Wakacyjne miłości

141. Data: 2014-10-04 11:13:09

Temat: Re: Wakacyjne miłości
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Chałwa i pistacje, czyli dwa pyszne składniki, muszą dać pyszne
> połączenie. Nie próbowałam i prawdopodobnie nie spróbuję, ponieważ
> pod moim kodem produkt niedostępny. Chyba że dostanę gdzie indziej.

Kiedyś mnie tym poczęstowano. To znaczy nie mam pewności, czy tym
konkretnie, bo dostałem na talerzyku, ale było to włóknistą chałwą
z wtopionymi orzeszakmi pistacjowymi. Smakuje jak chałwa sezamowa
o smaku waniliowym i orzeszki pistacjowe. Jedno i drugie dobre, ale
pyszność była w składnikach, nie w połączeniu, które nie niesie ze
sobą niczego szczególnego. Czy składniki były ręcznie mieszane, tego
smakiem nie wyczułem.

Jarek

--
Tam żył Mieszek, kum Leszka, i kum Mieszka Leszek.
Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, -- co moje, to twoje.

142. Data: 2014-10-04 11:14:02

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> Najznakomitsze jest łokum różane. Bułgaria w ogóle kojarzy się z różami.
> Różaność w tym przypadku jest płatkowa, nie owocowa.

Olejek różany bułgarski nie ma sobie równych, do tej pory (choć jest
tyle gotowców w Rossmanach rozmaitych) przekładam zawartość szaf
pachnidełkami z niego.

Kiedyś przywiozłem
> stamtąd tęgi słoik konfitur z płatków różanych. Starczył na kilka lat,
> tak ten aromat mocny. Z dzieciństwa pamiętam pączki z nadzieniem różanym.
> Takie lekkie i puszyste, że gdyby je zgnieść, to by prawie śladu po nich
> nie było. Ciotka Giena używała do niech podobnych konfitur.
Dlaczego ten smak tylko z dzieciństwa?
Konfitura z róży to nie jest jakiś niedostępny dzisiaj rarytas, robię ją
niemal co roku. Pamiętacie ciastka Kruszyny z piwem? No to one z
konfiturą z róży są najlepsze. A także makaroniki migdałowe przekładane nią.
Pączki też są dobre... ale jakoś rzadko je robię, bardzo rzadko. Może
dlatego, że średnio lubię w dużej ilości ciasta smażone, a jednego, czy
choćby sześciu pączków nie warto robić.
--
Bjk

143. Data: 2014-10-04 11:32:34

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> Olejek różany bułgarski nie ma sobie równych

Tam widać jego miejsce. I miejsce dla róż.

> [...]
> Może dlatego, że średnio lubię w dużej ilości ciasta smażone, a jednego,
> czy choćby sześciu pączków nie warto robić.

Można śmiało założyć, że sześć tamtych pączków, to mniej było, niż jeden
taki, jak dzisiaj udaje mi się zobaczyć. O dużej ilości ciasta w ogóle
nie mogło być mowy. Może stąd tylko z dzieciństwa -- dzisiaj już nie ma
kto takich pączków robić.

Jarek

--
To było tak: w ciemności nocy
Z gałązki wylazł żywy pączek.

144. Data: 2014-10-04 12:07:43

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> Uwielbiam bazary. Te tradycyjne, bez plastikowej chińszczyzny, za to
> z kolorowymi pachnącymi stosikami i piramidkami tajemniczych przypraw,
> słodkości, pestek, bakalii i z rytualnym targowaniem się.
> Znów zapachniało wakacjami.

W Warszawie charakter placu Szembeka, a później już tylko sąsiedniej
ulicy Zamienieckiej, wyznaczał bazar. Taki z częścią warzywno-spożywczą
zdecydowanie dominującą nad chińsko-plastikową. Teraz ktoś sobie
obmyślił, by bazar zepchnąć gdzieś wgłąb, a przy ulicy postawić jakiś
szklany biurowiec. Warszawa, to nie Istambuł, ale bazary, to też nie
tylko wakacje.

