Re: korzenie orzecha

From: Marta Góra <m...@h...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: korzenie orzecha
Date: Thu, 17 Apr 2008 21:10:55 +0200
Sender: m...@h...pl

Dnia Thu, 17 Apr 2008 19:09:06 +0200, Ikselka napisał(a):

> ...nie mówiąc już o tym, że pod orzechem nie sadzi sie żadnych roślin, bo
> prędzej czy później zginą - liście orzecha zawierają substancję toksyczną
> dla innych roślin, uwalnia się ona z opadłych liści do gleby, zatruwając
> wszystko wokół pnia i pod koroną.

A koty duszą małe dzieci w kołyskach.
Ta historyjka o liściach orzecha to kolejna urban legend.

Najwięcej juglonu (bo to on hamuje wzrost roślin) produkuje orzech czarny,
wydziela go nie tylko przez liście ale też łupiny oraz korzenie. Nie wydaje
mi się jednak by ktoś Juglans nigra sadził w ogrodzie, ten gatunek jest
typowym drzewem parkowym. Chociaż oczywiście biorę pod uwagę fakt, ze ktoś
może mieć taki kaprys posiadania go u siebie. Podejrzewam że Puchatek ma
orzecha włoskiego.
Pod orzechem włoskim czy szarym oraz w jego promieniu można uprawiać sporo
roślin, opowieści o szkodliwości tudzież nieuprawianiu niczego w promieniu
kilkunastu metrów można sobie między bajki włożyć. U mnie właśnie od lat w
pobliżu orzecha szarego rośnie cała masa krzewów i bylin, nie zauważyłam by
były w gorszej kondycji niż reszta ogrodu. Liście kompostuję, kompost potem
wędruje na rabaty i rośliny nic sobie z tego nie robią. W ogrodzie mojego
teścia w odległości nie większej niż 4 m są gtrządki warzywne i kawałek
rabata z ziołami, wszystko tam pięknie rośnie. orzech ma ok 20 lat.
Liście orzecha włoskiego wykorzystuje się przecież do produkcji leków i
kosmetyków, więc pisanie że orzech zatruwa wszystko wokół jest kolejnym
uogólnieniem i znów totalną bzdurą.
Oczywiście korzenie można przycinać, należy to robić jednak z umiarem i
rozwagą, trzeba wymienić wyjałowioną glebę na świeży kompost i można sadzić
rośliny. Większym problem będzie w obrębie systemu korzeniowego susza
latem, kiedy spore w końcu drzewo zacznie 'wyssysać' wodę. Podejrzewam, że
to jest głowną przyczyną w niepowodzeniach w uprawie roślin w pobliżu
orzecha włoskiego. Dlatego starannie należy dobrać gatunki roślin i liczyć
się z większymi rachunkami za wodę. Należy też brac pod uwagę fakt, że
orzech późno wypuszcza liście oraz to, że wcześnie je zrzuca - niektóre
rośliny mogą wtedy cierpieć z powodu nadmiaru światła.

Następnym razem zanim zaczniesz bezpardonowo wyśmiewać kogoś z mniejszym
doświadczeniem i zanim (pozwól, że zacytuję kolegę z grupy) "popuszczać"
kolejne bezużyteczne posty to sama troszkę się doucz.

Pozdrawiam,
Marta
--
http://www.mmm.home.pl