Re: czytanie sylabami a całymi słowami

Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: czytanie sylabami a całymi słowami
Date: Mon, 30 Jan 2006 00:45:28 +0100
From: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts>

On Sun, 29 Jan 2006 23:20:28 +0100, Ewap <e...@b...wroc.usun.to.pl>
wrote:

> Szkolna pani logopeda (przy okazji innego badania) oceni?a, ?e 7-latek
> czyta
> s?abo (czyta s?owo w my?lach i dopiero je wypowiada). Nakaza?a trenowania
> czytania sylabami. Pyta?am o celowo?ae takich aewicze? (ferie sprawi?y, ?e
> logoped? zobacz? dopiero za 5 dni), tym bardziej, ?e znajome dziecko
> chodzi
> do Poradni, gdzie prowadzi si? nauk? czytania ca?ymi s?owami (omiatanie
> tekstu wzrokiem?).

Zapytałem logopedy z drugiego pokoju ;)

Jest jak pisałem - są dwie metody, jedni wolą jedną, drudzy drugą, obie
działają albo nie działają w dokładnie takim samym stopniu - a w każdym
bądź razie nic nie wiemy o wynikach badań stawiających jedno podejście
wyżej od drugiego.

Najwyraźniej szkolny logopeda jest przedstawicielem jednej szkoły, a
poradniany drugiej.

Moja druga połowa przy ćwiczeniu płynności czytania korzysta z jeszcze
innej metody - bliższej metodzie sylabowej. Nazywa się to "metoda
wykropkowanych samogłosek".

Weź tekst na którym będziecie ćwiczyć i narysuj kropki pod wszystkimi
samogłoskami. Każ dziecku czytać do samogłoski a potem przeciągać ją
wymawiając ją nieco dłużej niż zwykle, aż przeczyta następny kawałek
tekstu do następnej samogłoski. Buzia zostaje przy kropce, oczy biegną do
przodu :)

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--