Re: Wieczne trwanie

From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wieczne trwanie
Date: Tue, 23 Sep 2008 19:34:05 +0200
<gb8gqu$kta$1@news.onet.pl> <gb8ha5$9mg$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<gb8hb0$mfu$1@news.onet.pl> <gb8hka$9mg$2@atlantis.news.neostrada.pl>
<gb8hle$njc$1@news.onet.pl> <gb8hq0$9mg$3@atlantis.news.neostrada.pl>
<gb8hqr$o3h$1@news.onet.pl> <gb8i01$9mg$4@atlantis.news.neostrada.pl>
<gb8hv1$ol9$1@news.onet.pl> <X...@2...180.128.149>
<gb8qd9$vcd$1@achot.icm.edu.pl> <gb8qik$lj2$1@news.onet.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb8tbm$48s$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb8vpf$8s3$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb91vl$ckf$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb95g9$ipu$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>

Yyy wrote:

> wyluzuj sie! ta przesada byla zamierzonym zabiegiem!
NIEMOŻLIWE ;-))))
/a btw to już mnie nie można odpowiedzeć żartem na przesadę?/

> oj, chyba cos nie tak:
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/677048.stm
Źle zinterpretowałeś artykuł, a to ze względu na to, że zarówno
pismacy przedstawili rzecz w sposób przesadny jak i badacze
przeinterpretowali odkrycie.

W poprzednich postach pisałeś, że powiekszyły się rozmiary "czesci
ich mozgu odpowiedzialnej za wyobraznie przestrzenna" U człowieka
prawy hipokamp nie realizuje czynności związanych z wyobraźnią
przestrzenną. Realizuje to DUŻA I ZAJMUJĄCA PRAWIE 1/3 powierzchni
prawej półkuli (wraz z różnymi starszymi strukturami ) część mózgu
na pograniczu płatów skroniowego, ciemieniowego i potylicznego.
Pewną część tej pracy wykonują też kontrlateralne struktury półkuli
lewej. W obrębie tych struktur NIE STWIERDZONO jak dotąd neurogenezy
u dorosłych. W tym obszarze różnice między taksówkarzami a populacją
mogłyby być następstwem li tylko wolniejszej utraty neuronów.

Prawy hipokamp u człowieka pełni m.in. istotną funkcję w uczeniu się
i wydobywaniu z pamięci danych przestrzennych.

Pismacy najpierw piszą, że powiększa się "MÓZG"
potem piszą, że powiększa się "PRAWY HIPOKAMP"
potem zaś piszą, że jednak tylko TYLNA część prawego hipokampa

chodzi o zakręt zębaty (ZZ) - każde dziecko w szkole /przynajmniej w
mojej ;-)/ wie, że tam możliwe są procesy neurogenezy - pisałem
zresztą o tym w poprzednim poście. To jednak NIE JEST CZĘŚĆ MÓZGU
ZWIĄZANA Z WYOBRAŹNIĄ PRZESTRZENNĄ

Na koniec jeszcze okazuje się że badali to przez MRI, który nie
jest w stanie pokazać "mikroskopowo" struktury mózgu

Badanie rezonansem magnetycznym nie pozwala na dokładną odpowiedź
jaki rodzaj komórek dominuje (może neurony może glej?) w
powiększonym hipokampie.

I NIE ONI TO ODKRYLI!!! /choć się chwalą/

Na szczęście z badań nad terminalnymi pacjentami w Skandynawii,
którzy zgodzili się udostępnić swoje mózgi do sekcji wiadomo, że
nawet pod koniec życia w normie pojawiają się w ZZ nowe neurony.
Pacjenci przyjmowali za życia markery chemiczne, które łączą się
tylko z biełkami nowopowstających neuronów i dają dobrze wybarwic
pod mikroskopem. Stąd badanie mikroskopowe mózgu po sekcji i
wybarwieniu ujawniło fakt powsrtawania nowych neuronów w zakręcie
zębatym. Tylko tak można było zdobyć bezsporny dowód - a nie przez
MRI!

I jeszcze jedno - Procesy neurogenezy u innych naczelnych/ssaków
mogą istnieć w szerszym zakresie niż u człowieka - jeśli autorzy
linków(ponizej) nie precyzują tego możesz odnieść wrażenie że
zjawisko to ma szerszy charakter..

> http://en.wikipedia.org/wiki/Human_brain#Common_misc
onceptions
Gdybyś dokładnie przeczytał ten link znalazłbyś odpowiedź na pytanie
dlaczego teza o używaniu 10% mózgu jest tak wątpliwa.

> http://en.wikipedia.org/wiki/Neurogenesis#Adult_neur
ogenesis
Druga poza zakrętem zębatym struktura w której powstają nowe neurony
- czyli okolice pod komorami bocznymi nie ma wielkiego związku z
"wyższymi" funkcjami intelektualnymi zaś migrujące komórki mogą mieć
wpływ na zmysł węchu. Miałem jakiś czas temu pacjentkę, u której
chorobę Alzheimera zwiastowało także poważne uszkodzenie węchu -
zapewne mechanizmy neurogenezy siadły zarówno zakręcie zębatym jak i
w okolicach "podsyłających komórki" opuszce węchowej.

To jednak na tle tego co się dzieje w reszcie mózgu to zaledwie
sczegóły! Podstawowy proces to niestety UTRATA neuronów, zaczynająca
się (i najsilniejsza) pod koniec życia płodowego i trwająca przez
całe życie człowieka. Tracimy jednak najczęściej te neurony, dla
których nie znajdujemy w ciągu życia zastosowania.

pozdrawiam
vonBraun