jakie sa zalety woka

1. Data: 2004-09-08 13:24:23

Temat: jakie sa zalety woka
Od: KasJa <fiume(skasujto)@interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

chcialabym sie od was dowiedziec jakie widzicie zalety w woku, w czym on
jest lepszy (o ile jest) od zwyklej patelni. i dlaczego w reklamach
polecaja tylko zeliwny wok z chinskiej republiki ludowej?

Kasja

1. Data: 2004-09-08 13:54:42

Temat: Re: jakie sa zalety woka
Od: "Morrigan" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "KasJa" <fiume(skasujto)@interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> jest lepszy (o ile jest) od zwyklej patelni. i dlaczego w reklamach
> polecaja tylko zeliwny wok z chinskiej republiki ludowej?

Od kiedy mam wok malo uzywam innych garnkow, robie w nim ryz z warzywami,
makaron z sosami, zupy, gotuje warzywa, a na kratce klade warzywa, zeby
poplawily sie w parze:)

Atena Smolińska

"If you're not dancing, you're wasting your feet."

1. Data: 2004-09-08 14:03:36

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"KasJa" chce:

> sie od was dowiedziec jakie widzicie zalety w woku, w czym on
> jest lepszy (o ile jest) od zwyklej patelni.

Taaa. No wiec duzo wiekszy jest, stad razne podrzucanie warzyw w celach
dokladnej obrobki termicznej nie konczy sie raznym myciem podlogi :-).
Zeliwny mozna podgrzac do bardzo wysokich temperatur, az olej sie
kurzy, a o to w smazeniu chinszczyzny chodzi - jedzenie ma byc z
zewnatrz chrupkie, a w srodku niesuche. Ksztalt kulisty ponoć zapewnia
rownomierna temerature (glowy za to nie dam), a waski plaski spod
podobno sprawia, ze uzyjesz mniej oleju.

> i dlaczego w reklamach
> polecaja tylko zeliwny wok z chinskiej republiki ludowej?

Nie wiem dlaczego musi byc z Chin, byle nie z drugiej reki :-). A
zeliwny jest super, *ale* jest strasznie ciezki i przed (pusty) i w
trakcie i potem - w czasie zmywania :-). Stad bedac plci slabej, jestem
posiadaczka woka z teflonu :-P.

Polecam chow mein lub chop suey. Lubie orient :-).

Pozdrawiam,
eM

1. Data: 2004-09-08 14:06:56

Od: Kacper Perschke <r...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2004-09-08, KasJa <f...@i...pl> wrote:
> chcialabym sie od was dowiedziec jakie widzicie zalety w woku,

Rozliczne.

> w czym on jest lepszy (o ile jest) od zwyklej patelni.

W smażeniu na głębokim tłuszczu,
w smażeniu na płytkim tłuszczu,
w gotowaniu,
w duszeniu.

> i dlaczego w reklamach polecaja tylko zeliwny wok

Dlatego, że dużo jest podróbek z cienkiej blachy,
które palą potrawy, same sie szybko przepalają,
a często są lakierowane cienką warstwą czegoś,
co się szybko zdrapuje i włącza do menu.

Prawdziwy Wok w grubej ~2mm blachy też jest dobry.

> z chinskiej republiki ludowej?

Dlatego, że ChRL produkuje taniej niż TaiWan.

Po obejrzeniu filmu "Jedz i pij kobieto i mężczyzno"
z chęcią zakupiłbym pokazywane tam narzędzia produkowane
na Tajwanie.

KAcper
--
Dla mail'ujących: na imię na pewno nie mam repcak.

1. Data: 2004-09-08 15:28:49

Od: "eM eL" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

KasJa <fiume(skasujto)@interia.pl> napisał(a):

> chcialabym sie od was dowiedziec jakie widzicie zalety w woku, w czym on
> jest lepszy (o ile jest) od zwyklej patelni. i dlaczego w reklamach
> polecaja tylko zeliwny wok z chinskiej republiki ludowej?

Glowne zalety woka to rownomierny rozklad temperatury (w obrebie danej
czesci woka) i mozliwosc bardzo dokladnej regulacji temperatury gotowania
poprzez przesuwanie potraw w gore/w dol scianek woka. Do tego potrzebny
jest wok "klasyczny" z "wrabkami" duzy i ciezki, najlepiej ze stali
weglowej. Dobrze go nabyc nowy i najpierw "przyprawic" oliwa wedlug
wskazowek i bron Boze nie uzywac do mycia zadnych drapiacych i agresywnych
srodkow chemii gospodarczej.

