jakie wino do founde?

1. Data: 2001-11-12 10:25:22

Temat: jakie wino do founde?
Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiem, temat juz bywal, ale blagam, nie krzyczcie, bo dzis gonia mnie w
robocie i nie mam czasu na wykopaliska w archiwum.
Do rzeczy zatem : skuszona podpowiedziami Waldka I M-gosi zadzwonilam do
kolezanki, ktora posiada takowe urzadzenie i mi na dzisiejszy wieczor
pozyczy.
Musze do wieczora zorganizowac co potrzeba do tej uczty a wiec na pewno sery
(niestety, jakies polskie, bo nic specjalnego w tych tutejszych sklepach nie
ma)
i z tego co pamietam wino, pewnie biale, bo czerwone to chyba nie bardzo, no
i jakie to wino - wytrawne, polwytrawne...?
Co jeszcze potrzeba...pieczywo, jakies przyprawy...
Jak kogos szlak nie trafil i zechce udzielic mi wskazowek, to bede dzwieczna
jak dzwoneczek ;-))

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-11-12 10:41:14

Temat: Re: jakie wino do founde?
Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Basia" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> Co jeszcze potrzeba...pieczywo, jakies przyprawy...
> Jak kogos szlak nie trafil i zechce udzielic mi wskazowek, to bede

Basiu, ale to nie jest tak, ze wrzucisz sobie jakies sery, rozgrzejesz,
zamieszasz i masz pyszne fondue. Tu to jest potrzebna cala filozofia, a ja
tajemnic nie znam, bo kupuje gotowca, ktorego rozgrzewam. Jakby stary mnie
teraz nie gonil do roboty i nie wykopywal zza pc to bym ci cos poszukala,
ale do wieczora nie wyrobie. Zreszta zaraz ci sie Waldi "z pracy" zglosi i
poradzi. Wino tylko biale, my lubimy polslodkie, no i cieple, podgrzane w
piecu bagietki lub buleczki.
Czekaj, niech ci sie tez szwajcaria zglosi, oni to w tym specjalisci.
Zycze oby sie udalo, daj znac o rezultatach.

**********
m-gosia
**********>

1. Data: 2001-11-12 10:55:14

Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>Co jeszcze potrzeba...pieczywo, jakies przyprawy...
>Jak kogos szlak nie trafil i zechce udzielic mi wskazowek, to bede dzwieczna

Hejeczka;-))))

DO fondue potrzebne jest białe, wytrawne winko, ponadto powinno się dodać
kieliszeczek kirszu lub wytrawnej wiśniówki. Jeżeli chodzi o sery to ja
kupowalam w hipermarkecie i radziłam się sprzdawczyni, bez problemu pomogla mi
wybrać (np. gruyer można bez problemu dostać i nie jest skandalicznie
drogi)... Jeżeli masz jeszcze jakieś pytania to pisz;-)

Pozdrawiam,

Kaliope
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
----- od 28.08 - nowa, lepsza wersja -----

1. Data: 2001-11-12 11:08:26

Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejeczka raz jeszcze!

Sama sobie odpowiadam, bo doczytałam cały post i stwierdziłam, że udzieliłam
mało wyczerpującej odpowiedzi. Fondue serowe doprawiam solą, pieprzem i gałką
muszkatołową (najlepiej świeżo startą). A całe czary mary z fondue wygląda
tak: to naczynka/kocioła, czy jak się zwie to specjalne naczynko do fondue,
wlewasz winko i rogrzewasz,dodajesz kirsz (jak nie mam to nie dodaje i też
dobre wychodzi) następnie do gorącaego winka wsypujesz starty ser i caly czas
mieszasz, żeby sie nie zrobiła klucha i aby postała jednolita masa, doprawiasz
solą, pieprzem i gałką (uwaga: można fodnue zagęścić dodając mąki
ziemniaczanej, którą się dodaje wymieszaną z mąką, ja nigdy nie dodawałam)
Gorące fondue stawiasz na specjalnej maszynce i caly czas podgrzewasz, do
serowej masy podajesz białe pieczywo, które nadziewa się na specjalne
szpatułki i macza w fondue. Smacznego!

