Złamanie wieloodłamowe kości udowej

1. Data: 2003-05-25 20:14:10

Temat: Złamanie wieloodłamowe kości udowej
Od: "menios" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie, mam pytanie związane ze złamaniem o którym mowa w topicu.
Chciałbym się wiecej dowiedzieć o "leczeniu czynnościowym" tego typu złamań.
Chodzi mi głównie o wady i zalety tej terapii.

Pozdrawiam

piotr

2. Data: 2003-05-27 17:39:50

Temat: Re: Złamanie wieloodłamowe kości udowej
Od: "kinga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

menios napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
złamań.
>Chodzi mi głównie o wady i zalety tej terapii.

W czynnościowym leczeniu w przeciwieństwie do innych metod główny nacisk
kładzie sie nie na anatomiczne ustawienie odłamów, lecz na:
- odtworzenie osi i wyrównanie długości uda
- uzyskanie zrostów odlamów kostnych w prawidlowym ustawieniu
- odtworzenie prawidlowych zakresow ruchów w st. (gł. w kolanie) i sily
mięśniowej
Jest to metoda opracowana przez prof. Tylmana. Do leczenia kwalifikują się
otwarte złamania k. udowej z współistniejącym zakażeniem, złamania
postrzałowe i przeciążeniowe oraz złamania nie kwalifikujące się do
osteosyntezy stabilnej ze wzgl. na częste niepowodzenia.
Kończynę umieszcza sie na specjalnej szynie w pozycji zg. st. kolanowego do
20 st. Zakladany jest wyciąg nadkostkowy do niego klamra ciągowa do której
doczepiony jest sznurek przechodzący przez bloczek na końcu którego
umieszczone jest obciążenie. (ok. 10-12 kg.)
Zwraca się uwagę na prawidlowe ulożenie i stabilizację kończyny.
W pierwszym okresie leczenia pacjent otrzymuje leki p/zakrzepowe i p/
bólowe. Wykonuje ćw. zg. i prostowania stopy oraz łagodne napięcia
mm.czworogłowego uda ( w odpowiednich seriach zwiększanych codziennie-
dochodzi do ok. 1500 napięć dziennie co odpowiada śr. ilości kroków dzennie)
Po 3-4 tyg. powstaje kostnina pomiędzy odłamami - zmniejszamy obciążenie
bloczka i próbujemy unośić podudzie (ćw. izotoniczne)
W drugim etapie pacjent ćwiczy wznosy podudzia -każdego dnia zwiększając
liczbę powtórzeń jednocześnie zmniejszając liczbę napięć mm. czworogłowego.
Obciążenie wyciągu zostaje zmniejszone. Włączamy łagodne ćw. biernego zg.
st. kolanowego.
W trzecim etapie ok.6-7 tyg. do oprócz wznosów podudzia i napięć
izometrycznych dodajemy ćw. zwiększające zakres zgięcia w st. kolanowym.
Gdy zg. wynosi 90 st. rozpoczyna się czwarty etap, w ktorym wprowadzamy
intensywne ćw. wyprostu st. kolanowego i usuwamy szynę.
Po 10-12 tyg. systematycznych ćw. uzyskujemy mocny zrost, pełny wyprost i 90
st. zgięcia w st. kolanowym, ok.59 % sily prostownikow i 62% zginaczy st.
kolanowego w porownaniu z drugą kończyną.
Ostatni etap leczenia to usprawnianie. Nie będę się na ten temat rozpisywać
bo dużo jest tego.
Podsumowując to wadą tej metody jest sam fakt pobytu w szpitalu i ogólne
unieruchomienie, konieczne podczas wyciągu. Zalety: chyba głównie
odtworzenie prawidłowej osi i dł. kości po złamaniach wieloodlamowych czego
nie gwarantuje metoda tradycyjna. Poza tym po ok.12 tyg. kończyna jest
sprawna funkcjonalnie tzn. bez przykurczów i osłabionej sily mm. jak to jest
po wyjęciu z gipsu.
pozdr. kinga

3. Data: 2003-05-29 11:14:02

Od: "menios" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kinga" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> nie gwarantuje metoda tradycyjna. Poza tym po ok.12 tyg. kończyna jest
> sprawna funkcjonalnie tzn. bez przykurczów i osłabionej sily mm. jak to

Serdecznie dziękuję za informacje :)

Pozdrawiam
piotr

Astma
skierowanie od prywatnego lekarza a bezplatne badania
Zyrtec a jego [tańsze] generyki
Zimne i wilgotne ręce.
powiekszone sutki...