Wymiana korzysci - co to takiego?

1. Data: 2002-09-20 01:10:11

Temat: Wymiana korzysci - co to takiego?
Od: "Bozena Prochniak" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pozwalam sobie zaczac taki watek, bo poprzedni (Nieumysle spowodowanie
smierci)zwekslowal w taka wlasnie strone.
Moj adwersarz raczy zauwazac roznice miedzy miloscia , a prostytucja,
przyjaznia, a platna usluga. Oczywiscie! Tylko wszystko odbywa sie pod
dziwnym plaszczykiem "wymiana korzysci". Czy przyjazn,milosc to nie wymiana
korzysci?
Co pod tym rozumiemy?
Bozenna

1. Data: 2002-09-20 03:43:30

Temat: Re: Wymiana korzysci - co to takiego?
Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) szukaj wiadomości tego autora

"Bozena Prochniak" <b...@N...gazeta.pl> writes:

> [...]
> dziwnym plaszczykiem "wymiana korzysci". Czy przyjazn,milosc to nie wymiana

nie.
robisz cos dla przyjaciela badz kochanej osoby i nic nie oczekujesz w
zamian; nie dogadujesz sie na zaplate. robisz, bo ci to sprawia
przyjemnosc, bo tak chcesz.

jesli przyjazn i milosc jest odwzajemniana, to prawdopodobnie takie
zachowanie bedzie obustronne.
ale zdecydowanie milosci i przyjazni sie kupic nie da.

dlatego nie sa wymiana korzysci.

z drugiej strony, jesli przyjazn badz milosc jest jednostronna, to
predzej czy pozniej wygasnie, bo nie bedzie sie miala czym karmic.

mimo podobienstw to jednak nie jest platna wymiana. braknie waluty -
no chyba ze za taka sie uzna spontaniczne ludzkie emocje.

--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2002-09-20 08:48:49

Temat: Sprawiedliwa wymiana korzyści
Od: "Kis Smis" <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bozena Prochniak <b...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> Czy przyjazn,milosc to nie
wymiana
> korzysci?
> Co pod tym rozumiemy?

Masz racje że relacje międzyludzkie można ujmowac jako wymianę korzyści.

Pomijając świętych, wszyscy ludzi czegoś chcą w zamian za to co robia dla
kogoś innego. Rodzice np. oczekuja szacunku od dzieci. Przyjaciele oczekuje
od siebie wzajemnie wsparcia i zaufania. Partnerzy oczekują dzielenia się
obowiazkami i róznymi dobrami. I nie ma w tym nic złego. Cos dają i czegoś
oczekują. Jesli nie dostają, jakośc tego co dają spada a w końcu dochodzi do
zerwania relacji.

Człowiek domaga się od otoczenia sprawiedliwości, w tym ekwiwalentnej
wymiany. Gdy ktoś jest elastyczny i cierpliwy, nie musi dostaś ekwiwalentu
natychmiast i koniecznie od tej samej osoby.
Człowiek powinien być tez sprawiedliwy sam, to jest oddać coś nie mniej
wartego za to co dostał.

Można to zrobić np tak. że za opiekę własnych rodziców odpłaca się własnym
dzieciom. Albo daje się coś obcym ludziom, nie wzbaraniająć się też samemu
przed pomoca innych. Są ludzie którzy nie potrafią niczego przyjąć, gdyz
odczuwają to jako obciążenie. Bo muszą oddać i to temu kto im dał.

Wydaje mi się że ludzie częściej oddajo zło które otrzymali nie tym od
których otrzymali a niwinnym. Szef w pracy ochrzania męża, mąż bije żonę,
żona wrzeszczy na dzieci, dzieci znęcają się na psem, pies gania kota, kot
zjada mysz. Natomiast dobro staraja sie oddać tym od których dostali. Moim
zdaniem powinno byc odwrotnie.

Jak ktos mówi że robi coś bezinteresownie, to znaczy że nie wie że chce coś w
zamian. Nie chodzi o to żeby być bezinteresownym, ale żeby oddawac troche
więcej niz się dostało i dbać o pozytywny bilans wymiany z otoczeniem, nie
przejmując się tak bardzo bilansowaniem każdej relacji.

pozdrowienia
kis

1. Data: 2002-09-20 09:09:01

Temat: Odp: Wymiana korzysci - co to takiego?
Od: "sitting target" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Nina M. Miller <n...@p...ninka.net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:m...@p...ninka.net...
> [...]

> robisz cos dla przyjaciela badz kochanej osoby i nic nie oczekujesz w
> zamian; nie dogadujesz sie na zaplate. robisz, bo ci to sprawia

Bzdura do kwadratu - w takim przypadku jest tez wymiana ale odroczona w
czasie, jesli mozemy kogos nazwac przyjacielem to po prostu oczekujemy ze
zrewanzuje sie nam w pozniejszym czasie. Swoją droga uczucie 'wiszenia'
komus przyslugi dla niektorych jest tak niekomfortowe ze z tego powodu dają
wiecej niz oczekuje druga osoba - cos jak kredyt.

