Re: Wierzę w Boga

From: Piotrek Zawodny <p...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wierzę w Boga
Date: Thu, 10 Feb 2011 23:15:46 +0100
<iio818$f70$1@usenet.news.interia.pl> <iiouq5$rmn$2@news.onet.pl>
<iioutb$koo$1@usenet.news.interia.pl> <iiov57$rmn$3@news.onet.pl>
<iiovac$lhf$1@usenet.news.interia.pl> <iiovpe$2m1$1@news.onet.pl>
<iip0lr$nim$1@usenet.news.interia.pl> <iip1qg$bob$1@news.onet.pl>
<iip265$q2e$1@usenet.news.interia.pl> <iip3nd$jj2$1@news.onet.pl>
<iip5b0$uuh$1@usenet.news.interia.pl> <iipi1v$mop$1@news.onet.pl>
<iipp46$1as$1@usenet.news.interia.pl> <iis9ra$oqt$1@news.onet.pl>
<iiscic$6p9$1@usenet.news.interia.pl> <iisecc$a9g$1@news.onet.pl>
<iiu2vq$uik$1@usenet.news.interia.pl> <ij1h5g$rc4$1@news.onet.pl>
<ij1iua$el3$1@usenet.news.interia.pl> <ij1lla$de4$1@news.onet.pl>
<ij1lt1$je4$1@usenet.news.interia.pl>

W dniu 2011-02-10 22:38, pochodnie -|.~ Nerona pisze:
> -`@'-
>
> Użytkownik "Piotrek Zawodny" <p...@o...pl> napisał

> Jak to dalej ?
> I jednak jest bytem różnym od absolutnej pstki,
> tak ?

A czym jest ta absolutna pustka?

Absolut neoplatończyków jest absolutem, czyli ostatecznym, do niczego
już nieredukowalnym bytem.

> Zwłąszcza to:
>
> I tego następstwa...
> I czy to można nazwać dobrem...

Przejawia się tu moim zdaniem zmysł teologiczno-filozoficzny autorów tej
księgi (Ks. Wyjścia), którzy wszystko, cokolwiek się dzieje, przypisują
działaniu Boga. Dlatego jeśli faraon sprzeciwiał się, to autorzy księgi
dochodzą do wniosku, że stał za tym Bóg - to Bóg uczynił nieustępliwym
serce faraona. To jest taki pogląd, który wszystkie zdarzenia oddaje w
ręce Boga.

Ten pogląd trudno pogodzić z takim zwykłym antropomorficznym
wyobrażeniem dobrego Boga. Tu Bóg występuje raczej jako Opatrzność,
która za wszystkim stoi. Moim zdaniem można to tłumaczyć różnymi nurtami
w myśleniu o Bogu u starożytnych Izraelitów.