tortillas, fajitas i burritos

1. Data: 2004-08-03 15:41:38

Temat: tortillas, fajitas i burritos
Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

Sprawa jest powazna :-). Im bardziej szukam, tym mniej wiem. Jezeli
tortillas to mączne cienkie placki (i czy rzeczywiscie nazywane są u
nas podplomykami?), a z farszem nazywane są fajitas, to co to jest
burritos? A tacos? A tapas? A enchilada? A nachos?

To ja dalej szukam, bo nie jestem leniwa, ale jakby ktos wiedzial
szybciej, to niech mi tu ladnie lopatologicznie wylozy.

Pozdrawiam tancząc i jedząc salsę ;-)
eM skonfudowana po meksykansku (i to bez pomocy tequili czy tabasco)

1. Data: 2004-08-03 16:03:51

Temat: Re: tortillas, fajitas i burritos
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

eM wrote:

> [...]
>
> To ja dalej szukam, bo nie jestem leniwa, ale jakby ktos wiedzial
> szybciej, to niech mi tu ladnie lopatologicznie wylozy.

Tortillas to podplomyki z maki kukurydzianej lub pszennej. Do dan i do
zawijania sa przygotowane na parze po usmazeniu, zeby byly miekkie.

Fajitas to danie skladajace sie z paskow miesa i warzyw usmazone na
plaskiej patelni, czesto na patelni podane do stolu, z podplomykami z
boku, zeby kazdy mogl sobie nakladac dowolna porcje i zawijac w
podplomyk.
zdjecia:
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=ISO-885
9-1&q=fajitas&btnG=Search

Burritos to podplomyki zawiniete jak koperta z nadzieniem w srodku
skladajacym sie z wielu mozliwosci, czesto odsmazona fasola, salsa,
salata, kawalki miesa, avocado, itp.
zdjecia:
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=ISO-885
9-1&q=burritos&btnG=Search

Tacos to tortillas usmazone na chrupko na goracym tluszczu, zlozone na
pol, nadziane jak wyzej.
zdjecia:
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=ISO-885
9-1&q=tacos&btnG=Search

Enchiladas to tortillas nadziane ugotowanym i pokrojonym miesem i sosem,
ulozone w naczyniu, polane sosem i zapieczone.
zdjecia:
http://images.google.com/images?q=enchilada&ie=ISO-8
859-1&hl=en&btnG=Google+Search

Tapas to zakaski. Jest ich dziesiatki. Zdjecia:
http://images.google.com/images?q=tapas&ie=ISO-8859-
1&hl=en&btnG=Google+Search

Nachos to chipsy kukurydziane, polane salsa i roztopionym serem.
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=ISO-885
9-1&q=nachos&btnG=Search

Magdalena Bassett

1. Data: 2004-08-03 16:19:53

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM <...@...c> napisał(a):

> [...]
>
> Pozdrawiam tancząc i jedząc salsę ;-)
> eM skonfudowana po meksykansku (i to bez pomocy tequili czy tabasco)

fajitas? Mieso - zwykle krowa ale mozy byc dowolne - pokrojone w dosyc duze
kawalki z grilla, smazone lub z piekarnika, z cebula i warzywami - zwykle
papryka i pomidorem. Podaje sie z tortilla, guacamole (pasta z awokado)
smietana i jakims sosem (salsa, np. "pico de gallo") Mozna sobie zawijac w
tortilla samemu albo jesc widelcem i zagryzac tortilla. Mieso na fajitas
nalezy marynowac przez pare godzin, czesto wbardzo prostych lekko kwasowych
marynatach, np. ocet czy sok z cytryny, pomaranczy, etc. W Meksyku
prawdziwe fajitas nazywaja sie "arracheras" i sa robione ze steku na
grillu. Palce lizac!

burritos? co leci owiniete w cienka tortilla: ryz, mieso (takze fajitas),
fasola (szczegolnie maziowata "frijoles refritos") plus przyprawy i warzywa
oraz salsa. Specjalny przypadek burrito to enchilada

tacos? Twarde lub miekkie. Zwykle twarda tortilla z kukurydzy zgieta na
pol wypelniona miesem milonym z przyprawami, salsa, etc.

tapas? To Hiszpania - male "przegryzki" na jeden zab...Np. pieczona figa
zapakowana w "jamon serrano" z kropelka koniaku w srodku:-)))

enchilada? Specjalny przypadek burrito (inne nadzienie, wiecej sosu.)

nachos? chipsy zwykle kukurydziana z salsa albo stopionym serem, pasta
fasolowa, etc.

