Znalezione

81. Data: 2016-08-08 10:05:25

Temat: Re: Znalezione
Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-08 o 01:48, Ikselka pisze:

> Powtarzam: DZIŚ to oczywiste, że nieskuteczny (powody wyjaśniłam), ale
> KIEDYŚ jak najbardziej był stosowany i skuteczny. Sama, jako dziecko, byłam
> dobrych kilka lat wysyłana przez mamę "na wieś" do jednej i tej samej
> starszej pani, babci Michtowej, po kiszony biały żurek/barszcz z mąki i
> zawsze pływała w dzbanku, w którym go ta pani kisiła, piętka razowca.
> WIDZIAŁAM TO SAMA - więc nie jesteś w stanie niczego mi imputować.

Potwierdzam, i Matka i Ciotki zawsze do kiszenia barszczu, żurku oraz
szybkich ogórków zawsze dawały piętkę razowca (ciotki miały własny
zakwas, Matka w lnianym woreczku trzymała zeschnięte kawałki tegoż
razowca). Ja dokąd kisiłem - też dodawałem...
pozdr
Stefan

82. Data: 2016-08-08 10:32:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Aug 2016 10:05:25 +0200, stefan napisał(a):

> [...]
> szybkich ogórków zawsze dawały piętkę razowca (ciotki miały własny
> zakwas, Matka w lnianym woreczku trzymała zeschnięte kawałki tegoż

Otóż to.

> Ja dokąd kisiłem - też dodawałem...

Taki ze sklepu?

83. Data: 2016-08-08 11:22:40

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan stefan napisał:

> [...]
> zakwas, Matka w lnianym woreczku trzymała zeschnięte kawałki tegoż
> razowca). Ja dokąd kisiłem - też dodawałem...

Ot i ciekawostka! Bo u nas przy kiszeniu barszczu kawałek razowca był zawsze.
Mama go dawała, ciotka Giena, więc i ja też nie inaczej. Za to przy żurku
i ogórkach -- nigdy. Żurek kisiło się rzadko, za to ogórki często.

A, jeszcze mi się przypomniało jak za pacholęcych lat w szkole na przyrodę
kazali nam w domu wyhodować pleśniaka białego. Instrukcja była w podręczniku
-- ciepnąć gdzieś kawał razowca w ciemny kąt i czekać. Ci, którym wyrósł
dorodny pleśniak, mogli liczyć na piątkę. Lecz biada tym, u których się nie
pojawił.

Jarek

PS
Kwasu chlebowego chyba nie da się zrobić bez chleba.

--
Partia i rząd wysłali mnie, abym podglądnął imperialistyczno-kosmopolityczne
metody robienia sody kiszonej, co mi się też udało. Miałem wprawdzie przykrość,

84. Data: 2016-08-08 12:29:33

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .08.2016 o 01:40 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> Dnia Sun, 07 Aug 2016 23:34:48 +0200, Trefniś napisał(a):

(...)

> Tym bardziej więc jest prawdopodobne, że _same_ przeżywały temperaturę
> blisko 100 stopni w chlebie - a nie 200, jak niesłusznie mniemasz.

Milcząco zakładam jakiś choćby _elementarny_ poziom logiki u rozmówcy.

Wyraźnie pisałem (wątpiący niech analizują, wszystkie wypowiedzi dostępne):
"Chleb na prawdziwym zakwasie, pieczony przez godzinę w ponad 200 st. C.
jest doskonale wyjałowiony i nie zawiera _żadnych_ bakterii."
Czy to jest równoznaczne z "ciasto wewnątrz osiąga 200 st. C? Czy gdzieś
tak napisałem?
Przecież sama dowodzisz, że to zwyczajnie niemożliwe.

Żadne (powtarzam - żadne!) bakterie w formie żywej (sic!) _nie_ przeżywają
pasteryzacji!
http://www.mamz.pl/almanach/skrypty/5.mikrobiologia/
5.html
To rozumie nawet przedszkolak!

Przeżyć mogą _wyłącznie_ przetrwalniki, a tych bakterie fermentacji
mlekowej zwyczajnie nie tworzą!
Upieczony chleb jest _wyjałowiony_ z bakterii fermentacji mlekowej, a może
potencjalnie wprowadzić mikroorganizmy tworzące przetrwalniki (np.
pleśnie, które np. w suszonych ziołach występują nagminnie, a zatem i w
mące oraz chlebie).

> Dziś już nie ma to znaczenia.

Wręcz przeciwnie! Jak dowodzi kierunek dyskusji, demonizowanie kromki
chleba z "prawdziwego na zakwasie" jest nadal kultywowane wbrew logice i
jak się okazuje, faktom.

