Re: depresja - bo chyba nie doczytałam...

From: "Marsel" <i...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: depresja - bo chyba nie doczytałam...
Date: Sun, 24 Feb 2002 20:04:48 +0100

"ika zuzeloth" <...>>
> Marsel <i...@w...pl> na moim ekranie zjawia się z tekstem:

> No właśnie nie znam tego ;/
> Jak przeglądam podręczniki i opisy chorób na przykład, to wśród objawów
> można znaleźć wszystko. Dlatego przydatna jest tu raczej wiedza
> praktyczna ludzi, którzy zajmują się sprawą.

bo wiesz, ja odnosze wrazenie, ze najwazniejszym kryterium, niewyminianym
w podrecznikach moze nawet, i nawet nie tylko kryterium, ale i warunkiem
łatwego stosunkowo powodzenia, i krórym chetnie kieruja sie lekarze, jest
chec zmiany.
Niestety, w tej przypadłosci tego typu czysta chec jest chyba rzadkoscia.
A niewiele mozna chyba zrobic w przypadku 'oporu' pacjenta.

> Bo wszyskto jest ok, słońce cieszy, ludzie są mili, życie jest piękne
> i... bierzesz nóż i tniesz swoją skórę, choć wiesz, że to głupie, że nie
> chcesz - ale nie da się zatrzymać. A każde cięcie jest coraz głębsze i
> odważniejsze. Albo z tą samą miłością do życia stajesz na parapecie i
> patrzysz chwiejnie w dół lub trzymasz się filaru kiedy pociąg wjeżdża na
> peron ;/

a nie wiem, nie sadze. ja np. tak nigdy nie miałem. owszem, lęki (i
nadzieje!) ze tak sie stanie...
Mysle ze dramat nie polega na samym akcie, który wydaje sie po prostu
wyzwoleniem z _cierpienia_... no własnie - to cieprienie jest niemal
ciągle i niewidzac mozliwosci rozwiazania wybiera sie takie rozwiazanie,
lub poddaje sie 'smierci zyjac'
Innym roziwazaniem jest ciagła wlaka - która moze przybierac forme
miotania sie, dlatego warto skorzstac z pomocy innych. To miotanie sie
jest o tyle nie ciekawe, ze nie wyzwala z cieprnienia doraznie jak
poddanie sie, a w momencie niespodziewanego uderzenia łatwo sie ze
wszystkich osiagniec wycofac. nawet wiecej niz tylko wycofac- mozna sie
cofnac.
Tak ja to przynajmniej widze.

> Mam w rodzinie osobę chorą, diagnoza lekarska. I ponieważ dobrze znam tę
> osobę, to dziwię się, że takie objawy to już choroba. U siebie obserwuje
> znacznie silniejsze i nie uważam się za chorą.

jezeli ci to nie przeszkadza, to nie musisz niczego zmieniac. Jeli jednak
chciałebyc coiś zmienic to mozesz to zrobic, nie koniecznie traktujac sie
jako osobe chora.
Jesli pojdziesz do lekarza i bedzeisz chciała koniecznie to przyzna ci
etykietke, jak nie pierwszy to kolejny. Ale mysle ze zdajesz sobie sprawe
ze to jest bardzo obciazajace, no chyba ze jestes zdrowa, to mozesz to
olac.
Rówzniez kady moze przejsc dowolna terapie - przychodzisz to znaczy ze
chces, nikt ci tego nie odmówi.

wiesz, jako laik, mam wrazenie czasem, ze wszelkie zaburzenia afektywne to
taki wor w psychiatrii, do którego sie wrzuca wszelkie 'tajemnicze'
przypadki, tak na wszelki wypadek. POniewaz akurat to swiństo jest dosc
mało rozpoznanym terenem, pełnym pułapek i przeróznych kształtów..
przebiegów.. osoba postronna nie moze miec pewnosci czy to na pewno to.
Zreszta chory tez nie. Chory moze natomiast wiedziec ze jest ZLE lub
dobrze w momencie poprawy.

Mysle zbyt pochopnie rozpatruje sie depresje własnie jako zaburzenia
nastroju, a dla mnie przynjamniej to tylko z głow tego potwora. Mylse ze
kryteria diagnostyczne w duzej mierze opierają na akurat na emocjach, bo
stosunkowo łatwo je 'namierzyc'. ALe nie na tym konczy sie problem. wg
mnie przynajmniej nie chodzi o poprawe nastroju, ale o w miare trwałe
wyzwolenie z bezsensownego i niczemu ne słuzacemu bólu. przede wszystkim,
reszta to juz tylko 'tuning'.

marsel
przepraszam ze tak zanudzam, to juz koniec. wszytko co dzis napisałem to
tylko moje poglady, moge sie mylic, i prawdopodobnie robie to gesto. ale
masz przynajmniej obraz jak to _moze_ wygladac z drugiej strony (w stadium
poprawy, gdybym mógł wczesniej i anonimowo zupelnie inaczej bym to opisał;
własnie mam za soba starcie które..no to przeciez jasne - na razei
wygrałem:) (no tak, teraz juz jest jsne, nie zrobi na mnie wrazenia ,
jesli bedzeisz sie odnosic 'stsownie do mojego przypadku'. przywyklem i
mam to w d.)
M.