1. Data: 2001-11-12 11:08:41

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> DO fondue potrzebne jest białe, wytrawne winko, ponadto powinno się dodać
> kieliszeczek kirszu lub wytrawnej wiśniówki.

A kieliszek slodkiej wisniowki wlasnej roboty moze byc, czy ta slodycz
popsuje wszystko?

> [...]
pomogla mi
> wybrać (np. gruyer można bez problemu dostać i nie jest skandalicznie

Basiu droga, gruyer w tej mojej dziurze...szkoda słow;-(
Będę zdana na typowe sery - morski, gouda, salami, kolewski, radamer...to
moge dostac u siebie i z tym musze sobie poradzic, nie wiem tylko czy
kazdego po kawalku kupic...
Sery plesniowe to raczej nie do tej potrawy ;-)

Czy robilas kiedys founde z takich serow?

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-11-12 11:10:52

Od: "adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy robilas kiedys founde z takich serow?

A moze nie z serow, tylko z mieska i rosolku. Osobiscie preferuje takie
fondue. Jesli nie jestescie wegetarianami to swietne wyjscie. Zawsze sie
udaje. Co o tym myslisz?

pozdr.
Adiola

---

1. Data: 2001-11-12 11:14:37

Temat: Odp: jakie wino do founde?
Od: "Agnes" <v...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazlam strone poswiecona doborowi potraw do win:
http://www.akademiawinaiceo.org.pl/m4-dobor_win_t.ht

O fondue pisze tyle:
1. fondue serowe łagodne: wina średnie białe - wytrawne albo półsłodkie typu
spatlese
2. fondue serowe pikantne: wina korzenne czerwone (pinot noir )

Poza tym na www.kuchnia.3miasto.pl znalazlam 3 przepisy:

Fondue brillat-savarina

Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 10 min.
100 g sera gruyere lub innego twardego,
6 jaj,
80 g masla,
sol, pieprz.

1. Jaja dokladnie umyc, wbic do kubeczka i roztrzepac widelcem, dodajac
szczypte pieprzu oraz ser starty na tarce o duzych otworach.
2. Na patelni stopic maslo. Po chwili wlac mase jajeczna z serem.
3. Smazyc na dosc duzym ogniu. Kiedy masa zetnie sie od spodu, odwrocic
delikatnie zawartosc patelni za pomoca drewnianej lopatki. Ewentualnie
doprawic
jeszcze sola, zaleznie od smaku sera, ktory bedzie tym bardziej slony i
pikantny, im dluzej dojrzewal.
4. Fondue podawac na ogrzanym, posmarowanym maslem polmisku z pieczywem i
zielona salata.
-------------------------------------
Fondue piemonckie

Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 40 min.
400 g fontiny lub innego sera poltwardego,
400 ml mleka,
100 g masla,
150 g pieczarek,
1 zoltko,
1 starta galka muszkatolowa,
sol, pieprz,
1 bulka pszenna.

1. Pieczarki umyc, osuszyc, pokroic w plasterki. Na patelni stopic polowe
masla, wlozyc pieczarki i lekko przesmazyc nie rumieniac.
2. W specjalnym kociolku lub kamionkowym zaroodpornym naczyniu rozgrzac
mleko i
wsypywac rozkruszony ser, stale mieszajac. Gdy powstanie gladka, gesta masa,
dodac do niej przesmazone pieczarki i zdjac z ognia.
3. Wic do fondue zoltko, stale mieszajac. Doprawic pieprzem, galka i
ewentualnie odrobina soli.
4. Bulke pokroic na cienkie kromki, posmarowac maslem i usmazyc grzanki.
5. Fondue przelozyc na ogrzane, posmarowane maslem talerzyki i oblozyc
grzankami.
6. Do fondue po piemoncku mozna dodac zamiast pieczarek pokrojona trufle.
Mase
serowa zagescic zasmazka z masla i maki, rozprowadzona mlekiem.
-----------------------
Fondue szwajcarskie

Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 30 min.
400 g sera gruyere, appenzell, comte, friborg lub beaufort,
400 ml bialego wytrawnego wina,
50 ml kirszu lub wytrawnej wisniowki,
1 starta galka muszkatolowa,
pieprz,
1 bulka pszenna.

