diody 5050 do plafona

1. Data: 2011-12-17 21:45:57

Temat: diody 5050 do plafona
Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

mam plafon 40cm (kolor lekki dymek)
chciałbym zastosować diody 5050
aktualnie mam tam świetlówkę 18W

chcialem kupić metr 5050 (60led, ok. 40zł)

plafon jest duży więc bezproblemowo zasilacz wejdzie
stwierdziłem że najefektywniejsze oświetlenie uzyskam
gdy ułożę je w gwiazdę 10 odcinkami 10cm (dziesięciokąt)
punkt zbieżny chciałem trochę oddalić (pusto w środku)

i tu nasuwa się pare pytań

1. jak duży martwy obszar zostawić na środku
(w centrum zbiegają się diody więc byłoby tam nadmiernie jasno)

2. z jaką świetlówką można będzie porównać takie oświetlenie

3. czy umieszczenie diód bezpośrednio na szkle spowoduje
jakiś problem, np. z wydzielanym ciepłem

4. czy oddalenie od szkla np. 1 czy 2 cm da lepszy efekt rozpraszania

erator/

2. Data: 2011-12-18 14:15:42

Temat: Re: diody 5050 do plafona
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

zlotowinfo wrote:
> [...]
> jakiś problem, np. z wydzielanym ciepłem
>
> 4. czy oddalenie od szkla np. 1 czy 2 cm da lepszy efekt rozpraszania

da lepszy efekt...

3. Data: 2011-12-18 15:59:57

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-12-17 22:45, zlotowinfo pisze:
> mam plafon 40cm (kolor lekki dymek)
> chciałbym zastosować diody 5050
> aktualnie mam tam świetlówkę 18W
> chcialem kupić metr 5050 (60led, ok. 40zł)
> 2. z jaką świetlówką można będzie porównać takie oświetlenie
Z jednej _dobrej_ diody 5050 uzyskuje się do 10lm, więc z metra/60szt
diod 5050 uzyskasz około 600 lm, pod warunkiem ze będą dobre (jak będą
marne, ale chińczyk dociśnie im jasności wymuszonej dużym prądem - to
długo nie poświecą, zwłaszcza bez chłodzenia).
600lm diod świeci jaśniej niż świetlówka dająca 600lm, ponieważ diody
"cale 600lm" będą ci świecić w dół (w plafon), a świetlówka świeci
dookolnie, i część światła idzie do góry, co prawda tez od czegoś się
odbija, ale ze stratą (co najmniej 50%), więc można by szacować że
odzyskujesz realnie tylko 3/4 jasności świetlówki. Czyli 600lm diod =
800lm świetlówka = a tyle daje średnia energooszczędna 15W

> 3. czy umieszczenie diód bezpośrednio na szkle spowoduje
> jakiś problem, np. z wydzielanym ciepłem
Jeśli zależy ci na żywotności tego oświetlenia, to musisz zapewnić
temperaturę pracy led nie wyższą niż 75-80'C (zewnętrzną, struktura
będzie miała wyższą niż zewnętrzna). Być może (razem z zasilaczem)
będzie to generować zbyt dużo ciepła, by utrzymać tą temperaturę? Ledy
łatwiej chłodzić "przez podłoże" (nóżkami i obudową) niż "od przodu" -
więc naklejenie pasków na radiator/aluminium o większej powierzchni jest
lepszym rozwiązaniem, niż chłodzenie ich od frontu.

> 4. czy oddalenie od szkla np. 1 czy 2 cm da lepszy efekt rozpraszania
Im dalej dasz - tym szerzej jedna dioda oświetli ci szkło, czyli
bardziej jednolicie będzie świecić cały plafon.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
173

4. Data: 2011-12-19 08:47:51

Od: "Kris" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup

>więc naklejenie pasków na radiator/aluminium o większej powierzchni jest
>lepszym rozwiązaniem, niż chłodzenie ich od frontu.

Nie wgłębiałem się w temat ledów i ich oszczędności ale skoro grzeją się tak
że potrzebne im chłodzenie to aż takie oszczędne nie są na to wychodzi skoro
oprócz światła(marnego jak wynika z moich obserwacji) generuja jeszcze
ciepło

5. Data: 2011-12-19 22:56:12

Od: "Dziobak" <d...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> 3/4 jasności

> energooszczędna 15W

> więc naklejenie pasków na radiator/aluminium

Boże , ale UE zrobiło ludziom gówno z mózgu.

pozdrawiam

Dziobak

6. Data: 2011-12-20 15:38:12

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-12-19 09:47, Kris pisze:

> [...]
> tak że potrzebne im chłodzenie to aż takie oszczędne nie są na to
> wychodzi skoro oprócz światła(marnego jak wynika z moich obserwacji)
Wszystko generuje ciepło.
Kwestia tego, że żarówka z żarnikiem wolframowym ma w środku setki
stopni Celsjusza, a jej obudowa (bańka i metalowy cokół) bez problemu
znosi 150-200'C. Do takiego chłodzenia jest pomyślana prawie każda
oprawa/plafon.
Ledy są delikatne i nie lubią temperatur wysokich (>80'C), a
równocześnie "zagęszczenie mocy" na mm^2 (wewnątrz diody) jest znaczne,
i ciężko jest nawet te mili-Waty odprowadzić na tyle skutecznie, by się
led nie przegrzewał i by miał oczekiwaną żywotność.

Porównaj np. chłodzenie cylindrów w aucie i chłodzenie procesora w
komputerze - jeśli przyjmiesz że możesz mieć kilkaset stopni C, to dwa
radiatory (cylindry z malucha) wielkości słoika z ogórkami - bez
problemu oddają "do powietrza" prawie 20kW ciepła. A w komputerze chcesz
mieć 40-45'C na procesorze, przy temperaturach otoczenia 30'C, to pomimo
że procesor wydziela 40-50W maksymalnie, to musisz prawie takiej samej
powierzchni radiator dać jak żeberka cylindrów w maluchu...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
173

7. Data: 2011-12-20 15:43:18

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-12-19 23:56, Dziobak pisze:
> Boże , ale UE zrobiło ludziom gówno z mózgu.
Piszemy w tym temacie o plafonach, oświetleniu, ledach, odprowadzaniu
ciepła, jasności, itd. a ty wyskakujesz z UE, mózgami, gównem i o borze.
Jeśli widzisz jakieś powiązania i chcesz wnieść coś do tematu, to może
trochę jaśniej pisz, tu prości ludzie czytają i wolą wiedzę w prostych
przykładach i bez aluzji.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
173

8. Data: 2011-12-20 20:06:06

Od: Cezary Daniluk <c...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-12-20 16:38, BartekK pisze:

> [...]
> że procesor wydziela 40-50W maksymalnie, to musisz prawie takiej samej
> powierzchni radiator dać jak żeberka cylindrów w maluchu...

Tyle że porównując chłodzenie wiatrem chłodzonego pojazdu a chłodzenie
procesora - zauważ, jaki wydatek ma dmuchawa takiego pojazdu przy
powiedzmy 3krpm na wale korbowym :D nijak się to ma do wydatku
wentylatora na procesorze ;)
W starym garbusie wentylator zapewniał 22m3 powietrza na sekundę ;)
niestety nie wiem przy jakich obrotach ...

Pozdrawiam !

9. Data: 2011-12-20 20:37:55

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-12-20 21:06, Cezary Daniluk pisze:

> [...]
> procesora - zauważ, jaki wydatek ma dmuchawa takiego pojazdu przy
> powiedzmy 3krpm na wale korbowym :D nijak się to ma do wydatku
Oczywiście. I do tego jeszcze poziom generowanego hałasu (wentylatorem i
szumami przepływu powietrza, choć ciężko tylko o tym wspominać przy
pracującym silniku). Ale w kwestii "komplikacji chłodzenia" niewiele to
zmienia, a chodziło mi o to że wcale posiadanie potrzeby chłodzenia nie
musi być związane z tym że wielka moc się wydziela, tylko tego, że takie
a nie inne chłodzenie jest potrzebne by utrzymać pewną temperaturę obiektu.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
173

10. Data: 2011-12-20 20:40:39

Od: "Dziobak" <d...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BartekK" napisał

> .. i o borze.

o ile wiem ani o borze ani o BORZE nie pisałem.

zajrzyj tu:
http://www.zdroweoswietlenie.pl/index2.php?go=pokaz_
galeria&ptyp=wewnetrzne
to pierwsze z brzegu co znalazłem , albo spytaj się na elektodzie o źródło
porównujące widma światła : naturalnego , żarowego , świtlówek, HQI i
innych; nie chce mi się za Ciebie szukać.

problem polega na tym iż smiem watpić czy dla tych z metra ciętych diód ktoś
podał temperaturę barwową i procent oddawania kolorów; zreszta to nie moje
oczy więc "świecta czym chceta"

pozdrawiam antyfanów oświetlenia żarowego, zakazywanego powoli przez
najjasniejszą UE, potrzeba nam więcej kalek , żebyśmy ich mogli leczyć ;)

Dziobak

Nowy dywan strasznie "linieje"
Maszynka ręczna do mięsa
swietlowki Philips Softone
Przewód do oprawy 500W
kostka brukowa Polbruk IDEO latte 25m2 tanio sprzedam