> ale zdecydowanie milosci i przyjazni sie kupic nie da.
>
> dlatego nie sa wymiana korzysci.

Tez sie nie zgodze - nie jest napisane ze druga osoba w pelni bedzie sobie
zdawac sprawe ze jej uczucia nie są szczere - mozna je kupic za odpowiednią
'walute'

> mimo podobienstw to jednak nie jest platna wymiana. braknie waluty -
> no chyba ze za taka sie uzna spontaniczne ludzkie emocje.

Walutą jest to czego pragniemy, cenę mierzy się różnymi jednostkami, z
przyzwyczajenia pewnie wszystko kojarzy sie z pieniedzmi - jednak moim
zdaniem czas jest równie cenny.

1. Data: 2002-09-20 09:37:10

Od: "Ula" <u...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Idealizujac - milosc nie powinna byc wymiana korzysci. Daje sie nie oczekujac
niczego w zamian. Tylko ze tak jak ludzie nie sa doskonali tak ich milosc bywa
niedoskonala.
W przyjazni wklad obydwu zainteresowanych stron jest wazny wiec to chyba mozna
powiazac z wymiana korzysci. Czasami te korzysci wynikaja z samego faktu
posiadania przyjaciela i mimo ze nie oczekuje sie niczego od drugiej osoby,
przyjazn zapewnia poczucie bezpieczenstwa a pomaganie innym moze sprawiac ze
czlowiek czuje sie lepszy, potrzebny. W takiej sytuacji nie ma wymiany
korzysci ale jakies korzysci z przyjazni jednak sie czerpie.

1. Data: 2002-09-20 09:37:15

Od: "sitting target" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ula <u...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:ameq85$b7u$...@n...gazeta.pl...
> [...]
oczekujac
> niczego w zamian. Tylko ze tak jak ludzie nie sa doskonali tak ich milosc

Bo ludzie czerpią wciąż natchnienie ze średniowiecznych historii rycerskich
i kieruja sie durna wiejską filozofią.
Każdy związek miedzyludzki jest wymianą korzyści - milosc nie jest zadnym
wyjatkiem - i tak powinno byc, w przeciwnym przypadku po co nam byliby
potrzebni inni ludzie ? Chcemy dostawac cos czego sami nie mozemy zdobyć w
zamian za cos co jestesmy gotowi dać.

> czlowiek czuje sie lepszy, potrzebny. W takiej sytuacji nie ma wymiany
> korzysci ale jakies korzysci z przyjazni jednak sie czerpie.

Zdanie w mojej opinii samo sobie przeczące.

--
Chciałaś być moja duszą i ciałem.
Ciało starczyło. Duszy nie chciałem.

1. Data: 2002-09-20 10:10:22

Od: "Kis Smis" <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

sitting target <k...@s...pl> napisał(a):

> [...]
> wyjatkiem - i tak powinno byc, w przeciwnym przypadku po co nam byliby
> potrzebni inni ludzie ? Chcemy dostawac cos czego sami nie mozemy zdobyć w

W zasadzie się z tobą zgadzam. Mam jednak pytanie. A co ze związkami w
których jedna strona daje więcej niz druga?

kis

1. Data: 2002-09-20 10:28:41

Od: "sitting target" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Kis Smis <k...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:ames6e$glo$...@n...gazeta.pl...

> W zasadzie się z tobą zgadzam. Mam jednak pytanie. A co ze związkami w
> których jedna strona daje więcej niz druga?

Rozpadają się w końcu - no chyba ze wspolne wegetowanie osób ktore sa ze
soba bo nie potrafia tego przerwac lub sie tego boja mozna nazwac zwiazkiem.
Oczywiście są jeszcze zaburzone osobowości ktore daja innym z siebie do
przesady.

1. Data: 2002-09-20 10:34:28

Od: "spider" <s...@l...lo.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ula <u...@N...gazeta.pl>

> W takiej sytuacji nie ma wymiany
> korzysci ale jakies korzysci z przyjazni jednak sie czerpie.

No nie chce mi sie wierzyc, ze az tyle ludzi przyjazni sie dla osobistych
korzysci.
Co to sie dzieje z tym swiatem? :-)

--
spider.
s...@l...lo.pl

1. Data: 2002-09-20 10:34:29

Od: "sitting target" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik spider <s...@l...lo.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:ametlp$1t9$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik Ula <u...@N...gazeta.pl>

> No nie chce mi sie wierzyc, ze az tyle ludzi przyjazni sie dla osobistych
> korzysci.
> Co to sie dzieje z tym swiatem? :-)

Nic, jest taki jaki był - tylko teraz mamy interaktywną TV :)

nosy
Osobowość "bierno-zależna"??
Jak zwykle problem;-)
Dla Alla - Oblawa III