Re: komputer dla niewidomego

From: m...@p...onet.pl (Michal Dziwisz)
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: komputer dla niewidomego
Date: 11 Jul 2002 11:27:16 +0200

W wiadomości
news:3D2C927B.2070404@poczta.fm
autorstwa kwanta przeczytałem:

> Komputer powinien byc standardowy, musi miec karte dzwiekowa i
> oczywiscie jakies glosniczki.

To jest fakt, dzięki temu sporo można zaoszczędzić na syntezatorach.
Są wersje sprzętowe ale dość drogie. :(((

> Skaner (zwykly plaski) wydaje sie byc bardzo pomocnym urzadeniem.

No i oczywiście jakiś program OCR. Sporo osób używa FineReadera, jest
dobrym programem.

> klawiatura - zwykla chyba w zupelnosci wystarczy -

Możnaby jeszcze pokusić się o naklejenie brajlowskich literek, ja tak
mam i sporo szybciej dzięki temu piszę. No oczywiście można uczyć się
pisania bezwzrokowego, ale mi się przez te kilka lat jakoś nie
chciało. :)))))

> Mysz??? chyba tylko do konfiguracj przez osobe widzaca.

Tak, aczkolwiek ja też czasami używam tego gryzonia, jak z jakichś
bliżej niewyjaśnionych powodów nie chce działać klawiatura.

> Teraz urzadzenia specjalistyczne. Wiem ze istnieja urzadzenia
> brajlowskie takie jak drukarki, czy ekrany brajla. Ale cena moze byc
> w tym przypadku zaporowa. Czy jest to niezbedne urzadzenie?

Jest ono całkowicie zbędne na użytek domowy. Linijka brajlowska może
przydać się np. osobom programującym, czy też głucho/niewidomym.

> Wydaje sie, ze mozna by w ten sposob przeczytac zwykla papierowa
> ksiazke , lub gazete (skaner -> OCR -> syntezator + troche
> cierpliwosci).

Doookładnie.

> Strony www: lepiej lub gorzej (w zaleznosci od tego jak jest
> zbudowana)

Dodam jeszcze, że najnowsza wersja programu Window-Eyes potrafi czytać
strony zrobione we Flashu 6.0 - oczywiście gdy obiekty są odpowiednio
zetykietkowane.

> E-mail: jesli ktos tylko nie uzywa zwariowanych tapet i po bozemu
> pisze za pomoca tekstu to chyba nie ma problemu zeby sie
> porozumiewac w ten sposob.

Powiem szczerze, e-mail to imo najprostsza metoda komunikacji jaką
niewidomi mogą wykorzystać w sieci.

> Instant Messengery: ostatnio zazcely gadac same z siebie (GG ma
> jakis syntezator wbudowany).

A nie przypadkiem WP - Kontakt? GG w swojej najnowszej wersji ma afaik
możliwość prowadzenia rozmów głosowych. Gada z resztą polecam, sam
korzystam za pomocą WE.

Dorzuć Sobie do funkcji sieciowych jeszcze IRC-a - to chyba najlepsza
metoda kontaktu live. Od biedy da się także udźwiękowić chaty
PolChatu.

> Cicho zakladam, ze te wszystkie programy dzialaja na systemie
> operacyjnym Windows.

Działają, spox.

> Informacje czepralem glownie z:
> http://www.kdn.prv.pl/
> http://www.computerblind.prv.pl/
> http://www.idn.org.pl/index.html

Tak się składa, że twórcą ComputerBlindu jestem ja:)))))

> I teraz pytanie... czy to co napisalem trzyma sie kupy? Jaka
> konfiguracje polecili byscie dla takiego czlowieka - sprzet i
> niezbeden oprogramowanie.

Najpierw napisz, ile mniej więcej kasy jest w stanie na to
przeznaczyć. Programów jest kilka, oprócz funkcjonalności różnią się
także ceną.

--
Pozdrawiam, Michał
m...@p...onet.pl

11.07 kwant
11.07 Michal Dziwisz
11.07 kwant
11.07 Michal Dziwisz
13.07 kwant
13.07 Michal Dziwisz
Autotranskrypcja dla niedosłyszących
is it live this group at news.icm.edu.pl
Witam
Zlecę wykonanie takiego chodzika
Czy mozna mieszkać w lokalu użytkowym
karta parkingowa
stuck puck
Chodzik 3 kołowy
zlecenie na chodzik 3 kołowy
Fan club chodzik
Podejście usługodawców do niepełnosprawnych
cicho sza
Chodzik 3 kołowy zmaina kół na wieksze.
halo
Usenet z googla