1. Data: 2004-08-03 16:31:47

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję! Czyli tacos to bardziej kanapki (chrupkie i smazone w
tluszczu), a tortille są nalesnikami do fajitas i burritos (roznica w
nadzieniu), a zapiekane w sosie to enchiladas.

Nachos to chipsy i nic innego.

Tapas to sposob jedzenia (stąd na rogu mam bar a nad nim neon "Tapas
bar" i za chwile tam ide).

Czy tortille mozna upiec samemu? Na patelni? Bo u nas są do dostania
koszmarnie drogie mexican chimney, podobno ichni odpowiednik grila. A
ja mam jedynie szczere chęci i patelnie teflonowa :-). No i jeszcze mam
internet, zaraz sama sprawdze :-).

Pozdrawiam,
eM

1. Data: 2004-08-03 16:37:34

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" wykonala kawal dobrej roboty!

Magda, dziękuje. Veni, vidi, vici! :-)
Odpisalam Ci lącznie, pod postem eM eLa.

Pozdrawiam serdecznie,
eM

1. Data: 2004-08-03 17:52:12

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM <...@...c> napisał(a):
>Czyli tacos to bardziej kanapki (chrupkie i smazone w
> tluszczu),

Raczej taka "muszla" ("taco shell") ze zlozonej na pol twardej tortilli.
Wyobraz sobie prosty trzymacz do serwetek papierowych na stole w
knajpie/stolowce w komunie :-)))

>a tortille są nalesnikami do fajitas i burritos (roznica w
> nadzieniu), a zapiekane w sosie to enchiladas.

Tortillas (szczegolnie grubsze) to takze chleb powszedni w wielu krajach
latynoskich.

> Czy tortille mozna upiec samemu?

Tak. My mamy specjalna elektryczna "tortillera" do tego celu, ale mozna i
na patelni i na blasze byle bez tluszczu.

Tortillas z maki zbozowej -wychodzi przecietnie 12 duzych tortillas:

4 szklanki maki (najlepiej "unbleached")
1 1/2 szklanki cieplej wody
2 lyzeczki soli
4 lyzeczki proszku do pieczenia
2-3 lyzki tluszczu roslinnego (Ty w Londyniszczu, to "vegetable shortening"
ale smalec swinski tyz moze byc :-)))

Zmieszac make, sol i proszek do pieczenia. Powoli wrabiac tluszcz az
bedzie dobrze rozmieszany. Powoli dodawac wody i mieszac, az ciasto bedzie w
miare miekkie ale klejace sie, nie moze sie "lac." Jesli potrzeba- dodac
wiecej wody, byle ostroznie! Posypac stolnice odrobina maki i gniesc
ciasto (dobrze) przez ok. 5 minut. Po czym porzucac ciastem przez 5-10
minut w stolnice (ciskac nalezy "z chlebem" coby ciasto stalo sie bardzo
lepkie...) Ciasto podzielic na 12 czesci i rozwalkowac na krazki ok 10 cm
srednicy i cienkie (2 - 3mm grubosci choc mozna grubsze, jesli do "jedzenia
jak chleb.")

Rozgrzac patelnie bez tluszczu na srednim ogniu aby byla b. goraca i piec
tortilla az sie nie zbrazowi po czym przewrocic i przypiec z drugiej
strony. Ukladac w koszyczku i przykrywac sciereczka aby byly cieple.
Spozywac wedle uznania.

Z maki kukurydzianej sa inne proporcje ale ta sama idea.
Robienie tortillas jest dosyc monotonne :-))) Lepiej kupic.

1. Data: 2004-08-03 20:07:18

Temat: Tortilla
Od: "Andrzej Podraza" <a...@k...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczów.

Co do innych dań to sie nie wypowiadam bo nie jestem ekspertem, jednak co do
tortilli
to twierdzę że to jest danie zbliżone do naszej jajecznicy/omleta

http://www.hiszpania-online.com/kuchnia/?plik=tortil
la-chlopska.html

Pod tym linkiem jest opisana jedna z wersjii.

