinem, mężem Rosjanki. Nie ma
> łatwych rozwiązań, ani prostych recept, przynajmniej ja nie wiem,
> jak to "powinno" być z tymi granicami. Każdy widzi inaczej, zależy,
> z której strony granicy spogląda.

Ech, posadzić by tak kiedyś wszystkich przy dobrze zastawionym stole.
Gdyby miało to przynieść jakiś skutek, to ja jestem gotów nawet ziemniaki
skrobać. A na koniec pozmywać.

> [...]
> Wszelkie warzywa, owoce morza i mięsiwa, które są tak potraktowane,
> będą miały w nazwie człon "jeon".
> Tofu musi być do tych kotlecików (bo formuje się je niewielkie)
> zwięzłe i odciśnięte z płynu. Z dodatków cebula, czosnek i sól
> sezamowa oraz pieprz, zielona cebulka, można dodać wina ryżowego
> (mirin) i oleju sezamowego. Nie od rzeczy będzie też sos sojowy
> i pieprz.
> Nie jest to bardzo popularne danie w koreańskich barach mlecznych
> ani restauracjach, podawane jest za to w domach przy okazji różnych
> świąt np. Chuseok, czyli koreańskiego Thanks Giving.

Ja wkleiłem to "wanja jeon" w obrazki google. Tyleż rozmaitych realizacji,
co w przypadku ćeva- i keba-, cośmy je tu po kolei smakowali. Ale takie,
co mnie nimi ci od Kim Ir Sena częstowali, też można wśród nich znaleźć.

Może tam i tofu było, po tylu latach nie pamiętam. Zreszta smażone tofu
jest całkiem niezłe. Chyba spróbuję zrobić jakiś taki bezmięsny wariant
kulek na bazie tofu dla moich okolicznych wegetarian.

Jarek

--
Osetii syn na to gruzińskie gadanie
Już gotów na mapie poprawki krwią nanieść

114. Data: 2014-10-02 23:08:42

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jarosław Sokołowski pisze:

> Ech, posadzić by tak kiedyś wszystkich przy dobrze zastawionym stole.
> Gdyby miało to przynieść jakiś skutek, to ja jestem gotów nawet ziemniaki
> skrobać. A na koniec pozmywać.

Zbrodniarz! Ziemniaki skrobać? Ziemniaki to się obmywa z piachu,
ewentualnie (to dla cieniasów) oczkuje - i gotuje w łupinie, bez
solenia. Obieranie i solenie można zrobić dopiero po ugotowaniu -
wcześniej te czynności zabijają smak!

--
Darek

115. Data: 2014-10-03 00:55:27

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dariusz K Ładziak napisał:

> [...]
> ewentualnie (to dla cieniasów) oczkuje - i gotuje w łupinie, bez
> solenia. Obieranie i solenie można zrobić dopiero po ugotowaniu -

Też można. I często tak właśnie robię. Ale Tradycja każe, by pisać
książki w rodzaju "Sto potraw z ziemniaka" -- nie można więc za
każdym razem i w każdych okolicznościach tak samo. Opisana metoda
ma choćby taką wadę, że zakłada samoobsługę. Gdyby ktoś chciał tak
oskubać ugotowane ziemnaki dla dwudziestu osób, to mu one w tym czasie
wystygną. Młode ziemniaki niektórych odmian, to ja nawet zjadam ze skórką.
Inne przed ugotowaniem dobrze jest przelecieć ostrą ścierką (lub takąż
rękawiczką) żeby postradały większość umundurowania -- po ugotowaniu
wcale nie jest to u tych typów takie proste.

To wszystko dobre, gdy się chce przyrządzić danie "po chłopsku", wtedy
tak pasuje. Do dań "po pańsku" ziemniaki są obierane, a gdy młode, to
właśnie dokładnie skrobane do białości.

W tym roku przy jakiejś okazji wpadłem na sto pierwszy sposób gotowania
ziemniaków. Takie młodociane, z gatunku tych do skrobania czy szorowania
ścierką, potraktowałem przez kilka minut gorącą parą w garnku. Po tej
operacji nic im się jeszcze w środku nie zmieniło, ale skóra złaziła
od pociągnięcia ręką, nawet ostra rękawiczka nie była konieczna. Nie
parzyły, bo zaraz po zdjęciu z ognia gorącość skóry zrównoważył wewnętrzny
chłód ziemniaczany. Bardzo szybko dały się doprowadzić do białości
-- i nie trzeba było z nimi tak ostrożnie jak z gotowanymi, bo wciąż
twarde były. A potem już normalnie ugotować do miękkości (też bardziej
w parze niż w wodzie).

