Wina przykazania !!! - lekko długie

1. Data: 2000-12-12 20:36:37

Temat: Wina przykazania !!! - lekko długie
Od: "Popi" <f...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wit@m !

Chwilke mnie nie bylo, ale wrocilem i zasylam krotki opis do czego podawac
wino i jakie.
Moze sie komus przyda.

Przystawki - Jeżeli entreee stanowi zupa, obywa się bez wina (z wyjątkiem
żółwiowej i rakowej - te wymagają delikatnego białego oraz słynnej
prowansalskiej ryby bouillabaisse - jadanej zawsze z wytrawnym różowym).
Wszelka surowa zielenina, przyprawiona sosem z dodatkiem octu, nie znosi
wina. Dlatego gastronomiczną zbrodnią jest serwowanie wina do marynowanych
śledzi. Natomiast ryby, krewetki, ostrygi, mule, słowem owoce morza za-warły
wieczyste przymierze z białym winem wytrawnym. Do wędlin i pasztetów pasują
bez-pretensjonalne czerwone wytrawne. Szparagi i faszerowane jaja - z białym
wytrawnym.

Pieczyste i z rusztu - Mięsa białe, delikatny drób, cielęcina - harmonizują
z białymi wy-trawnymi. Kaczka pieczona i jej przyjaciółka gęś żądają tęgich
czerwonych, ale kaczka lub indyk z pomarańczami będą bardziej zadowolone z
wytrawnego różowego lub z szampana. Do mięs czerwonych, wołowiny, baraniny -
czerwone. Do mięs na zimno, pod sosami majo-nezowymi lub bez nich, można
podawać wytrawne wszelkich kolorów.

Mięsiwa w sosach - Jeżeli do sosu użyto wina, takie samo wypadałoby podać.
Jeżeli to niemożliwe, niech będzie z tego samego regionu, a jeśli i to
niewykonalne - niech gospodarz ostatecznie poda inne, nie obwieszczając
oczywiście, że nie to było w sosie. Ragout, nóżki baranie, risotta etc.
należy popijać "wiejskimi".

Dziczyzna - Zaliczamy do niej dziki, jelenie, zające, bażanty, kuropatwy,
dzikie kaczki, perliczki - bezwzględnie czerwone.

Podroby - Podroby "ludowe", a więc flaki, ozory, świński ryj, ucho wołowe
salcesony jada się z "dobrze zbudowanymi" winami czerwonymi. Podroby
"pańskie", a więc móżdżek nerki, wątróbka, wymagają win delikatniejszych,
wręcz różowych.

Sery - Pożądana jest zgodność pochodzenia sera i wina. Francja, Grecja,
Hiszpania, Szwaj-caria, Bułgaria, Włochy produkują w wielkich ilościach
jedno i drugie. Im mocniejszy ser, tym bogatsze powinno być wino. I zawsze
czerwone.

Desery - Na dobrą sprawę, jedynie klasyczne ciasta z owocami nie rujnują
smaku wina, któ-re wcale nie musi być słodkie ani nawet półsłodkie. Równie
dobrze smakuje wytrawny szam-pan.

uff, pozdr

Slawek "POPI"

1. Data: 2000-12-12 21:27:02

Temat: Re: Wina przykazania !!! - lekko długie
Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kilka lat temu byłam na wyciecze we Włoszech... Wyjazd z Orbisu - było
fajnie... Ale z winami przy obiadokolacji była heca...
Podano nam czerwone wino do indyka. Wydało nam się to dziwne i jakoś tak nie
pasowało. Menu było opłacone, więc nie bardzo można było cos zmienić. Ale
przy stolikach przy których siedzieli Niemcy i osoby innej narodowości było
białe wino. Tylko nasza wycieczka dostała czerwone. Zapytaliśmy kelnera
dlaczego podano nam czerwone wino. Nie dostaliśmy żadnego sensownego
wyjaśnienia. Następnego dnia była wołowina na kolację... Wszyscy mieli
czerwone wino, a tylko przy naszym stoliku było białe. Co się okazało. Włosi
podawali Polakom czerwone wino do wszystkiego, bo Polacy lubią czerwone. Jak
zaprotestowaliśmy, to uznali, że akurat Ci Polacy lubią białe i im należy
dawać zawsze białe. Później my już mieliśmy normalnie, ale reszta wycieczki
dostawała na stałe czerwone wino...
;-)
Wcale tego nie wymyśliłam... To fakty...
Pozdruffka
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2000-12-13 09:30:29

Od: <b...@n...topnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ;-)
> Wcale tego nie wymyśliłam... To fakty...
> [...]

