gotowanie ryżu/ziemniaków - co zamiast soli?

21. Data: 2007-05-12 19:15:26

Temat: Re: gotowanie ryżu/ziemniaków - co zamiast soli?
Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> napisał w wiadomości
news:20070512195032.171d7e8a@localhost.localdomain..
.

> Ale sól w dowolnej postaci?

Cóż. Sól - to sól. Czyli chlorek sodu. Niezależnie od postaci.
I jest to jak dotąd jedyna znana słona substancja zdatna do przyprawiania
potraw...

T. D.

22. Data: 2007-05-12 19:16:04

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** yuras wrote:

> Dodaj do ziemniakow czosnek ,bardzo poprawia smak tych starych
> ziemniakow i naprawde poprawia smak.

Można jeszcze dodać (do ugotowanych już) zasmażoną na brązowo
(skarmelizowaną) cebulkę - nada słodkawego smaku.

--
+ ' .-. .
, * ) )

23. Data: 2007-05-12 19:16:57

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Tomasz Dryjanski wrote:

> Cóż. Sól - to sól. Czyli chlorek sodu. Niezależnie od postaci.
> I jest to jak dotąd jedyna znana słona substancja zdatna do
> przyprawiania potraw...

No dokładnie to miałem przecież na myśli. ;)

--
+ ' .-. .
, * ) )

24. Data: 2007-05-12 19:23:56

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"yuras" <p...@g...com> wrote in message

> Użytkownik "Bremse" <bremse{usun.to}@wp.pl> napisał w wiadomości
> Dodaj do ziemniakow czosnek ,bardzo poprawia smak tych starych ziemniakow
> naprawde poprawia smak.

E tam - zielony koperek - do gotowania grube łodygi, które się odrzuca - a
po ugotowaniu posiekane listki koperku.

25. Data: 2007-05-12 19:31:00

Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 12 May 2007 20:53:48 +0200, Konrad Kosmowski wrote:

> [...]
> kilka kulek czarnego pieprzu, średnią (kilka cm) laskę cynamonu,
> przesmażaj ok. 2 min.
>3. Dodaj posiekane szalotki, półtorej szklanki ryżu (patrz niżej) i dwie
> łyżki cukru, przesmaż ok. 2 min. aby cukier się rozpuścił i szalotki
> zbrązowiały lekko.
>4. Zalej trzema szklankami wody i doprowadź do wrzenia, zamieszaj. Gotuj
> pod przykryciem na minimalnym ogniu aż ryż się zrobi i pochłonie
> wodę.
>
>Ryż długoziarnisty (i żaden tam parboiled), solidnie przepłukany i

O połowie rzeczy nie wiedziałem, że istnieją lub że są do jedzenia
(goździki, kardamon, szalotki).Coś mi się zdaje, że będę musiał się
wreszcie nauczyć gotować. No chyba, że masz też tak kulinarnie
utalentowaną siostrę* na zbyciu. Jeśli jest blondynką, rozmiar buta
36-39 i lubi czeskie kino, to wezmę za dwa wielbłądy, ewentualnie
patelnię (czy co tam chcesz) dorzucę.
W każdym bądź razie dziękuję za odnośnik do strony z filmikami z
instrukcjami gotowania dla opornych.

Bremse
(poprzednia istota jajnikonośna umiała gotować, ale za to podstępnie
chciała zabić mnie kawą - co rusz mi proponowała...)

26. Data: 2007-05-12 19:35:34

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Bremse wrote:

> O połowie rzeczy nie wiedziałem, że istnieją lub że są do jedzenia
> (goździki, kardamon, szalotki).

I tam. To się dowiedz, to nie jakaś wiedza kosmiczna. ;p Szczególnie,
że musisz, z tego co napisałeś, nauczyć się sensownie i zdrowo
odżywiać. IMHO tego powinni uczyć w szkole na wuefie. ;p

> [...]
> dorzucę. W każdym bądź razie dziękuję za odnośnik do strony z
> filmikami z instrukcjami gotowania dla opornych.