Pozdrawiam
Andrzej Podraza

1. Data: 2004-08-03 21:11:37

Temat: Re: Tortilla
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ceorfh$77p$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"Andrzej Podraza" <a...@k...com> wrote:

> [...]
>
> http://www.hiszpania-online.com/kuchnia/?plik=tortil
la-chlopska.html

> Pod tym linkiem jest opisana jedna z wersjii.

Co innego tortilla w Hiszpanii, co innego w Meksyku.

Władysław

1. Data: 2004-08-03 21:39:43

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej Podraza <a...@k...com> napisał(a):

> [...]
>
> http://www.hiszpania-online.com/kuchnia/?plik=tortil
la-chlopska.html

> Pod tym linkiem jest opisana jedna z wersjii.

Tiaaaaaaaaaaaaaa... :-)))
To co jest opisane pod ww linkiem to potrawa znana jako tortilla a la
espanola (co mozna przetlumaczyc jako "omlet po hiszpansku"), np.
popularna "tortilla de patatas". ale ma sie tak do "tortillia" w Am.
Poludniowej jak kamien wegielny do wegla kamiennego. Zeby byl smieszniej to
w Hiszpanii sa tez potrawa "tortillitas" zwana (specjalnosc Andaluzyjska) i
wcale nie jest to "malutkia tortilla" choc jest nieco blizej zblizona
wygladem do "tortilla" niz "tortilla de patatas" i uwaza sie ze "tortillas"
w Am. Pld. zostaly nazwane wlasnie z powodu "tortillitas."

Dzieki za popoludniowe (u mnie) posmianie sie :-)))

1. Data: 2004-08-04 12:19:00

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

ja pytam, "eM eL" odpowiada:

> [...]
>
> Tortillas z maki zbozowej -wychodzi przecietnie 12 duzych tortillas:
> Z maki kukurydzianej sa inne proporcje ale ta sama idea.

Wczoraj probowalam. Przepis byl podobny, ale glowe dam, ze nie bylo w
nim proszku do pieczenia. Jedym slowem - mi nie wyszlo. Albo
przez ten proszek, albo patelni teflonowej nie da sie tak porządnie
rozgrzac jak zeliwnej. Albo ciasto rozwalkowalam za grubo. Moje
tortille byly jasne, mączne, niedopieczone i obrzydliwe [większa i
grubsza i mokra wersja bezsmakowego koscielnego oplatka ;-( ]

> Robienie tortillas jest dosyc monotonne :-))) Lepiej kupic.

No wiem. Widzialam w sklepie. Z resztą wszystko, co robie, jest do
dostania w sklepach ;-). Chcialam sama. A meksykanskie tortille
uwielbiam, choc nigdy w Meksyku nie bylam, jedynie w meksykanskiej
restauracji. Wniosek - w restauracji, to pewnie tez kupne, a nie
wlasnej roboty :-(.

Ale ja sie tak latwo nie poddam :-). Zrobie raz jeszcze wg Twojego
przepisu, zakupiwszy oczywiscie "vegetable shortening".

A jak znajdziesz chwilkę i brak inspiracji na inne bardziej pozyteczne
zajęcia, to moglbys mi wyjawic, jak przyrządzasz farsze na fajitas i
burritos. Z trzymaczami do serwetek papierowych z komunistycznych
stolówek to sobie na razie dam spokoj, choc niewątpliwie beda mi się
snic po nocach :-)))).

Pozdrawiam serdecznie,
eM

PS. I wlasnie zauważylam, ze corn tortillas tez są popularne, to mi -
bardzo Cie proszę - wylóż starannie te proporcje do tortillas
qqrydzianych.

PS2. Nie mowiwszy nigdy o tortillas po polsku, czy dobrze sobie radzę?
;-). Czy to jest ta tortilla, te tortille? Bo z meksykanskim językiem u
mnie grubo na bakier :-). Zwlaszcza ze trzeba jeszcze odroznic
latynoskie podplomyki/placki/nalesniki od omletu z Hiszpanii.

ciasto i konfitury.
Sprawozdanie z grilowania
Kasza
wisnie w occie