Witam Joanno !
a co ma zrobić biedny "hotelowiec" np. w Riminii, który ma
już w pertraktacjach napisane, że dla całej grupy ma być
wino czerwone (bo np. tańsze... albo bardziej gazowane...).
Sam tłumaczyłem kilka takich faxów gdzie już z polski
przychodzi żądanie czerwonego wina w czasie pobytu danej
grupy, potem z hotelu leci fax że to profanacja przy
pewnych daniach, że to się nie zazębia itd. a organizator
"wie lepiej" i podtrzymuje zamówienie dla grupy na czerwone
wino, dwa plasterki żółtego sera, cztery plasterki szynki
tostowej.... dwie bułeczki okrągłe itd. itd.
--
Pozdrawiam - Ryszard Balawajder
www.makaron.pl - www.makaron.ws - www.makaron.it

1. Data: 2000-12-13 10:58:44

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <b...@n...topnet.pl> napisał...
> [...]
> wino, dwa plasterki żółtego sera, cztery plasterki szynki
> tostowej.... dwie bułeczki okrągłe itd. itd.

To faktycznie wyglądało tak jakby było dla Polaków specjalnie zamówione i
bardzo możliwe, że wspaniały Orbis tak wynegocjował... A nawiasem mówiąc
było to w Cesenatico koło Rimini...

1. Data: 2000-12-14 09:17:03

Od: "Agnieszka" <A...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Popi <f...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:91623d$i...@l...man.rzeszow.pl...
> Wit@m !
>
> Chwilke mnie nie bylo, ale wrocilem i zasylam krotki opis do czego podawac
> wino i jakie.
> Moze sie komus przyda.

To mi się przypomniała wierszyk:

Ryby, drób i cielęcina
lubią tylko białe wina,
lecz pod woły, sarny, wieprze
jest czerone wino lepsze.
A szampana wie i kiep
można podczas po i przed.

Pozdrawiam - A.

1. Data: 2000-12-14 10:16:33

Od: "BB" <b...@a...warszawa.mtl.pl> szukaj wiadomości tego autora

Popi napisał(a) w wiadomości: <91623d$itl3@lena.man.rzeszow.pl>...
>Wit@m !
>
>Chwilke mnie nie bylo, ale wrocilem i zasylam krotki opis do czego podawac
>wino i jakie.
>Moze sie komus przyda.
Dziekuje - choc akurat znam te zasady bardziej interesuja mnie wyjatki od
nich. Z tego co slyszalam do bodajze watrobek gesich podaje sie slodkie
czerowne - wiec jak to jest?
BB

1. Data: 2000-12-14 11:29:36

Od: "Popi" <f...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

podczas, nie polecam - zaduzo sie marnuje :)))
pozdr

Popi

1. Data: 2000-12-14 15:44:39

Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

BB <b...@a...warszawa.mtl.pl> wrote:
> Dziekuje - choc akurat znam te zasady bardziej interesuja mnie wyjatki od
> nich. Z tego co slyszalam do bodajze watrobek gesich podaje sie slodkie
> czerowne - wiec jak to jest?
Gorzej nawet, bo słodkie białe, np. Sauternes. Do foie gras, oczywiście.

Anetek
.' .. `. A...@c...ch | http://chall.ifj.edu.pl/~aneta
:`.__.': Anything is good and useful if it's made of chocolate.
`....'

1. Data: 2000-12-14 21:16:01

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Aneta Baran <a...@c...anetek.net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:91apt7$lom$...@s...cern.ch...
> Gorzej nawet, bo słodkie białe, np. Sauternes. Do foie gras,
oczywiście.
Możesz podać czerwone wytrawne takie jak do pasztetów, nie dajmy się
zwariować. Dobieraj to co lubisz i to co czujesz, że pasuje.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2000-12-14 22:46:20

Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <0...@m...pl> wrote:
> oczywiście.
> Możesz podać czerwone wytrawne takie jak do pasztetów, nie dajmy się
> zwariować. Dobieraj to co lubisz i to co czujesz, że pasuje.
Z tym, że akurat połączenie Sauternes i foie gras jest wyjątkowo udane, mimo,
że na pierwszy rzut oka wygląda dziwacznie. Pyszności, choć kosztowne.

WINA węgierskie. Jakie dobre?
nyppon
indyk pieczony z owocami
Dopisz swoją restaurację