Siostry nie mam hehe, ew. bratową ale nie wiem co na to brat (tzn.
właściwie wiem dokładnie). ;p

--
+ ' .-. .
, * ) )

27. Data: 2007-05-12 19:37:31

Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 12 May 2007 21:00:33 +0200, "Panslavista" wrote:

>ilościa

>Tego oleju jest niewiele - chodzi o lekkie zażółcenie ryżu - zmienia
>radykalnie smak i jest zjadliwy bez soli.
>Oczywiście, że jest ugotowany. Od ilości wody zależy czy będzie sypki czy
>rozklejony.

Wodę należy dolewać do ryżu w oleju, czy najpierw wylać olej i dopiero
zalać ryż?

Bremse

28. Data: 2007-05-12 19:38:19

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le samedi 12 mai 2007 ŕ 20:39:15, dans <6...@4...com>
vous écriviez :

> Spróbuję w takim razie z przyprawami. Na pewno nie ma czegoś, co można
> dodać po prostu do wody? Do gotującego się ryżu lub ziemniaków?

Istnieja sole dietetyczne, w ktorej czesc jonow chloru jest zastapiona
jonami potasu np. tutaj :
http://www.zdrowieiwitalnosc.eu/product_info.php?pro
ducts_id=506

jak rowniez
Manavita SC. Zakład produkcji soli niskosodowej
tel/fax. 0 52 581 17 84
85-303 Bydgoszcz, Piękna 13
pow.Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie

Te sole maja nieco inny smak, ale sola, i w miare przyzwoicie
zastepuja sol kuchenna.

Ewcia

--
Niesz
http://www.krolestwa.com

29. Data: 2007-05-12 19:45:56

Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net> szukaj wiadomości tego autora

** Bremse wrote:

> Wodę należy dolewać do ryżu w oleju, czy najpierw wylać olej i dopiero
> zalać ryż?

Ale jak napisał tego oleju to jest minimalna ilość, w zależności od
tego jaką masz patelnię to może to być nawet i mała łyżeczka. :) Więc
nie wiem co Ty chcesz odlewać, nie chodzi o to aby ryż pływał w oleju
ale o to aby się nie przypalało.

Poza tym IMHO przesmażenie ryżu w samym oleju _NIJAK_ nie wpływa na
jego smak (no bo niby czemu miałby - sam olej nie ma wyraźnego smaku)
tylko po prostu powoduje, że ryż "zapieka" się od zewnątrz i nie skleja
się podczas gotowania przez co jest sypki. Dlatego podczas gotowania
ryżu dodaje się aromatycznych przypraw i np. kurkumy aby nadać żółtego
koloru i zabić bakterie (w naszych warunkach to bez znaczenia). Są też
barwniki w płynie, ryż polewa się nimi po ugotowaniu - to ma raczej
znaczenie estetyczne, wychodzi tzw. dwukolorowy ryż. :)

Oczywiście chodzi o normalny ryż, nie ryż w torebkach bo to jest ryż
już spreparowany do szybkiego gotowania (parboiled).

--
+ ' .-. .
, * ) )

30. Data: 2007-05-12 19:47:45

Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> wrote in
message news:f25408$6c6$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
postaci.
> I jest to jak dotąd jedyna znana słona substancja zdatna do
-----------
Jest jeszcze NaK, chlorek potasu, uzywany do solenia w diecie
dla wysokocisnieniowcow. Wiem, bo w rodzinie uzywano.
Pytac w aptece. A w ogole, to lekarz powinien byl
poinformowac.
:))
zo

Gotowanie na parze
LECZO DYNIOWE
ciateczka kruche?serowe z owocami - pycha co to jest??
SZECHNIK
WARSZAWA - Burger King - Złote Tarasy 10/05/2007