Re: jakie wino do founde?

From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: jakie wino do founde?
Date: Mon, 12 Nov 2001 12:36:50 +0100

> kolezanki, ktora posiada takowe urzadzenie i mi na dzisiejszy wieczor
> pozyczy.
> sery (niestety, jakies polskie, bo nic specjalnego w tych tutejszych
> sklepach nie ma) i z tego co pamietam wino, pewnie biale, bo czerwone to
> chyba nie bardzo, no i jakie to wino - wytrawne, polwytrawne...?
> dzwieczna jak dzwoneczek ;-))

> Basiu, ale to nie jest tak, ze wrzucisz sobie jakies sery, rozgrzejesz,
> zamieszasz i masz pyszne fondue. Tu to jest potrzebna cala filozofia, a ja
> tajemnic nie znam, bo kupuje gotowca, ktorego rozgrzewam. Jakby stary mnie
> [...]

sery, to można brać ulubione. Oficjalny jest Gruyere lub podobny, ale
najczęściej robię mieszankę serów, które "ostały się w lodówce".
Oryginalne sery są dla mnie trochę za mdłe, dlatego, jak nic nie ma w
lodówce, biorę mieszankę goudy, edamskiego i górskiego względnie
Appenzellera.
Wino: a i na czerwonym robiłem (Fitou), ale lepsze jest na białym
wytrawnym. Nie powinien mieć zbyt dużo słodyczy. Taki biały burgund jest
fajny, riesling. To samo wiśniówka musi być wytrawna, na likierze tylko
stracisz. Lepiej nie dać nic. Bezalkoholowo też się da, dajesz trochę
soku z winogron.
Oficjalnie wymazujesz ząbkiem czosnku naczynie, aby był aromat, ale nie
za mocny. Ja maczam ząbki czosnku w serze ;-)) Pierwszy raz, jak miałem
gości (coś 6 czy 7 sztuk wszystkiego) to patrzyli się jak na wariata,
jak postawiłem miseczkę z czosnkiem do maczania. Skończyło się na tym,
że zeżarli cały zapas czosnku mój i sąsiada. W sumie ok. kilograma.

Do maczanie w serze dobre są, oprócz bagietki, czosnek, kawałki jabłka,
winogrona, seler zielony (jak kto lubi)

Jak masz owoce, to i półwytrawne wino się nada.

Smacznego

Waldek, żując kanapki obiadowe