Dobry wok powinien miec swoja wlasna podstawke, szczelna pokrywke i dobre,
duze uchwyty - dwa (zadna dluga raczka...) najlepiej z twardego drewna.
Taki wok ma sens tylko jesli masz kuchenke gazowa (albo weglowa badz na
drewno...) z duzym palnikiem. Jesli masz kuchenke elektryczna to albo daj
sobie spokoj z wokiem, albo kup maly wok elektryczny (dobre sa tez
drogie...) Wlasnie - cena...Dobre woki sa sakramecko drogie czesto kilkaset
dolarow (!) a taniochy nie warto kupowac bo np. czesto im sie urywaja
uchwyty co czyni wok bezuzytecznym. w USA przyzwoity wok c Chin kosztuje
ok. 100 dolarow a bardzo dobry 300-400 zielonych...

1. Data: 2004-09-08 15:30:32

Temat: Re: jakie sa zalety woka OT
Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM <...@...c> napisał(a):

> chop suey. Lubie orient :-).

Chyba "orient of the United States of America" (a raczej gleboki zachod -
San Fran) bo chop suey ma tyle wspolnego z orientem co taniec polka z Polska.
http://www.foodreference.com/html/fchopsuey.html

:-))))

1. Data: 2004-09-08 15:45:33

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"eM eL" donosi:

> Chyba "orient of the United States of America" (a raczej gleboki
> zachod - San Fran) bo chop suey ma tyle wspolnego z orientem co
> taniec polka z Polska.
> http://www.foodreference.com/html/fchopsuey.html

Oj, niedobrze :-(. Chinczycy nie znaja chop suey... jeszcze mi powiedz,
ze Pekin duck (w nalesnikach z ogorkami i porem i gestym sosem
brazowym) Pekinu na oczy nie widziala, to sie rozplacze jak dziecko. I
do tego ta polka zdradziecka! A polki kropki? ;-)

Pozdrawiam serdecznie,
eM

PS. Wiem, ze panta rei, ale z niedobrego zrodla ;-)

1. Data: 2004-09-08 15:56:26

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM <...@...c> napisał(a):

> A polki kropki? ;-)

Chyba tez od tanca...

"In the 1840s, the polka was sweeping America. It was the latest dance
craze, like the Charleston of the 1920s or the Macarena of a few summers
ago. In an effort to cash in on the fad, manufacturers began naming all
sorts of thing polka. Polka gauze, polka hats, polka curtain bands and many
other products with the polka name hit the market in the 1840s. Although,
the actual term polka dot is not attested to until the 1880s. Of these, only
polka dots survive today." http://www.wordorigins.org/wordorp.htm

Uklony.

1. Data: 2004-09-08 16:28:19

Temat: Re: jakie sa zalety woka - OT zupelne
Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"eM eL" napisal:

> http://www.wordorigins.org

O, to tak juz zupelnie na marginesie: bardzo fajna ta strona :-). Bo
czasami Kopalinski czegos nie wie, albo mi nie wystarcza. Wlasnie
dowiedzialam sie, ze "oops-a-daisy" jest dla malych dziewczynek :-))))

Pozdrawiam serdecznie,
eM, co sie waha, co zakrzyknąc, jak jej cos z lap wypadnie ;-)

1. Data: 2004-09-09 09:30:37

Od: Theli <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kacper Perschke wrote:

> Rozliczne.

> W smażeniu na głębokim tłuszczu,
> w smażeniu na płytkim tłuszczu,
> w gotowaniu,
> w duszeniu.

Pod warunkiem, ze jest uzywany nad ogniem. Na plycie ceramicznej lepiej
sprawdza sie zwykla patelnia, wok przylega zbyt mala powierzchnia i za
malo sie nagrzewa. Do ,,chinszczyzny'', w ktorej skladniki smazy sie
bardzo krotko na duzym ogniu nie nadaje sie.U mnie (mam plyte) wok
sluzy wlasciwie tylko do podrzewania gotowych mrozonek (typu ,,warzywa z
patelni'').

th.

goraca prosba jersey black butter
pulpeciki na ostro z przyprawami