Jarek

--
Kochałak się w takim chłopcu
Tońcył po góralsku

116. Data: 2014-10-03 13:04:24

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> Też można. I często tak właśnie robię. Ale Tradycja każe, by pisać
> książki w rodzaju "Sto potraw z ziemniaka"

Nie wiem, czy ta Tradycja nie jest wytworem czasów na tyle siermiężnych,
że poza ziemniakami niewiele było do dyspozycji. Ziemniaki z chłopska
chyba wolę od tych pańskich, bo mają aromat skórkowy. Natchniona Waszą
rozmową zrobię eksperymentalnie placki z nieobranych. Może przywołąją
wspomnienie ogniskowego zapachu?
--
Bjk i http://bajarkowe.blogspot.com/

117. Data: 2014-10-03 16:33:01

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> [...]
> chyba wolę od tych pańskich, bo mają aromat skórkowy. Natchniona Waszą
> rozmową zrobię eksperymentalnie placki z nieobranych. Może przywołąją

To oczywiste, że stąd ta Tradycja. Ja kiedyś w "czasach tradycyjnych"
robiłem placki kręcąc surowiec przez maszynkę do mięsa. Może dlatego,
że w handlu uspołeczniownym wystąpiły akurat przejściowe trudności
na odcinku zaopatrzenia w tarki, może żeby ta maszynka w ogóle mogła
się do czegos przydać, a może po prostu dla urozmaicenia życia -- tego
już nie pamiętam. Ale eksperyment wypadł pomyśnie -- placki były dobre,
a do tego inne iż zwykle.

Tradycje skórkowe też z czasem ulegały zmianie. Dzisiaj jadamy więcej
ogórków ze skórką, bakłażanów ze skórka itd. I sam nie wiem czy to
dlatego, żeśmy sami bardziej gruboskórni, czy odmiany warzyw stały
się delikatniejsze. Może warzywa teraz mają bardziej *pańską skórkę*
-- te ostatnie słowa przywodzą na myśl kolejną lokalną Tradycję, której
czas teraz się zbliża.

Jarek

--
Uciekaj myszko do dziury
By cię nie złapał kot bury

118. Data: 2014-10-03 16:47:46

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się delikatniejsze. Może warzywa teraz mają bardziej *pańską skórkę*
> -- te ostatnie słowa przywodzą na myśl kolejną lokalną Tradycję, której

Nie znam pańskiej skórki! Co to jest i jak smakuje?
W Krakowie Tradycja nakazuje zajadać się w ten dzień miodkiem tureckim,
zwanym także od paru dziesiątek lat trupim miodkiem. Jest to ulepek z
cukru z dodatkami smakowymi, przeważnie kakao i z orzechami
arachidowymi, bo najtańsze, sprzedawany w celofanowych rożkach. Dość
paskudny, ale raz do roku można skosztować.

Bjk

119. Data: 2014-10-03 17:02:34

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bbjk" napisał w wiadomości grup

> [...]

arachidowymi, bo najtańsze, sprzedawany w celofanowych rożkach. Dość
paskudny, ale raz do roku można skosztować.
******************************
Pańska skórka to tradycja kongresówki. Za Wiki "
Pańska skórka - tradycyjny biało-różowy cukierek domowej roboty, zawijany w
papierek i sprzedawany głównie w Warszawie, m.in. przy cmentarzach podczas
święta Wszystkich Świętych albo odpustów. W Krakowie podobną rolę spełnia
miodek turecki, a w Lublinie i na Lubelszczyźnie - szczypka.
Pańska skórka w tzw. Słowniku warszawskim[1] z początku XX wieku figuruje
jako panieńska skórka. Nazwa ta być może wywodzi się ze skojarzenia
gładkości tego wyrobu z delikatnością skóry młodych kobiet.

Pańska skórka zbliżona jest formą do tureckich słodyczy rachatłukum i
prawdopodobnie jest z nimi spokrewniona.
pozdr
Stefan

---
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

120. Data: 2014-10-03 17:07:54

Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

bbjk wrote:

> [...]
> arachidowymi, bo najtańsze, sprzedawany w celofanowych rożkach. Dość
> paskudny, ale raz do roku można skosztować.

generalnie bardzo podobne. Lokalny warszawski specjał
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84ska_sk%C3%B3rk

a tu przepis
http://kotlet.tv/panska-skorka/

--