Re: lazania

From: "Zyrafa" <z...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: lazania
Date: Fri, 3 Jan 2003 14:56:33 +0100

Zbigniew Zych <z...@n...poczta.onet.pl> Zebrawszy myśli wystukał(a):

> dwie torebki fix Knorra do mięsa mielonego po meksykańsku

nie rozumiem po co dodawac chemie (glutaminian sodu) do tak pysznego dania

> ketchup/świeże pomidory/sos pomidorowy

myśle że właśnie dodanie pomidorów/sosu pom/ketchupu
załatwi sprawe i tez bedzie ok

> Do sosu beszamelowego:
> dwie łyżeczki mąki pszennej
to chyba chodzi o 2 łyżki

> 150g sera żółtego twardego
a po co tu ser żółty jak i tak do całości dodajemy sporo sera

> Odcedzamy mięsko (po co nam tłuszcz?), wrzucamy mięso z powrotem
> na patelnię i ponownie dodajemy ze dwie łyżki oliwy (dla cebulki
> i czosnku).
po co odcedzac mięsko jak zaraz i tak trzeba dolac tłuszcz? wystarczy troche
go ubrac aby bylo mniej
>Dodajemy cebulkę i czosnek, lekko podsmażamy (zeszklić).

ja osobiście zawsze najpierw podsmażam cebule a potem dodaje mieso i reszte

> Na mięso wsypujemy suche fixy (dwa), dolewamy ok. 2 szklanki wody
> (nadmiar trochę wyparuje). Woda robi kilka rzeczy:
> 1) zmiękczy mięsko i cebulkę, i czosneczek
> 2) rozprowadzi fixy i zrobi sos
> 3) docelowo będzie w masie stanowiła podstawę zmiękczenia płatów
makaronowych

myśle ze podstawa zmiekczenia platków lazani jest sos beszamelowy, ale może
się myle

> Według przepisu na torebce fixów, podgrzewamy przez ok. 2-3 minuty,
ten fix to naprawde przesada :(

> Sos beszamelowy:
>
> Bierzemy rondelek taki ok. litrowy, nalewamy mleka, dodajemy sól, mąkę
> i dwie łyżki tłuszczu, podgrzewamy. Mąkę należy rozmieszać osobno z
> małą ilością mleka, na zimno, potem wlać do całości mleka. Kroimy ser
> w plasterki, wrzucamy do mleka. Od tego momentu mieszamy non-stop,
> bo jak nie, to się przypali. Jak zacznie mrugać/bulgotać, to jeszcze
> z minutkę/dwie - żeby trochę zgęstniało.
> Ser ma być całkiem roztopiony, ale mogą spokojnie być grudki/kawałki,
> ostatecznie się roztopi w piekarniku.

wydaje mi sie ze sos beszamelowy troche inaczej sie robi. Najpierw
roztapiamy maslo, do tego dodajemy mąke a potem dopiero zimne mleko, ale ale
o serze żółtym to nie słyszałam

> Bierzemy foremkę/dwie, takie do keksu.
> Wykładamy dno płatami makaronowymi, tak, żeby była warstwa grubości
> minimum dwóch płatów.

jedna warstwa makaronu starczy po co dwie naraz?

> Powtarzamy układanie warstw, do momentu, aż nam się skończą
> półprodukty. Nie wyżej jednak niż ok. 2-3 cm od górnego brzegu
> foremki.
>
> Na wierzchu musi być warstwa płatów makaronowych, na których układamy
> ser żółty (smakowicie się zrumieni), oraz dodajemy cienkie listki
> masła.

U mnie koniec też wygląda trochę inaczej. Na makaron kłade normalnie
mieso+sos beszamelowy+ser i na koniec paćkam troche sosem pomidorowym bądź
ketchupem i do piekarnika

> Wkładamy do piekarnika i podgrzewamy w ok. 180-200 stopniach C
> przez ok. 30-40 minut. W każdym razie jak się serek ładnie zrumieni
> na wierzchu....

temperatura tez moze bys niższa tak do 180 stopni to max.

Może i troche nagadałam, ale lazania jest najczęstszym daniem jakie robię.
Pozdr
Sylwia
[ http://irsa.glt.pl ]
[ http://lubinianin.glt.pl ]