Re: tortillas, fajitas i burritos

From: "eM eL" <b...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: tortillas, fajitas i burritos
Date: Tue, 3 Aug 2004 16:19:53 +0000 (UTC)

eM <...@...c> napisał(a):

> Sprawa jest powazna :-). Im bardziej szukam, tym mniej wiem. Jezeli
> tortillas to mączne cienkie placki (i czy rzeczywiscie nazywane są u
> nas podplomykami?), a z farszem nazywane są fajitas, to co to jest
> burritos? A tacos? A tapas? A enchilada? A nachos?
>
> To ja dalej szukam, bo nie jestem leniwa, ale jakby ktos wiedzial
> szybciej, to niech mi tu ladnie lopatologicznie wylozy.
>
> Pozdrawiam tancząc i jedząc salsę ;-)
> eM skonfudowana po meksykansku (i to bez pomocy tequili czy tabasco)

fajitas? Mieso - zwykle krowa ale mozy byc dowolne - pokrojone w dosyc duze
kawalki z grilla, smazone lub z piekarnika, z cebula i warzywami - zwykle
papryka i pomidorem. Podaje sie z tortilla, guacamole (pasta z awokado)
smietana i jakims sosem (salsa, np. "pico de gallo") Mozna sobie zawijac w
tortilla samemu albo jesc widelcem i zagryzac tortilla. Mieso na fajitas
nalezy marynowac przez pare godzin, czesto wbardzo prostych lekko kwasowych
marynatach, np. ocet czy sok z cytryny, pomaranczy, etc. W Meksyku
prawdziwe fajitas nazywaja sie "arracheras" i sa robione ze steku na
grillu. Palce lizac!

burritos? co leci owiniete w cienka tortilla: ryz, mieso (takze fajitas),
fasola (szczegolnie maziowata "frijoles refritos") plus przyprawy i warzywa
oraz salsa. Specjalny przypadek burrito to enchilada

tacos? Twarde lub miekkie. Zwykle twarda tortilla z kukurydzy zgieta na
pol wypelniona miesem milonym z przyprawami, salsa, etc.

tapas? To Hiszpania - male "przegryzki" na jeden zab...Np. pieczona figa
zapakowana w "jamon serrano" z kropelka koniaku w srodku:-)))

enchilada? Specjalny przypadek burrito (inne nadzienie, wiecej sosu.)

nachos? chipsy zwykle kukurydziana z salsa albo stopionym serem, pasta
fasolowa, etc.