Re: do xrisa

From: "xris" <x...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: do xrisa
Date: Thu, 24 Jul 2003 22:44:44 +0200

Użytkownik "Agata" <s...@p...onet.pl>
napisał w wiadomości news:bfoph4$d2m$1@news.onet.pl...

> ...myślę xrisie, że to jest pewne pomieszanie pojęć - czym innym jest
> idea
> państwa opiekuńczego minionego ustroju, a czym innym organizacja
> opieki
> pielęgniarskiej na danym oddziale?

Skoro uważałaś, że to to samo, to faktycznie sie myliłaś.
Ja nigdy tak nie uważałem.

> Nie znam dokładnie listy gwarantowanych
> swiadczeń, jakie mamy w ramach podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego,
> ale
> jestem przekonana, że opieka pielęgniarki na oddziale szpitalnym tam
> się
> znajduje,

oczywiście

> a w jaki sposób się ją sprawuje, nie zależy tylko od ilości
> srodków na to przeznaczonych, i np.

ale w dużej mierze od nich.
dwie pielęgniarki nie zaopiekują się 40 chorymi.
to jest po prostu niemożliwe.
a kolejnej zatrudnić się nie da - bo koszty.

jest jeszcze wolontariat - to jest jakaś droga. skoro na wolontariacie
mogą pracować lekarze, to czemu nie pielęgniarki? myślę, że właśnie
wolontariat jest kierunkiem, w jakim zmierza polityka zatrudnienia w
polskiej służbie zdrowia.

oczywiście już w tej chwili są paradoksy. _zatrudniony_ w Polsce lekarz
zarabia częstokroć mniej, niż w cywilizowanej części Europy otrzymuje
kieszonkowego _wolontariusz_.

> -jeżeli hospitalizowany jest pacjent zachowujący się niebezpiecznie
> dla
> otoczenia, pewno powinien być izolowany;

reguluje to ustawa o ochronie zdrowia psychicznego oraz prawo karne.
na szczęście wraz z transformacją ustrojową skończyły się czasy, za
którymi wielu (jak widać na tej grupie) tęskni. nie można już zamknąć
człowieka tylko dlatego, że ktoś inny się czuje zagrożony. to zagrożenie
musi być realne.

> -jeśli jego zachowanie jest tylko męczące, czy niepokojące innych z
> powodu
> jego np. dezorientacji - można umieścić go bliżej dyżurki, gdzie
> łatwiej
> pielęgniarce będzie zaglądać lub z takim chorym, któremu jego
> zachowanie nie
> będzie przeszkadzac, itp...

i tak non-stop zmieniać lekarza prowadzącego? imo bez sensu.

> ...btw, dla mnie jest to bardziej kwestia dobrej organizacji oraz tzw.
> ludzkiego podejścia do pacjenta, niż jakichś dodatkowych pieniędzy...

domyślam się, to ludzkie podejście to jakieś kolejne słowo-klucz,
którego nie rozumiem. patrząc na historię ludzkości nie zawsze ludzkie
podejście było dla drugiego człowieka dobre.

xris