Re: dieta MM a ciąża

Data: 2003-08-09 18:19:33
Temat: Re: dieta MM a ciąża
Od: Limeryk <f...@o...pl>

Wiadomość od slawek (slawekopty(usun)@gazeta.pl) dostałam taką:

> A sprawdziłeś może co lekarze zalecają kobietom w ciąży ????
> np. Elevit w którego skład wchodzi najwięcej wit A . Czy to znaczy
> że syntetyczne witaminy są lepsze od tych naturalnych w wątróbkach
> ;)))))

Do 5000 j.m. Przy czym przyjmuje się, że nigdy z pastylek nie wchłonie
się w całości.
Na dodatek te dawki też wzbudzają już kontrowersję i na przykład
najpopularniejsze i najdroższe witaminki prenatalne Materna mają już
tylko 1500 j.m., i koncern wycofał z rynku wcześniejsze z 5000 j.m.
Dawka toksyczna witaminy A to jest 10000 j.m.
W żadnej diecie dla ciężarnych nie poleca się wzbogacania o witaminę A.
Produkty bogate w żelazo, wit. B, kwas foliowy, wapń i inne, ale nie
witaminę A. Zleca się nie jedzenie pasztetów, wątróbek, unikanie
niektórych ryb (a nawet nieużywanie kremów z retinolem!). (Także innych
artykułów, ale z innych względów).
A lekarze zalecają kobietom w ciąży i nie tylko, to z czego czerpią
profity, co dość łatwo zauważyć, szczególnie w przypadku takich właśnie
drobiazgów jak witaminy czy inne pastylki do ssania :-). Mój kazał
zwrócić koniecznie uwagę, żeby tej wit. było w tabletce jak najmniej.
I uwierz mi nie ma nikogo bardziej wiarygodnego w kwestii co wolno a co
nie wolno od kobiety, będącej w ciąży pierwszy raz. Wtedy każde słowo
sprawdza się u kilku lekarzy, szczególnie na początku ciąży :-)

Np:
"Farmakoterapia w okresie ciąży" gdzie jest napisane:
"Kobiety zdrowe które są lub zamierzają zajść w ciążę powinny unikać
przyjmowania dawek
większych niż 5000 jm./24 h (łącznie z retinolem oraz prowitaminą b-
karotenem
spożywanym w pokarmie). Większe dawki witaminy A podane
zwłaszcza w 1 trymestrze działają teratogennie, mogą się przyczynić
do powstania charakterystycznych zniekształceń kości twarzowej czaszki,
rozszczepu podniebienia, wrodzonych wad serca oraz wad ukłądu moczowo -
płciowego"

Ale jak mówię, ruch wśród producentów witaminek się zaczął, więc
wkrótce pojawi się pewnie więcej z niższą dawką. A ja bym wątróbki
kobietom w ciąży jednak nie polecała. Osobiście unikam nawet soków.

--
Limeryk 19 tydzień :-)