Jarek

--
"A to feler" -- westchnął seler.

145. Data: 2014-10-04 18:27:07

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bbjk wrote:

> Nie znam pańskiej skórki! Co to jest i jak smakuje?
> W Krakowie Tradycja nakazuje zajadać się w ten dzień miodkiem tureckim,
> zwanym także od paru dziesiątek lat trupim miodkiem. Jest to ulepek z
> cukru z dodatkami smakowymi, przeważnie kakao i z orzechami
> arachidowymi, bo najtańsze, sprzedawany w celofanowych rożkach. Dość
> paskudny, ale raz do roku można skosztować.

generalnie bardzo podobne. Lokalny warszawski specjał
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84ska_sk%C3%B3rk

a tu przepis
http://kotlet.tv/panska-skorka/

***************************
A cmentarne misie? Najlepsze były z cukierni pana J. , bo były robione na
wodzie ze studni cmentarza Salwatorskiego... Wiecie, jakie emocje targały
małym człowieczkiem? Woda z cmentarza, i ja to zjem! Ech...
pozdr
Stefan

---
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

146. Data: 2014-10-04 19:24:11

Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 3 października 2014 17:07:54 UTC+2 użytkownik masti napisał:
> bbjk wrote:

> generalnie bardzo podobne. Lokalny warszawski specjaďż˝
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84ska_sk%C3%B3rk

W Pruszkowie przy wejściu na cmentarz co roku (na Wszystkich Świętych i Zaduszki)
widuję. Nie odważyłam się skosztować, ale "macałam" i wygląda/pachnie identycznie jak
ta, którą przy ww okazjach jadałam w dzieciństwie.

147. Data: 2014-10-09 18:16:17

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stefan" napisał w wiadomości grup

Użytkownik "bbjk" napisał w wiadomości grup

> [...]

arachidowymi, bo najtańsze, sprzedawany w celofanowych rożkach. Dość
paskudny, ale raz do roku można skosztować.
******************************
"Tradycja miodku tureckiego sięga czasów pogańskich (o co w Krakowie
nietrudno). Jest to symbol uczty ofiarnej dla dusz zmarłych a miodek był
symbolem żertwy.
Miód od wieków symbolizuje ofiarę i nieśmiertelność, nirwanę, był pokarmem
dla dusz zmarłych.
Orzech był kiedyś czytelnym symbolem zbawienia. Gorzka powłoka to ciało,
skorupę nieraz interpretowano jako drzewo krzyża, zaś owoc - boską naturę
Chrystusa. "
M. Rożek - Kraków Historie nieopowiedziane
I to by było na tyle
pozdr
Stefan

---
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

148. Data: 2014-10-12 15:40:16

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-04 07:25, bbjk pisze:

> Jeszcze nugaty. Choć te to już nieco w innych okolicach.

To coś w tym stylu?
http://przepisy-aleksandry.blogspot.com/2012/11/nuga
t-nougat-torrone-turron.html
Dostałam kiedyś coś takiego, tyle że jeszcze owinięte w wafel z jakowejś
Arabii, ale mnie nie powaliło smakiem, choć chałwę i baklawę uwielbiam.

--
Nie sztuka być wielkim kucharzem mając kasę i kuchnię wielką
jak studio TV. Sztuką jest tworzyć dzieła kucharskie na 4m. kw.,

149. Data: 2014-10-13 06:32:54

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-10-12 15:40, Aicha pisze:

> Dostałam kiedyś coś takiego, tyle że jeszcze owinięte w wafel z jakowejś
> Arabii, ale mnie nie powaliło smakiem, choć chałwę i baklawę uwielbiam.

Nie, inaczej robię, wg starej receptury i z mniejszej ilości składników.
Białka, cukier, miód, migdały. Lub orzechy laskowe. Z arachidami to
profanacja.

Nugatami warto zajadać się w Hiszpanii i Sienie, są dobre, ale domowe są
inne. Na foto hiszpańskie, tam wciąż widać mnóstwo wpływów arabskich,
nie tylko w kuchni:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b9c4a14fc9
7a5f13
--