1. Ser zetrzec na tarce o duzych otworach.
2. W specjalnym kociolku lub kamionkowym zaroodpornym naczyniu rozgrzac
wino.
Wsypywac do niego stopniowo utarty ser, stale mieszajac, az powstanie gesta,
jednolita masa.
3. Przyprawic fondue pieprzem i galka muszkatolowa, wlac kieliszek kirszu.
4. Naczynie z goracym fondue przeniesc na stol, stawiajac na specjalnym
podgrzewaczu lub postumencie, pod ktory podstawia sie maszynke spirytusowa
lub
duza swiece. Chodzi o to, my masa serowa stale lekko wrzala.
5. Bulka razem ze skorka pokroic w kostke o boku 2 cm. Nadziewac kawalki
bulki
na specjalny widelec o dlugim trzonku lub na szpadke i maczac w fondue.
6. Fondue mozna zagescic w czasie gotowania dodatkowo 1 lyzeczka maki
kartoflanej i przyprawic sokiem z cytryny. Zapobiega ona zwarzeniu sie
fondue.
- Oprocz serow twardych mozna tez uzywac serow miekkich z porostem plesni.
Jeszcze inny smak uzyskuje sie, dodajac do masy serowej 10-25% sera o bardzo
intensywnym zapachu, np. parmezanu. Potrawa bardzo popularna w Szwajcarii.

--
Agnes
http://www.koneser.pl

1. Data: 2001-11-12 11:36:50

Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> poradzi. Wino tylko biale, my lubimy polslodkie, no i cieple, podgrzane w

sery, to można brać ulubione. Oficjalny jest Gruyere lub podobny, ale
najczęściej robię mieszankę serów, które "ostały się w lodówce".
Oryginalne sery są dla mnie trochę za mdłe, dlatego, jak nic nie ma w
lodówce, biorę mieszankę goudy, edamskiego i górskiego względnie
Appenzellera.
Wino: a i na czerwonym robiłem (Fitou), ale lepsze jest na białym
wytrawnym. Nie powinien mieć zbyt dużo słodyczy. Taki biały burgund jest
fajny, riesling. To samo wiśniówka musi być wytrawna, na likierze tylko
stracisz. Lepiej nie dać nic. Bezalkoholowo też się da, dajesz trochę
soku z winogron.
Oficjalnie wymazujesz ząbkiem czosnku naczynie, aby był aromat, ale nie
za mocny. Ja maczam ząbki czosnku w serze ;-)) Pierwszy raz, jak miałem
gości (coś 6 czy 7 sztuk wszystkiego) to patrzyli się jak na wariata,
jak postawiłem miseczkę z czosnkiem do maczania. Skończyło się na tym,
że zeżarli cały zapas czosnku mój i sąsiada. W sumie ok. kilograma.

Do maczanie w serze dobre są, oprócz bagietki, czosnek, kawałki jabłka,
winogrona, seler zielony (jak kto lubi)

Jak masz owoce, to i półwytrawne wino się nada.

Smacznego

Waldek, żując kanapki obiadowe

1. Data: 2001-11-12 11:46:31

Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

>A kieliszek slodkiej wisniowki wlasnej roboty moze byc, czy ta slodycz
>popsuje wszystko?
Hejka;-))))

Ja nie dodałabym słodkiej, ale może niech się wypowiedzą specjaliści...

> [...]
>kazdego po kawalku kupic...
>Sery plesniowe to raczej nie do tej potrawy ;-)

Dodawałam radamer i ementaler, a i dodawałam jeszcze kiedyś parmezan wyszlo
OK;-)))) Z tego co wiem i wypróbowałam to można dodać serów miękkich z
pleśnią, ale nie samych oczywiście tylko jako dodatek;-))))

1. Data: 2001-11-12 11:48:05

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A moze nie z serow, tylko z mieska i rosolku. Osobiscie preferuje takie
> fondue. Jesli nie jestescie wegetarianami to swietne wyjscie. Zawsze sie
> udaje. Co o tym myslisz?

To nie dla mnie, bo miesa nie jadam ;-)

pozdrawiam
Basia