Zresztą, uruchomiona została tzw. standardowa "ostatnia instancja" w
dyskusjach kulinarnych, charakterystyczna przy braku argumentów.
Ta ostatnia instancja to zaklęcie: "moja babcia tak robiła, moja mama, ja
tak robię i "zawsze" mi wychodzi" :)
W ten sposób nadal siedzielibyśmy na drzewach i zajadalibyśmy surową
padlinę. Na szczęście nie wszyscy nasi przodkowie byli głusi na
doświadczenia, postęp i wiedzę.

Jestem ostatnim, który zaglądałby komuś do garów. Ale rzetelną wiedzę i
fakty warto poznać.
Nawet, jeśli później ulega się w kuchni gusłom i czarom. Które są
ujmujące, choć mogą być też szkodliwe.
:)

--
Trefniś

85. Data: 2016-08-08 12:41:37

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-08 o 10:32, Ikselka pisze:

> Taki ze sklepu?

E, nie, koleżanka miała kilkuletni (albo i starszy) zakwas, na nim
piekła chleb, a mnie (jak byłem dostatecznie grzeczny i spełniałem pewne
warunki:) ) jakiś bocheneczek się trafiał. Można było powiedzieć - w
pocie czoła zarabiałem na chleb :)
Teraz emerytowi podrzuci czasem bochenek - ot, taki panis bene merentium
pozdr
Stefan

86. Data: 2016-08-08 12:46:45

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Aug 2016 12:41:37 +0200, stefan napisał(a):

> E, nie,

Ano, właśnie :-)

> koleżanka miała kilkuletni (albo i starszy) zakwas, na nim
> piekła chleb, a mnie (jak byłem dostatecznie grzeczny i spełniałem pewne
> warunki:) )

Nie spytam, jakie ;-PPP

> jakiś bocheneczek się trafiał. Można było powiedzieć - w
> pocie czoła zarabiałem na chleb :)
> Teraz emerytowi podrzuci czasem bochenek - ot, taki panis bene merentium

Po starej... grzeczności ;-)

87. Data: 2016-08-08 12:47:19

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 08 Aug 2016 12:29:33 +0200, Trefniś napisał(a):

> [...]
> W ten sposób nadal siedzielibyśmy na drzewach i zajadalibyśmy surową
> padlinę. Na szczęście nie wszyscy nasi przodkowie byli głusi na

LOL

88. Data: 2016-08-08 12:56:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 08 Aug 2016 12:29:33 +0200, Trefniś napisał(a):

> W ten sposób nadal siedzielibyśmy na drzewach i zajadalibyśmy surową
> padlinę. Na szczęście nie wszyscy nasi przodkowie

Jeśli koniecznie chcesz wierzyć, że Twoja pra... i Twój pra...
przesiadywali na drzewach, to istotnie. No i to by wiele tlumaczyło. Mój
gatunek, ludzki, od początku jest osobnym gatunkiem i z neandertalem się
nie krzyżował - są na to nowe dowody :->

89. Data: 2016-08-08 12:56:35

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> PS
> Kwasu chlebowego chyba nie da się zrobić bez chleba.

Na początku siermiężnych lat 60-tych otwarto w Krakowie na rogu
Szewskiej i Jagiellońskiej pijalnię soków. Nie wiem, Hortex-u czy jakieś
inne, nie o to chodzi. Oprócz wyciskanych na miejscu różnistych soków
owocowych i warzywnych, doskonałej, na miejscu ubijanej prawdziwej
śmietany był kwas chlebowy, nie zawsze ale bywał. Robiono go na miejscu,
ciekawa rzecz - do każdego baniaka dorzucali garść? rodzynek. Podobno,
żeby lepiej się kisiło. Pracowała tam wtedy moja ciotka i nieraz
podrzucała mi torebkę rodzynek (rarytas ówczesny w zasadzie dostępny
tylko na Święta po uprzednim ogłoszeniu w prasie, że już płyną bakalie i
cytrusy na Święta).
Do dobrego tonu zamawiając szklaneczkę kwasu należało poprosić - z
rodzynką poproszę. Były takie rozpulchnione o smaku podobnym do smaku
jabłek kiszonych w kapuście...
Ot, takie wzdrywki pamięci sklerotycznego starca
pozdr
Stefan

90. Data: 2016-08-08 13:02:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Aug 2016 12:56:35 +0200, stefan napisał(a):

> [...]
> Do dobrego tonu zamawiając szklaneczkę kwasu należało poprosić - z
> rodzynką poproszę. Były takie rozpulchnione o smaku podobnym do smaku

W rodzynkach w kwasie chodziło o smak i o DROŻDŻE - szczepy niegdyś (o tym
za chwilę) rosnące właśnie na tych owocach, potrzebne do lekkiej fermentacj
alkoholowej kwasu chlebowego, nie mlekowej.
Dziś już to nierealne - rodzynki nie znaczą już nic w tym względzie,
brutalnie konserwowane dwutlenkiem siarki pozbawione sa naturalnych
szczepów tych drożdży.

cukinia lub kabaczek - najlepszy przepis
Bób prażony
Dedykacja
Tatar z kurczaka
Mastercook kuchenka gazowa